ABIN accountants en adviseurs richt zich vooral op het midden- en kleinbedrijf. ‘Het gaat dan om bedrijven waar de ondernemer nog aan het roer staat’, vertelt oprichter Corbert van Rijn. Die focus brengt duidelijk een eigen dynamiek met zich mee.
De meeste grotere accountantskantoren in Nederland richten zich met name op de M van het MKB, op de middelgrote onderneming dus: de poel aan bedrijven met omzetten vanaf 12 miljoen euro, de omzetgrens waarboven bedrijven in de regel controleplichtig worden. Zo niet ABIN. Ook ABIN bedient weliswaar klanten met omzetten boven 12 miljoen euro (en tot enkele tientallen miljoen euro’s). Maar zijn omvang en groei dankt het bedrijf vooral aan de K van het MKB, het kleinbedrijf dus.
Focus op kleinbedrijf
Onder die K zitten enerzijds de kleinst mogelijke ondernemingen, zoals die van ZZP’ers, eenmanszaken en vof’s. Maar er zitten voor ABIN ook heel wat ondernemingen aan de bovenkant van het kleinbedrijf, met een omzet tot 12 miljoen euro en maximaal 50 medewerkers. De focus op de K geeft de onderneming duidelijk een eigen dynamiek, zo blijkt in een gesprek met de oprichter en oudste partner Corbert van Rijn (58) en de jongste aandeelhouder René Moerland (38). Neem de speurtocht naar nieuwe collega’s. Net als andere accountants is ABIN constant op zoek naar accountants, en dan vooral naar ervaren (register)accountants.
Allrounders
Corbert van RijnWaar veel kantoren de nadruk leggen op een bepaald specialisme speurt ABIN vooral naar allrounders. Van Rijn: ‘Bij ons is het belangrijk dat je je thuis voelt bij de kleine tot middelgrote klant. Dat je dit type klanten begrijpt, weet wat zij van ons verwachten en dat je hun taal spreekt. Het gaat erom dat je én goed jaarrekeningen kunt opstellen voor deze klanten én hen ook goed kan adviseren.’
Klanten kunnen een schildersbedrijf zijn, maar ook een creatief bureau. Wat klanten van ABIN met elkaar gemeen hebben, vertelt Van Rijn, is dat ze gevoelig zijn voor de combinatie van prijs en kwaliteit, misschien meer nog dan grotere bedrijven. Van Rijn: ‘Wij krijgen vaak te horen: “De accountant, die moet zichzelf terugverdienen.”’ Die focus zie je ook terug in de bedrijfsvoering van ABIN. Voor werknemers wordt goed gezorgd, via arbeidsvoorwaarden, aandacht voor vitaliteit van de medewerkers, maar ook door regelmatig personeelsfeesten en een jaarlijkse buitenlandreis te organiseren. Maar dure kantoren op A-locaties bijvoorbeeld is bij ABIN uit den boze. Deze strategie geeft financiële ruimte voor investeringen in niet alleen medewerkers, maar ook in klanten.
Groeiende controlepraktijk
ABIN heeft tevens een groeiende controlepraktijk met middelgrote klanten en ook enkele dochters van beursgenoteerde bedrijven. Moerland: ‘We merken daar dat de controleplichtige MKB-klanten op zoek zijn naar een accountant die hen begrijpt; ze zoeken dus een echte MKB- accountant.’ Wat het kenmerk hiervan is? Moerland: ‘Bij audits uitgevoerd door de grotere accountantskantoren ligt de nadruk vaak enkel nog op compliance. Bedrijven voelen dan een enorme regeldruk. Wij combineren kwaliteit nog op oorspronkelijke wijze, dat betekent echt met oog voor de inhoud, met klantgerichtheid.’ Het gaat om de markt van diensten voor kleinere tot middelgrote bedrijven, vooral lokaal. René Moerland: ‘Klanten willen een lokale adviseur, maar ook voor onze medewerkers is het prettig dicht bij hun werk te wonen. Dit bespaart reistijd als zij op kantoor werken.’
René MoerlandKorte lijnen
Ook typisch voor ABIN: de lijnen zijn kort. ‘Bij ons geen hiërarchisch gedoe’, aldus Van Rijn. ‘Iedereen, dus ook de partners, staat met de poten in de modder.’ ABIN heeft een managementteam dat bestaat uit de zes partners. Alle zes hebben ook een eigen klantportefeuille. ABIN groeide behoorlijk hard de afgelopen jaren. Die groei laat zich voor een deel verklaren door overnames, maar inmiddels is er ook al een aantal jaren autonome groei. Van Rijn begon zelf in de accountancy door in 2000 een accountantskantoor in Noordwijk over te nemen. Sindsdien werd er ‘een vijftiental’ overnames gedaan. ABIN zoekt lokale accountantskantoren, meestal kantoren waarvan de eigenaar richting de pensioenleeftijd gaat. De klantportefeuille wordt overgenomen en daarbij is het altijd belangrijk dat er iemand klaarstaat bij ABIN die zich ontfermt over die portefeuille en over de overgenomen medewerkers.
Partner worden
Bij ABIN kun je zeker carrière maken. Moerland: ‘Ik was 31 toen ik mijn eerste aandelen kocht.’ Van Rijn: ‘‘Als een RA zich bij ons meldt die en kwalitatief goed werk levert en communicatief goed is, die onze klanten begrijpt en ambitie heeft, dan kan die persoon gegarandeerd partner worden bij ABIN.’ De meeste mensen, gaat hij verder, hebben die ambitie niet. En dat is helemaal prima, want ook daar is binnen ABIN de ruimte voor.
Hoewel, zo besluit hij, we ook voor een partner de lat niet te hoog willen leggen. ‘Dat zie je weleens hè, dat partners worden uitgeput en na hun 58e op zijn. Zo niet bij ons. Van een fulltime partner verwachten we dat deze maximaal 45 uur in de week werkt, maar we kijken ook naar vier- of driedaagse constructies. Dat valt toch alleszins mee, lijkt me?’
ABIN (#48) | OMZET 11,0 miljoen | MEDEWERKERS 89 fte
Geef een reactie