Daarmee wordt de hoogste rechter opnieuw gevraagd zich over deze principiële kwestie uit te spreken.
Waarom sprongcassatie?
Beide rechtbanken deden kort voor de zomer uitspraak in twee van de vier zogenoemde proefprocedures massaal bezwaar plus (uitspraken rechtbank Den Haag en rechtbank Zeeland-West-Brabant). Zij concludeerden dat niet-bezwaarmakers geen aanspraak kunnen maken op rechtsherstel, omdat zij destijds niet tijdig en individueel bezwaar hebben gemaakt.
Omdat in deze zaken uitsluitend een rechtsvraag speelt en de feiten vaststaan, hebben alle partijen ingestemd met sprongcassatie. Een oordeel van de Hoge Raad is nodig om definitief duidelijkheid te geven over de uitleg van het recht.
Wat houdt sprongcassatie in?
Sprongcassatie is een bijzondere procedure waarbij een zaak niet via het gerechtshof loopt, maar direct van de rechtbank naar de Hoge Raad gaat. Dat kan alleen als alle procespartijen daarmee instemmen – in dit geval dus ook de staatssecretaris van Financiën.
Gevolgen voor de niet-bezwaarmakers
De keuze voor sprongcassatie kan de beantwoording van de rechtsvraag versnellen: hebben niet-bezwaarmakers alsnog recht op compensatie voor de jaren 2017–2020? Toch wordt op basis van eerdere procedures verwacht dat de Hoge Raad pas na enkele maanden met de behandeling zal starten. Een uitspraak in de loop van dit jaar lijkt daarmee niet waarschijnlijk.
Hoe nu verder?
De koepelorganisaties van fiscale dienstverleners (NOAB, NOB, RB en SRA), samen met de Consumentenbond, ConsumentenClaim en de Bond voor Belastingbetalers, bereiden op dit moment het cassatieberoepschrift voor. Hun inzet blijft ongewijzigd: volledige toegang tot rechtsherstel en toepassing van de Wet tegenbewijsregeling box 3 voor alle niet-bezwaarmakers.


Het zou toch een enorme aanfluiting zijn als burgers hun zuurverdiende centen niet terugkrijgen.Op diefstal staat normaliter straf.
Ongelofelijk . De regering wist dat ze steelden van de belasting betaler . Tegenbewijs regeling is complex . Een fiscalist dat laten uitrekenen kost nog eens geld . En Daar betaal je ook nog eens belasting over . Kassa !!!!!!
De regering loopt overal gratis geld uit te delen. Aan bekende en aan wild vreemde landen. Niet een beetje maar mega garanties uit delen aan oa Italie Spanje. Onder tussen is in eigen land niets meer beschikbaar. Dan richten de plunderaars het oog op de hard werkende eigen bevolking.Verzinnen even wat nieuwe kaalpluk belasting regels. En dat in een al blauwdruk belasting land.
Beste Bertus,
Leef jij onder een steen of zo?? “Ondertussen is in eigen land niets meer beschikbaar”?? De horecaterrassen zitten overvol (ondanks fikse prijsverhogingen), de verkopen van duurdere elektrische auto’s floreert, fatbikes voor de toch al zo verwende jeugd zijn niet aan te slepen, bedrijven maken megawinsten want wij consumeren ons helemaal suf..
Het komt mij voor dat reacties inzake het (inderdaad beschamende) box 3-gebeuren een hoog Wappie-gehalte hebben….(ook beschamend!).
Ton,
Met de horeca gaat het niet zo goed (piek in faillissementen,… En omzet wat uitsluitend hoger lijkt, doordat er HOGERE prijzen worden berekend-dus geen verhoging in volume)
https://www.ewmagazine.nl/economie/news/2025/09/cbs-horeca-omzet-2025-stijging-kosten-btw-1497616/
De terassen zullen vast vol ” lijken”, naar uw mening. Echter, aan de volume based omzet, is dit dus niet te attribueren.
Als u trouwens eens goed oplet, bestaat) de klandizie uit veel meer (dan voorheen) uit mensen die gerechten delen of heel lang op een koffie zitten.
Verder is het aandeel oekrainers flink toegenomen (dat is niet gek, want die krijgen zowel een uitkering, als ook een salaris uit een voltijds baan: gemeentes (zeggen ze zelf) vinden het “niet te doen” om de uitkering te korten. Resultaat is, dat oekrainers gigantisch veel cash hebben uit TWEE inkomstenbronnen)
Als laatste, is een flink hoog percentage ambtenarij op de terassen aanwezig (leraren ed), dat kunt u makkelijk uit de gesprekken opmaken. Deze groep heeft (met stakingen etc) met success gigantisch loonsverhogingen gehad.
Meesten in de Prive sector (dwz de “niet ambtenaren” ) kregen dat soort loonsverhogingen vaker niet, dan wel.
Of ze worden ontslagen, om daarna vervangen te worden door goedkoper personneel.
Iets wat bijv een leraar/apotheker etc nauwelijks overkomt, want ambtenaren hebben immers een ijzersterke positie, want “ambtenaar” (en zelfs ALS ze eruit liggen, mogen ze in de rianter “bovenwettelijke ww”, zgn WW+, zijnde de ww die veel en veel rianter is-want niet gemaximeerd!! – , dan de “gewone” WW voor de doorsnee Henk en Ingrid die geen ambtenaar zijn!)
U kunt zich vast voorstellen dat een ambtenaar die in wachtgeld of WW+ zit, zonder enige angst om baan verlies, lekker veel op een terrasje zit?
En zo ook de oekrainer, die uit 2 walletjes eet, omdat de “gemeente het niet aankan om in te houden op zn uitkering” ?
Maar ik verzeker u, dat het in de horeca SLECHTER GAAT.