• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Lifestyle en carrière I Gun medewerkers dat ze gelukkig zijn, zowel op het werk als privé

Lifestyle en carrière I Gun medewerkers dat ze gelukkig zijn, zowel op het werk als privé

Accountancy

13 mei 2023 door Accountancy Vanmorgen

Medewerkers op de eerste plek zetten en alles uit de kast halen voor meer werkgeluk. Steeds meer bedrijven, ook in de accountancy, hebben deze ambitie. Maar aan welke knoppen moet je draaien? Werkgeluk-expert Gea Peper, oprichter van het HappinessBureau, helpt organisaties op weg.

Toen Gea Peper ruim zeven jaar geleden begon met haar missie om te zorgen voor meer werkgeluk binnen organisaties, moest ze nog veel uitleggen. “Mensen dachten dat we met ballonnen door de gangen renden en met confetti strooiden.” Ook de media doken er bovenop. Toen de Hogeschool Fontys de opleiding tot werkgelukdeskundige introduceerde, haalde dat menig actualiteitenprogramma. “Op de eerste opleidingsdag waren er bijna meer journalisten en cameraploegen dan deelnemers”, herinnert Peper die deze opleiding mede-initieerde. Hoe anders is dat nu. Bedrijven weten wat werkgeluk is en hebben het vaak als strategisch speerpunt geformuleerd. De krappe arbeidsmarkt speelt daarbij een rol: aantrekkelijke werkgevers vinden makkelijker mensen en houden ze beter vast. Volgens Peper zijn organisaties ook succesvoller. “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gelukkige medewerkers productiever, innovatiever en minder vaak ziek zijn.” Ook binnen het HR-vak is werkgeluk een volwassen thema. Er wordt veel over geschreven; tegenwoordig bieden vier hogescholen een meerdaagse opleiding tot werkgelukdeskundige aan. “Vooral grotere organisaties scholen hun HR-professionals bij om geluk op de werkvloer een boost te geven”, zegt Peper, die hoofddocent is van de post-hbo opleiding. “Het vak heeft potentie. Zo zette de Nationale Beroepengids de werkgelukdeskundige op de tweede plaats in een overzicht van 21 nieuwe beroepen van de toekomst.”

Naar hoger niveau

Als consultant hield Peper zich lange tijd bezig met verandermanagement en personeelsvraagstukken. “We schreven destijds goeddoordachte beleidsstukken en dachten dat we goed bezig waren. Maar wat bleek? Ze hadden niet altijd het gewenste effect op het welbevinden van medewerkers. Dat triggerde me. In 2012 stuitte ik voor het eerst op de term werkgeluk en verdiepte me volledig in het thema.” Met de vergaarde kennis richtte ze in 2015 het HappinessBureau op. Sindsdien begeleidt ze, samen met twee collega’s, organisaties die het werkgeluk van medewerkers naar een hoger niveau willen tillen. Ook enkele accountantskantoren, zoals De Jong & Laan en Visser & Visser, behoren tot de klanten. Peper: “Het zijn organisaties die hoog worden gewaardeerd. Volgens vacaturesite Indeed, dat bedrijfsreviews publiceert, scoren ze gemiddeld een 4.6 op een schaal van 1 tot 5. Dat is aanzienlijk hoger dan de Big4-kantoren die onder de 4 blijven steken. Ook zij vinden werkgeluk belangrijk, maar blijkbaar is het lastig werkgeluk structureel te realiseren.”

Voor iedereen verschillend

Maar wat is werkgeluk? Het HappinessBureau hanteert daarvoor het P3F-model – dat staat voor purpose en flow, fun & friendship. Medewerkers zijn gelukkiger als ze het gevoel hebben dat ze zinvol werk doen (purpose). Maar ook als ze dagelijks voortgang boeken, doen waar ze goed in zijn en nieuwe vaardigheden ontwikkelen (flow). Ten slotte zijn medewerkers blijer als ze fijne collega’s hebben waarmee ze leuke momenten beleven (fun & friendship). Peper wijst erop dat werkgeluk voor iedereen verschillend is. “De een wordt gelukkig van vaste patronen in het werk, de ander houdt van afwisseling.” Ook leeftijd is bepalend. “Als je jong bent, wil je veel leren. Op latere leeftijd ga je misschien voor meer zingeving.”

Coachend leiderschap

Om het werkgeluk van medewerkers goed te faciliteren, moeten organisaties aan vijf aspecten aandacht besteden, afgekort tot HEART. Dat zijn: Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap, Reis van de medewerker en Technologie die voor je werkt. Van dit rijtje hebben een positieve cultuur en goed leiderschap de grootste invloed op werkgeluk. “Bedrijven hebben misschien een state of the art kantoor – als de cultuur niet klopt, is het werkgeluk alsnog laag.” Voor technologie geldt hetzelfde. “Bij een organisatie waar alle ICT perfect op orde is, kunnen medewerkers ongelukkig zijn als zij niet overweg kunnen met hun leidinggevende. Voor leidinggevenden – die zeer bepalend zijn voor de mate van geluk – zijn het pittige tijden”, constateert Peper. “Vroeger volstond een top-down- en hiërarchische aanpak, nu verlangen medewerkers vaker een coachende leiderschapsstijl.” De werkgeluk-expert verwijst daarbij naar een eigen onderzoek: “Medewerkers die hun leidinggevende als coach en mentor ervaren, geven hun werkgeluk een 8,9. Als dit niet zo is, duikelt de score naar een schamele 5,8.” Ook de reis van de medewerker verdient aandacht. Hoe worden nieuwe collega’s ontvangen? Worden ze goed wegwijsgemaakt in de bedrijfscultuur en -processen? ‘Veel organisaties hebben een buddy die een starter op weg helpt tijdens de eerste weken. Ook het vertrek van een medewerker hoort bij de medewerkersreis. Voer een goed exitgesprek. Nog beter: introduceer ‘blijf-gesprekken’ en voorkom dat mensen de organisatie ongewenst verlaten.’

Stoppen, starten of doorgaan?

Hoe helpt het HappinessBureau organisaties gelukkiger te maken? Allereerst door regelmatig de mate van werkgeluk te meten. “Dat doen we niet alleen vanuit het medewerkersperspectief, door hen te ondervragen op de thema’s zingeving, voldoening, plezier en verbinding. Ook meten we hoe de organisatie scoort op cultuur, leiderschap, medewerkersreis, werkomgeving en technologie. Vaak doen we ook een kwalitatieve meting; we vragen aan medewerkers en leidinggevenden waarmee de organisatie zou moeten stoppen, starten en doorgaan.” Uit al die data rolt een analyse die inzichtelijk maakt aan welke knoppen een organisatie kan draaien om meer werkgeluk te creëren. “We houden vervolgens sessies om samen met de organisatie te bepalen welke acties zinvol zijn om op korte termijn uit te voeren. Is er behoefte aan meer verbinding, dan is bijvoorbeeld een wekelijkse borrel snel geregeld. Soms gaat het om ingrijpender zaken. Als de onboarding als matig wordt ervaren, moet dit organisatiebreed worden opgepakt. Het HappinessBureau wijst bedrijven ook op het belang van slimmer werken. Kijk kritisch naar je bedrijfsprocessen, kunnen ze efficiënter? Ook dat maakt mensen gelukkiger, omdat het de werkdruk verlaagt.”

Energievreters

Peper benadrukt dat organisatie en medewerker samen verantwoordelijk zijn voor werkgeluk. “De organisatie kan jou niet gelukkig maken, je hebt het ook zelf in de hand. Reflecteer welke werkzaamheden energievreters zijn en welke energie geven. Kun je klussen waar je niet blij van wordt delegeren? Tegelijkertijd moet je accepteren dat minder leuk werk er ook bij hoort.” Meer werkgeluk creëren, is volgens Peper niet in enkele maanden geregeld. “Bovendien moet je het op peil houden, dat betekent voortdurend meten en interveniëren. Daarnaast kunnen omstandigheden veranderen. Voor corona scoorde een bedrijf misschien een 8, na de pandemie kan het werkgeluk zijn gekelderd omdat medewerkers verplicht werden naar kantoor te komen.”

Een lolletje

Het HappinessBureau ondersteunt verschillende accountantsbureaus. Peper en haar collega’s noemen een aantal zaken opvallend. “De accountancy is sterk gericht op de inhoud. Het is minder vanzelfsprekend dat er aandacht wordt besteed aan werkgeluk. Een kantoor zal er dus bewust tijd voor vrij moeten maken.” Het HappinessBureau constateert voorts dat accountants graag nieuwe dingen leren en zich willen blijven ontwikkelen. “Veel kantoren doen dat goed; ze hebben een duidelijk groeipad.” Enigszins verrast is Peper dat accountants ook van een lolletje houden. “Aanvankelijk aarzelden we om kantoren te trakteren op grappige dingen, zoals een complimentenponcho. We dachten dat de serieuze accountant dat niet zou waarderen, maar het tegendeel bleek waar.” Het vormgeven van werkgeluk leidt op accountantskantoren vaak tot een spanningsveld, ervaart Peper. “Leidinggevenden sturen op declarabele uren, elke minuut moet worden verantwoord. Daardoor dreigt het gevaar dat mensen nauwelijks een praatje durven maken bij de koffieautomaat. Dat kan funest zijn voor de verbinding en betrokkenheid. De directie zou moeten uitstralen dat het niet alleen draait om resultaat, maar dat collegialiteit en werkplezier ook belangrijk zijn.” Voor de accountancysector blijkt het daarnaast moeilijk open te zijn over gemaakte fouten, dat past niet bij de cultuur. “De cijfers moeten kloppen, er mogen geen fouten worden gemaakt. Toch is het beter als kantoren er open over zijn en mensen er niet op afrekenen’, weet de werkgeluk-expert. ‘Zo wordt er van elkaar geleerd, is er meer psychologische veiligheid en is de kans op herhaling kleiner.”

Verwend

Het HappinessBureau adviseert organisaties niet te overdrijven met materiële zaken. “Een chef-kok in het bedrijfsrestaurant, ski-trips, grote kerstpakketten of gratis fruit – medewerkers kunnen verwend raken. Erger nog, als je deze cadeautjes wil terugdraaien omdat het te kostbaar blijkt, is dat een dissatisfier. Het is beter extraatjes tijdelijk aan te bieden: dus enkele maanden gratis fruit en vervolgens enkele maanden een stoelmassage. Zo blijf je verrassen en is het werkgeluk het grootst. Uiteindelijk zit werkgeluk niet in cadeautjes en leuke uitjes, maar in goed leiderschap, een respectvolle bedrijfscultuur en psychologische veiligheid.” Ten slotte waarschuwt Peper dat werkgeluk geen trucje moet zijn. “Als het alleen een middel is om de productiviteit te verhogen, doorzien medewerkers dat. Doe het vanuit de overtuiging dat je het mensen gunt gelukkig te zijn, zowel op het werk als privé. Dat is uiteindelijk het recept voor werkgeluk!”


Deze bijdrage komt uit de eerste editie van het AV-magazine met het thema Lifestyle en carrière. Dit magazine is verschenen in mei 2023. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av1-2023-lifestyle-en-carriere/

Categorie: Accountancy Tags: Lifestyle en carrière 2023

Tags: Lifestyle en carrière 2023

Gerelateerde artikelen

13 mei 2023

Lifestyle en carrière | One size fits none

13 mei 2023

Lifestyle en carrière I Parallellen accountancy en voetbalveld

13 mei 2023

Lifestyle en carrière I Je zit op goud, maar dat moet je wel zien

13 mei 2023

Lifestyle en carrière I Continuïteit in je persoonlijke ontwikkeling

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk

Partnercarrousel

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware
Verduurzaming zorgt voor meer groene businesscases
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Adviseren op basis van realtime accounting – laat de tools voor je werken
Like-IT
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Yuki logo 042021
Duurzaamheidsmonitor van Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers maakt verplichte rapportage toegankelijk voor mkb
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
PSD2, wat moet je ermee?
De impact van een hack op de jaarrekening van een bedrijf
Wat moet je doen als je op een phishinglink hebt geklikt?
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Het belang van een passende bedrijfscultuur
KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen
Exact logo
Exact Live: Hoe kan software-innovatie bijdragen aan toekomstbesteding groeien?
Zeven feitjes over vakantiegeld
Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes
Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk
Hoeveel is kennis waard?
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt

Meest gelezen

  • Van Rij ziet verplaatsen eigen woning naar box 3 niet zitten
  • Wat is er toch met de voorlopige jaarrekening?
  • ‘Nieuwe box 3-belasting desastreus voor startups’
  • Jaarrekeningen 2019/2020 nog altijd niet samengesteld: onbereikbare AA doorgehaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Assistent Accountant
Marshoek
Belastingadviseur
Flynth
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Belastingadviseur Agro
Flynth
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Manager audit
Moore MTH
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Controleleider
Lansigt
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Controleleider
Moore MTH
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Cost Accountant
Top Onions
Externe Accountant
Coney Minds
Controleleider
WEA Gouda
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Boekhouder
Gelders Genootschap
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Officemanager
van Helder
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
IT Auditor
Lansigt
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Audit
Lansigt
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Medewerker Facturatie
Flynth
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
(Junior) Accountant
Lansigt
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent Accountant Agro
Flynth
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Accountant Agro
Flynth
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Adviseur internationaal
Flynth
Controleleider
Moore MTH
Financieel administratief medewerker
Fiscount

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen