• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Ontbrekende urenadministratie bij loonaangifte voor risico werkgever

Ontbrekende urenadministratie bij loonaangifte voor risico werkgever

Fiscaal, Nieuws

11 maart 2022 door Accountancy Vanmorgen

Als een werkgever niet (meer) beschikt over een loonadministratie die kan dienen ter onderbouwing van de aangiften loonheffingen is dat een omstandigheid die geheel in de risicosfeer van de ondernemer ligt, spreekt de Rechtbank Zeeland-West-Brabant uit. Op de werkgever rust de plicht om een administratie te voeren en te bewaren. De naheffingsaanslag loonheffingen die de fiscus aan een ondernemer oplegde is volgens de rechtbank wel te hoog ingeschat. De vergrijpboete wordt ook vernietigd, omdat niet is bewezen dat de man opzettelijk te weinig loonheffingen op aangiften heeft afgedragen.

Boekenonderzoek

Een ondernemer had een café-discotheek. De activiteiten zijn aan het einde van het jaar 2014 beëindigd. Hij diende op maandelijkse basis aangiften loonheffingen in. De inspecteur heeft bij de ondernemer een boekenonderzoek ingesteld naar onder meer de aanvaardbaarheid van de aangiften loonheffing over 2013. De bevindingen van het boekenonderzoek zijn vastgelegd in een controlerapport.

Niet alle gewerkte uren verantwoord

In het rapport constateert de inspecteur dat de man geen urenadministratie heeft bijgehouden. Daarnaast concludeert de inspecteur, onder meer op basis van de door hem veronderstelde openingstijden van de discotheek, een schatting van het aantal benodigde personeelsleden en uitlatingen van de man op sociale media, dat hij in de aangiften voor de loonheffingen niet alle gewerkte uren heeft verantwoord. In het controlerapport heeft de inspecteur een schatting gemaakt van de niet verantwoorde uren en op basis daarvan de niet aangegeven netto verstrekte vergoedingen berekend op in totaal € 25.460.

Naheffingsaanslag loonheffingen

De inspecteur heeft bij het opleggen van de naheffingsaanslag de loonheffingen, conform de bevindingen in het controlerapport, gecorrigeerd en daarbij het gebruteerde anoniementarief1 toegepast. Bij gelijktijdige beschikkingen is een vergrijpboete opgelegd van 50 procent van de nageheven loonheffingen en is belastingrente in rekening gebracht. Bij uitspraak op bezwaar heeft de inspecteur de naheffingsaanslag verminderd tot € 27.573 en de boetebeschikking verminderd tot 40 procent van de nageheven loonheffingen, zijnde € 11.029. De inspecteur heeft de beschikking belastingrente gehandhaafd.

Geschil

In geschil is of de naheffingsaanslag loonheffingen, de boete- en de belastingrentebeschikking terecht en niet naar een te hoog bedrag zijn vastgesteld. De inspecteur heeft ter zitting gemeld dat de belastingrente bij uitspraak op bezwaar ook had moeten worden verminderd.

Urenadministratie ontbreekt

De inspecteur stelt zich op het standpunt dat de loonadministratie niet kan dienen als grondslag voor de aangiften loonheffingen, omdat (onder meer) een urenadministratie ontbreekt. De inspecteur heeft daarom een schatting gemaakt van het aantal gewerkte uren en de verstrekte vergoedingen en op basis daarvan de verschuldigde loonheffingen berekend.

Loonadministratie gestolen

De ondernemer heeft zich op het standpunt gesteld dat een deugdelijke loonadministratie ten grondslag heeft gelegen aan de aangiften loonheffingen, maar dat deze loonadministratie in 2016 is gestolen uit zijn bestelbus. Volgens hem is daarom sprake van overmacht.

Beroep op overmacht slaagt niet

De rechtbank overweegt als volgt. Vast staat dat de man niet (meer) beschikt over een loonadministratie die kan dienen ter onderbouwing van de aangiften loonheffingen voor 2013. Het beroep op overmacht kan hem in dit geval om verschillende redenen niet helpen. In eerste plaats kan uit wat de ondernemer heeft aangevoerd, niet worden opgemaakt dat hij daadwerkelijk beschikte over een deugdelijke en controleerbare urenadministratie. Daarbij neemt de rechtbank in aanmerking wat ter zitting is verklaard over de wijze van administratie. Verklaard is dat de gewerkte uren werden doorgebeld naar de adviseur, maar onduidelijk is gebleven of vastlegging van de gewerkte uren, zoals wanneer en door wie, adequaat en stelselmatig plaatsvond. In de tweede plaats acht de rechtbank opmerkelijk dat de urenadministratie over het jaar 2013 zich in 2016 bevond in een bestelbus van de man terwijl de ondernemingsactiviteiten op dat moment al enige tijd waren beëindigd.

Voor risico van ondernemer

In de derde plaats staat vast dat de urenadministratie niet meer beoordeeld kan worden omdat de man stelt daarover door omstandigheden niet meer te beschikken. Volgens de rechtbank is dit een omstandigheid die geheel in de risicosfeer van de ondernemer ligt. Op hem rust immers de plicht om een administratie te voeren en te bewaren.

Schatting inspecteur

Nu vaststaat dat de man niet beschikt over een loonadministratie die kan dienen ter onderbouwing van de verschuldigde loonheffingen over 2013, brengt een redelijke verdeling van de bewijslast met zich dat in eerste instantie de inspecteur ter voldoening aan de op hem rustende bewijslast kan volstaan met een gemotiveerde schatting, waarna de man aannemelijk moet maken dat en waarom de loonheffingen lager zijn dan door de inspecteur is berekend.

Lager loon dan ingeschat

De rechtbank stelt voorop dat de schatting van de inspecteur goed navolgbaar is en dat elk uitgangspunt dat ten grondslag ligt aan de schatting op zichzelf bezien voldoende gemotiveerd is. Verder kan aan de inspecteur worden toegegeven dat voor elk uitgangspunt op zichzelf bezien de ondernemer niet aannemelijk heeft gemaakt in hoeverre exact het desbetreffende uitgangspunt onjuist is. De rechtbank komt toch tot het oordeel dat in zijn totaliteit bezien aannemelijk is dat het loon lager is dan door de inspecteur ingeschat.

Verklaring dochter

De dochter, die nauw betrokken was bij de bedrijfsvoering, heeft ter zitting onder meer het volgende verklaard. Er was geen sprake van dat de discotheek structureel ook door de week open was; wel incidenteel voor feesten die soms door derden werden gegeven. Naast de ondernemer zelf hielpen ook de kinderen mee in de zaak. De man stond regelmatig alleen. Extern personeel werd ingezet naar gelang de drukte die werd verwacht. Als het minder druk was dan verwacht, werd personeel eerder naar huis gestuurd. Ook was het zo dat niet steeds voor zowel het cafégedeelte als het discogedeelte bezetting aanwezig hoefde te zijn. De rechtbank acht deze verklaringen geloofwaardig.

Verklaringen niet concreet en te weinig bewijs

Hoewel de rechtbank de verklaringen van de dochter ter zitting geloofwaardig acht, zijn die verklaringen onvoldoende om te oordelen dat de man aannemelijk heeft gemaakt dat de door hem afgedragen loonheffingen juist zijn. Daarvoor zijn de verklaringen onvoldoende concreet en is er onvoldoende ondersteunend bewijs. Het gebrek aan administratie komt in dat opzicht voor risico van de ondernemer.

Naheffing van € 10.000

De rechtbank is van oordeel dat in het kader van een gemotiveerde schatting de inspecteur mocht uitgaan van een hoger bedrag aan lonen dan waarvoor aangiften zijn gedaan. Gelet op het gebrek aan administratie mocht de inspecteur daarop ook het anoniementarief toepassen. De rechtbank acht echter wel aannemelijk dat de schatting van het bedrag aan lonen te hoog is. Alles afwegende gaat de rechtbank schattenderwijs uit van een na te heffen bedrag aan loonheffing van € 10.000.

Geen bewijs voor zwart loon

De inspecteur moet aannemelijk te maken dat de man loon heeft betaald waarvoor hij geen loonheffingen heeft afgedragen (‘zwart loon’). Daarin is de inspecteur met al hetgeen hij heeft aangevoerd niet geslaagd. De inspecteur heeft onvoldoende concreet bewijs aangedragen voor de verschillende uitgangspunten, waaronder de openingstijden en de aanwezigheid van het personeel, waarop de aannames en de daarop voortbouwende schatting berusten.

Voordeel van de twijfel

Verder heeft de rechtbank de geloofwaardige verklaringen van de dochter in aanmerking genomen. Het voorgaande neemt niet weg dat aan de inspecteur kan worden toegegeven dat de man zelf gedurende de procedure verklaringen heeft gegeven die op het eerste gezicht op onderdelen op gespannen voet staan met andere verklaringen en stukken die tot het procesdossier behoren. In dit opzicht gunt de rechtbank de ondernemer het voordeel van de twijfel. Niet kan worden gezegd dat de man de vereiste aangiften niet heeft gedaan. De naheffingsaanslag moet worden verminderd tot € 10.000 en de belastingrente ook.

Vergrijpboete vernietigd

De inspecteur stelt zich op het standpunt dat het aan (voorwaardelijk) opzet van de ondernemer is te wijten dat te weinig loonheffingen op aangiften zijn afgedragen. Volgens de rechtbank is de inspecteur niet geslaagd in de op hem rustende bewijslast. De rechtbank oordeelt daarom dat de vergrijpboete moet worden vernietigd.

Uitspraak Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 3 februari 2022, ECLI:NL:RBZWB:2022:649

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: administratie- en bewaarplicht, loonaangifte, loonadministratie, loonheffingen, naheffing, urenregistratie

Tags: administratie- en bewaarplicht, loonaangifte, loonadministratie, loonheffingen, naheffing, urenregistratie

Gerelateerde artikelen

13 november 2025

Hof: bestuurder blijft verplicht verzekerd ondanks managementovereenkomst

6 november 2025

Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance

30 oktober 2025

De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)

15 oktober 2025

Boekhouder vrijgesproken van belastingfraude en deelname aan criminele organisatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Assistent accountant mkb
aaff
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Algemeen directeur
Scab
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant – Helmond
aaff
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Teamleider Accountancy 
aaff
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Junior audit manager
RA12
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
Manager Audit
Vallei Accountants
Accountant  – Eindhoven
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 30.1k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.4k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 4.5k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen