• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Kantonrechter: accountantskantoor liet steken vallen, maar handelde niet ernstig verwijtbaar

Kantonrechter: accountantskantoor liet steken vallen, maar handelde niet ernstig verwijtbaar

Nieuws, Overig

Een arbeidsongeschikt geraakte controleleider bij een accountantskantoor vroeg bij de kantonrechter onder meer om een billijke vergoeding van € 283.804,05, omdat de opzegging van haar dienstverband een direct gevolg zou zijn van ernstig verwijtbaar handelen.  

8 augustus 2024 door Accountancy Vanmorgen

De kantonrechter wijst de gevorderde billijke vergoeding echter af. Weliswaar liet de werkgever steken vallen, maar alles tegen elkaar afwegende kan de kantonrechter niet de conclusie trekken dat er sprake was van ernstig verwijtbaar handelen van de werkgever.

De vrouw was op 1 december 2016 in dienst gekomen als controleleider bij AREP Accountants en Belastingadviseurs, dat vestigingen heeft in Amsterdam, Nieuwegein en Rotterdam. Aanvankelijk op een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tot 1 december 2017, daarna voor onbepaalde tijd. Tijdens haar dienstverband zou ze de praktijkopleiding tot accountant  volgen, en die rondde ze op 14 april 2021 ook af.

Arbeidsongeschikt, arbeidsovereenkomst opgezegd

Op 29 oktober 2019 raakte de werknemer betrokken bij een auto-ongeluk. In de nasleep van dat ongeluk was ze langdurig arbeidsongeschikt en moest de vrouw re-integreren. Pas op 1 maart 2021 meldde de controleleider zich weer volledig arbeidsgeschikt, maar al op 26 april meldde ze zich weer ziek. Daarna was ze ononderbroken arbeidsongeschikt tot het einde van haar dienstverband. Als gevolg van langdurige arbeidsongeschiktheid van de werknemer verleende het UWV op 30 oktober 2023 toestemming om de arbeidsovereenkomst tussen de werknemer en AREP op te zeggen. Daarop zegde AREP op 1 november 2023 de arbeidsovereenkomst op per 9 december 2023.

Vergoedingen gevorderd

De accountant spande daarna een rechtszaak aan tegen AREP. Bij de kantonrechter vorderde ze van het accountantskantoor betaling van een billijke vergoeding van € 283.804,05, een transitievergoeding van € 10.111,56, een onkostenvergoeding van € 4.694,16, een nabetaling van € 18.973,09 aan nog openstaande vakantierechten en een schadevergoeding van € 3.065,81.

Billijke vergoeding

Het hoofdbestanddeel in de procedure bij de kantonrechter is het verzoek van de werknemer tot veroordeling van AREP tot betaling van een billijke vergoeding van ruim € 283.000,- vanwege het feit dat het einde van het dienstverband in direct verband staat met ernstig verwijtbaar handelen van AREP. In alle gevallen waarin de wet in de mogelijkheid voor het toekennen van een billijke vergoeding voorziet geldt als voorwaarde dat er sprake is van ernstig verwijtbaar handelen. Daarbij is in de parlementaire geschiedenis benadrukt dat van ernstig verwijtbaar handelen slechts in uitzonderingsgevallen sprake zal zijn, overweegt de kantonrechter.

In haar stellingen verwijt de werknemer AREP dat ernstig verwijtbaar handelen voortvloeit uit:

– doelbewust aansprakelijkheid proberen te ontlopen in verband met het auto-ongeluk op 29 oktober 2019;
– onvoldoende re-integratie inspanningen in verband met de arbeidsongeschiktheid als gevolg van het auto-ongeluk;
– het aansturen op een arbeidsconflict door (onder meer) van werknemer te verlangen in Amsterdam te werken en overigens intimiderend gedrag van de zijde van AREP;
– geen inspanningen om de relatie te verbeteren tijdens de lange ziekteperiode van werknemer;
– het negeren en afwijzen van declaraties.

Geen bewuste tegenwerking

Naar het oordeel van de kantonrechter is onvoldoende naar voren gekomen dat AREP werknemer bewust heeft tegengewerkt bij de aanspraak die werknemer heeft willen maken op de inzittendenverzekeraar van AREP. Niet gebleken is dat AREP heeft ontkend dat zij een dergelijke verzekering had afgesloten en het is bekend dat aansprakelijkheidsverzekeraars onderzoek willen doen naar de achtergronden van aanspraken en dat dergelijke onderzoeken soms tijd kosten. Hoe dan ook heeft werknemer ruim een jaar na het ongeval een voorschot op een uitkering ontvangen en is op 25 februari 2022 een vaststellingsovereenkomst gesloten op grond waarvan zij een uitkering, waarvan de hoogte niet bekend is gemaakt, heeft ontvangen. De kantonrechter ziet in een en ander geen verwijtbaar handelen van AREP.

Feit is dat werknemer na het ongeval op 1 maart 2021 weer hersteld was. Uit de rapportages blijkt dat werknemer tot 14 oktober 2020 in het geheel niet in staat was te re-integreren en dat zij tot in januari 2021 slechts gedurende een beperkt aantal uren werkzaamheden kon verrichten en dan nog voornamelijk uit huis. Weliswaar stelt het UWV daaromtrent vast dat de re-integratie inspanningen van AREP onvoldoende waren, maar deze opmerking moet wel gezien worden tegen het licht van de tot in januari 2021 zeer beperkte belastbaarheid van werknemer. Hoe dan ook was werknemer korte tijd later volledig hersteld.

Tewerkstelling in Amsterdam geen verwijtbaar handelen

Dat AREP werknemer vervolgens werkzaamheden liet verrichten op het kantoor van AREP in Amsterdam moet beoordeeld worden tegen het licht van de arbeidsovereenkomst en de feitelijke omstandigheden. Daarover overweegt de kantonrechter dat noch de arbeidsovereenkomst tussen AREP en werknemer noch de Algemene Arbeidsvoorwaarden, die onderdeel uitmaken van de arbeidsovereenkomst, een bepaalde plaats noemt, waar de werkzaamheden worden uitgevoerd. Daarbij heeft AREP, onbetwist door werknemer, gesteld dat het verschil in reistijd slechts vijf minuten was en dat werknemer in Amsterdam werkzaamheden kon verrichten die beter aansloten bij haar ambities. Gelet op het feit dat een werkgever een werknemer binnen redelijke marges instructies mag geven, ziet de kantonrechter er geen verwijtbaar handelen van AREP in dat zij werknemer na 1 maart 2021 verzocht heeft in Amsterdam werkzaamheden te verrichten.

Arbeidsverhouding verstoord

In zoverre kan de tewerkstelling in Amsterdam geen verwijtbaar handelen van AREP opleveren, maar dat neemt niet weg dat kort na 1 maart 2021, rondom half april 2021 de arbeidsverhouding verstoord raakt, naar later zal blijken zelfs onherstelbaar. Aanleiding daarvan is mede het protest dat werknemer heeft laten horen voor het werken in Amsterdam, maar ook opmerkingen van de zijde van AREP over haar gedrag. Wat daar ook van zij, de kantonrechter overweegt dat AREP daarna wel heel voortvarend te werk is gegaan door meteen al aan te sturen op beëindiging van de arbeidsovereenkomst door het aanbieden van een vaststellingsovereenkomst. Hoewel waarschijnlijk op dat moment nog niet onomkeerbaar, heeft dat de verhoudingen (verder) op scherp gesteld. Daar staat overigens tegenover dat werknemer in die periode, zonder medeweten van (medewerkers van) AREP, gesprekken heeft opgenomen, waarbij zij zelf niet aanwezig was.

Het spreekt uiteraard voor zich dat het aan werknemer was om het voorstel voor een vaststellingsovereenkomst te aanvaarden of niet, of zoals zij heeft gedaan, een tegenvoorstel te doen. Wat daar ook van zij, op dat moment hebben partijen over een vaststellingsovereenkomst geen overeenstemming kunnen bereiken, maar dat alleen kan niet aan een van partijen worden tegengeworpen.

Re-integratie

Waar het er, gelet op de eerste rapportage van de bedrijfsarts, nog op leek dat partijen een uitweg hadden kunnen vinden, vervliegen de mogelijkheden daartoe snel. Uit de rapportages blijkt dat eigenlijk vanaf het najaar van 2021 geen mogelijkheden meer waren, noch dat partijen nader tot elkaar zouden komen waar het ging om mediation en/of het verder bespreken van een einde van het dienstverband, noch ten aanzien van een re-integratie van werknemer, omdat uit de rapportages ook blijkt dat er een medische reden was, waarom re-integratie niet tot de mogelijkheden behoorde.

Uit de rapportages blijkt geen duidelijke medische aandoening, waarvan werknemer niet is hersteld. Wel blijkt dat herstel wellicht bevorderd had kunnen worden door het vinden van een oplossing voor het arbeidsconflict. De vraag is echter of het (uitsluitend) verwijtbaar of zelfs ernstig verwijtbaar van AREP is geweest dat de patstelling, waarin partijen zijn komen te verkeren, is blijven bestaan. Uit de overgelegde stukken blijkt namelijk ook dat werknemer last had van PTSS-klachten, die niet in direct verband met AREP lijken te staan.

Conclusie

Alles tegen elkaar afwegende kan de kantonrechter niet de conclusie trekken dat er sprake was van ernstig verwijtbaar handelen van AREP. Weliswaar heeft AREP steken laten vallen, zoals het in april 2021 wel heel snel aansturen op een vaststellingsovereenkomst en wellicht ook het laten voortbestaan van het arbeidsconflict in de wetenschap dat een oplossing daarvan het medisch herstel van werknemer zou bevorderen, die wellicht kunnen duiden op verwijtbaar handelen. Maar daar staat ook tegenover dat werknemer door te protesteren tegen de tewerkstelling in Amsterdam irritaties bij AREP zal hebben gewerkt. Teruggebracht tot de kern is de kantonrechter van oordeel partijen over een weer in een patstelling zijn terechtgekomen, waaruit zij zich niet meer hebben weten te bevrijden.

Nu de kantonrechter niet tot ernstige verwijtbaarheid aan de zijde van AREP kan concluderen komt hij ook niet toe aan de beoordeling van de hoogte van een billijke vergoeding.

Wel veroordeelt de kantonrechter AREP om aan de werknemer een bedrag van € 8.533,19 te betalen aan restant transitievergoeding, restant vakantierechten en gefixeerde schadevergoeding, en € 4.596,50 netto aan onkostenvergoeding.

Rechtbank Den Haag, ECLI:NL:RBDHA:2024:12344

Categorie: Nieuws, Overig Tags: arbeidsovereenkomst, billijke vergoeding, re-integratie, transisitievergoeding

Tags: arbeidsovereenkomst, billijke vergoeding, re-integratie, transisitievergoeding

Gerelateerde artikelen

11 november 2025

Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon

3 november 2025

AOW’-ster te laat voor transitievergoeding

22 oktober 2025

Vergissing over vast contract leidt niet tot billijke vergoeding

15 oktober 2025

Zieke werknemer meldt tweede dienstverband niet: ontslag op staande voet toch onterecht

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Junior audit manager
RA12
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Accountant – Helmond
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Algemeen directeur
Scab
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 27.6k weergaven

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.3k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 17.4k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 13.1k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 7.9k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen