• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Reiskostenvergoeding en duurzaam woon-werkverkeer

Reiskostenvergoeding en duurzaam woon-werkverkeer

Fiscaal, Nieuws

4 april 2023 door Van Oers

Duurzaamheid blijft een populair onderwerp. Het klimaatakkoord stelt bijvoorbeeld dat landen de CO2-uitstoot in 2030 met 1 megaton moeten verminderen. Om dit te bereiken moeten bedrijven met meer dan 100 werknemers vanaf 1 januari 2024 gegevens verstrekken over het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer. Dit artikel onderzoekt welke duurzame reisopties beschikbaar zijn en in hoeverre deze fiscaal worden gestimuleerd.

Met de fiets naar het werk

Voor woon-werkverkeer met de fiets zijn er verschillende manieren waarop werkgevers kunnen bijdragen:

  • Werkgevers kunnen de werknemer een fiets ter beschikking stellen door de fiets te kopen of te leasen. De werknemer mag de fiets onbeperkt privé gebruiken, maar krijgt een bijtelling van 7%. Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om de bijtelling te vergoeden via de werkkostenregeling. Het maakt voor deze regeling niet uit of de fiets alleen zakelijk of ook privé wordt gebruikt. In beide gevallen is het verplicht om de 7% bijtelling in aanmerking te nemen.
  • De werknemer kan zelf een fiets kopen. Werkgevers kunnen dan de aankoop van de fiets tot een bepaalde hoogte vergoeden binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Als de werknemer zelf een fiets koopt, kan de werkgever een onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,21 verstrekken voor woon-werkverkeer. Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om gebruik te maken van de cafetariaregeling. De werknemer ruilt dan een deel van het brutoloon in voor de vergoeding van de aanschaf van de fiets.
  • Werkgevers kunnen ook een renteloze lening verstrekken voor de aankoop van de fiets. Ook hier is het mogelijk om een onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,21 te verstrekken. Met deze onbelaste reiskostenvergoeding kan dan de lening worden afgelost.

Met het openbaar vervoer naar het werk

Werkgevers kunnen een NS-abonnement voor hun werknemers afsluiten en dit abonnement onbelast ter beschikking stellen. Als werkgevers een abonnement verstrekken met onbeperkt vrij reizen, hebben ze geen last van een bijtelling vanwege privégebruik.

Elektrische/waterstofleaseauto

Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om een elektrische- of waterstofleaseauto ter beschikking te stellen. De overheid stimuleert de lease van deze auto’s door het ontbreken van BPM of motorrijtuigenbelasting. Daarnaast is de bijtelling van deze auto’s lager dan die van benzine- of dieselauto’s. Als de werknemer een elektrische auto ter beschikking stelt en de bijtelling vanwege privégebruik van toepassing is, kan de werkgever ook een laadpaal belastingvrij vergoeden. Het is hierbij wel verstandig om een laadpaal te nemen met een aparte meter, zodat de verbruikte elektriciteit tegen de kostprijs kan worden doorberekend.

Overige aspecten duurzaamheid

Naast de fiscale aspecten die komen kijken bij duurzaam woon- werkverkeer kunnen er natuurlijk ook nog diverse andere redenen zijn om duurzaamheid op de agenda te zetten. Zonder volledig te zijn, vermelden we hier nog een aantal positieve aspecten van een duurzaam ondernemingsbeleid.

  1. Een duurzame bedrijfsvoering kan bijdragen aan een positief imago van het bedrijf en daarmee ook het behoud van werknemers.
  2. Overheden en investeerders werken graag samen met duurzame organisaties.
  3. Duurzaam ondernemen leidt mogelijk tot kostenbesparing (bijvoorbeeld minder printen).
  4. Voor het verduurzamen van de onderneming zijn in bepaalde situaties subsidies beschikbaar.
Ymke Workum – Vink is manager bureau vaktechniek fiscaal bij Van Oers accountancy & advies

Categorie: Fiscaal, Nieuws

Reacties

  1. Susanne zegt

    5 april 2023 om 09:23

    Deze registratieplicht is uitgesteld tot 1 januari 2024.

    Beantwoorden
    • Accountancy Vanmorgen zegt

      5 april 2023 om 13:52

      Dag Susanne,

      Dank voor je opmerking! We hebben het gecheckt en aangepast.

      Groet,
      Redactie AV

      Beantwoorden
  2. G Timmerman zegt

    5 april 2023 om 09:45

    Als je, als werkgever, nu elke werknemer eens een Tesla geeft: a) ben je wel wat geld kwijt, ’t kost wat maar dan heb je ook wat; b) ben je af van deze CO2 en woonwerk-ellende; c) kunnen de accu’s tijdens de werktijd worden opgeladen door de zonnepanelen boven de parkeerplaats zodat de werkgever niet meer te veel energie terug levert aan de netbeheerder; d) kan de werknemer ’s avonds thuis de volle accu gebruiken om het huis te verlichten en huis of water te verwarmen waardoor een heel aardige besparing in de huishouduitgaven mogelijk is e) wordt de vraag naar elektriciteit uit het net in de avonduren beperkt f) iedereen gelukkig, behalve FrauKaag, want die ziet nog al wat opbrengsten niet binnen komen. Er is een nadeel: je mag de accu niet helemaal leeg trekken want je moet de volgende dag nog wel bij de baas zien te komen om weer op te laden. Tenzij je over 2 Tesla’s kunt beschikken, dan kun je dagelijks ruilen.
    Tot slot de moraal van het verhaal: denk eens anders dan wat gebruikelijk is of was, de vele toekomstige transities (energie-, warmte-, klimaat) vragen om even veel creativiteit en daarmede ook om flexibiliteit.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Financieel administratief medewerker
Scab
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Controleleider
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Agro Accountant
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Relatiebeheerder  
Scab
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant RA
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant mkb
aaff
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 47.4k weergaven

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 16.5k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.1k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.7k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen