• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Reindert Doorn: ICT en uw kantoor (3): Wie neemt de mensen mee?

Reindert Doorn: ICT en uw kantoor (3): Wie neemt de mensen mee?

Accountancy, Blog

18 mei 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Het opvoeden van de klant lijkt het summum voor het hedendaagse kantoor. Hoe beter de benodigde informatie ontvangen wordt, hoe goedkoper en/of winstgevender de vervolgwerkzaamheden. Dit geldt voor zowel het administratieve, fiscale- en jaarrekeningproces. Garbage in garbage out is niet voor niets een veelgebruikte term als het gaat om optimalisatie in het proces. Het opvoeden van de klant rond digitalisering begint echter bij het opvoeden van uw medewerkers. De innovatievermogen van uw kantoor is namelijk niet groter dan het aantal dragers van de vernieuwing(en).

De inzet van ICT geeft in de praktijk niet alleen uitdagingen rond standaardisatie en eigenaarschap, maar ook sterke uitdagingen rond de acceptatie. Voor een doorsnee ICT-afdeling, waar de ratio de boventoon voert, is het moeilijk om medewerkers en laat staan klanten in beweging te krijgen. Waar ratio slechts richting geeft, brengt emotie juist in beweging. Juist het ontbreken van de ‘zachte’ interpersoonlijke vaardigheden vormen een van de problemen bij de uitrol en inzet van nieuwe ICT.

De volgende veronderstellingen zijn hier in de praktijk eveneens debet aan:

De inzet van ICT-oplossingen is een technische aangelegenheid. Feitelijk is dit juist, maar er is een wezenlijk verschil tussen de oplevering van ICT-oplossingen en het gebruik ervan. De eerste is techniek. De tweede vraagt om een bredere benadering. De scope van softwareleveranciers reikt doorgaans tot de oplevering van de techniek. Het is aan u om een maximale inzet ervan te stimuleren. Gelukkig wordt ICT binnen de branche steeds vaker strategisch op waarde geschat waardoor acceptatie en gedrag hoger op de agenda staan. 

  • De inzet van ICT-oplossingen om gedragsverandering te realiseren. Het is een illusie om te denken dat mensen zonder slag of stoot nieuwe ICT-oplossingen omarmen en hun werkwijze aanpassen. Laat staan dat ICT het redmiddel is om houding en gedrag bij collega’s te veranderen. Uiteraard kan automatisering –mits in een bredere context- een bijdrage leveren of een aanjager zijn. Het is echter geen op zichzelf staande oplossing. 
  • De inzet van ICT-oplossingen volgens een standaard-format. U moet er niet aan denken dat iedereen gelijk is. Een pluriforme samenstelling van uw team levert immers meerwaarde. Toch ‘rollen’ we ICT vaak volgens een standaard format uit. In de veronderstelling dat ieder project gelijk is. En dat iedere medewerker (en klant) die meegenomen moet worden langs de lijn van de geplande innovaties op dezelfde wijze wordt aangezet tot verandering. Helaas is de praktijk weerbarstiger.

Een kenmerkend voorbeeld

Een kenmerkend project in de accountantspraktijk is de inzet en uitrol van een klantenportaal. Een ICT-oplossing waarbij het essentieel is dat de medewerker als ambassadeur optreedt bij de introductie richting zijn klanten. De klant moet immers even over de streep geholpen worden. Dat gaat niet vanzelf en is zeker geen technische aangelegenheid. Sterker nog: zonder een strategische aanvliegroute van een online samenwerkingsplatform gaat het met regelmaat mis met implementaties. Veel kantoren worstelen hiermee en kampen met half geïmplementeerde klantportalen. Een ICT afdeling krijgt dit doorgaans niet zelfstandig van de grond; betrokkenheid van relatiebeheerders is een must. Hierbij geldt vanzelfsprekend dat eerst de medewerkers het moeten omarmen, alvorens een geloofwaardige implementatie naar klanten kan plaatsvinden. Bedenk ook dat niet al uw klanten gelijk zijn en kom dus met een gedifferentieerde aanpak om de diverse typen klanten te motiveren om digitaal samen te werken.

 

Lessen uit de pedagogiek

Om hiermee aan de slag te gaan is het de moeite waard om een verband te leggen. Een verband tussen ICT en pedagogiek. De invoering van nieuwe ICT heeft alles te maken met opvoeden. In de opvoeding kun je blijven ‘hangen’ in negatief gedrag, maar ook werken aan het belonen van positief (voorbeeld)gedrag. In de opvoeding besef je ook dat ieder kind anders is en elk kind zijn eigen aanpak verdient. Tot slot is opvoeden hard werken en kan het doorgaans tot spanningen leiden. En dat terwijl de enorme inspanningen soms pas na jaren kunnen leiden tot zichtbare bloei. De brug naar de invoering van ICT is snel te maken. Het is geen kost die zonder horten-of-stoten gaat. Steeds zijn er weer groeifasen en soms is het om te huilen. Maar met het juiste besef, een aanpak op maat en voldoende oprechte aandacht kom je een heel eind.

 

Aan de slag

Deze drie facetten zijn te vertalen naar de volgende stappen om te starten met verbetering van uw ‘opvoeding’ rond ICT:

  1. Het juiste besef. Men zegt wel dat verandering begint bij inzicht. Leer uw organisatie en uw mensen kennen en ontdek hoe men anticipeert op ICT veranderingen. Er zijn meerdere instrumenten op de markt die helpen bij een ‘organisatiemeting’. Welke ontwikkelingsachterstanden zijn er of zijn er juist snelle leerlingen? Wat gaat er goed en fout bij de inzet van ICT binnen uw kantoor en welke oorzaken liggen hieraan te grondslag? Ga op onderzoek uit.
  2. Een aanpak op maat. Als u eenmaal beschikt over een doorsnede van uw organisatie en mensen, dan kunt u aan de slag met een ‘behandelplan’. In bedrijfskundig jargon een verander-of interventieplan. Een plan van aanpak dat u opstelt waarin u ingaat op de specifieke ontwikkelfase waarin uw ICT project zich bevindt en de context die daarmee samenhangt. Selecteer bijvoorbeeld stimulerende maatregelen. Maatregelen die helpen om positief gedrag rond ICT te belonen. Maar bovenal een gedifferentieerde aanpak die ingaat op de verschillende manieren waarop medewerkers en klanten gestimuleerd worden tot verandering.
  3. Oprechte aandacht. Zorg dat de inzet van ICT-oplossingen niet enkel op de ICT agenda staat, maar een integrale plek krijgt. Een structurele plek op de directie agenda met inhoudelijke- en diepgaande ICT betrokkenheid. Oprecht de tijd nemen. Daarnaast verdient het een plek op de HR agenda. Als het gaat over het opvoeden (lees: in beweging brengen) van uw medewerkers en diens klanten heeft dit een directe relatie met uw in-, door- en uitstroomprogramma. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de juiste interpersoonlijke vaardigheden.

 

Kortom: de inzet van nieuwe ICT vraagt niet alleen om een technische implementatie; maar bovenal om een organisatorische implementatie. En net als bij het opvoeden: neem af en toe de tijd om het even van een afstand te beschouwen en vraag tijdig om hulp als u het even niet meer weet!

Het drieluik ‘Inzicht in voorname valkuilen bij de inzet van ICT binnen kantoren’ is geschreven door Reindert Doorn, Adviseur IT & Verandermanagement bij DOCCO.

Categorie: Accountancy, Blog Tags: ICT

Tags: ICT

Gerelateerde artikelen

11 mei 2022

Asista Werkplekbeheer biedt Practical een veilige totaaloplossing

9 mei 2022

CaseWare International neemt Nederlandse distributeur over

9 mei 2022

Beveiligingsbedrijf komt met eigen cyberverzekering

4 april 2022

Deloitte neemt ICT-bedrijf GLO Integration over

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • ‘Ook nieuwe box 3-heffing heeft nadelen, vermogensbelasting eenvoudiger’
  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • OPINIE – Geef de NBA terug aan de accountants

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Controleleider
SNP Adviseurs
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Controleleider  
Scab
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Supervisor Compilation
CROP
Manager Assurance
CROP
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Controleleider in Terneuzen
DRV
Financial Controller
ENTRPNR
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Partner & Externe Accountant
Coney
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Assistent Accountant
Schuiteman
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Ervaren accountmanager
Fiscount
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Supervisor Compilation
CROP
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Klantmanager
Finance Plus
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Staff Compilation
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Fiscalist
Extendum
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Relatiebeheerder
Scab
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Senior Supervisor Assurance
CROP
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Senior IT-Audit Professional
CROP
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Accountant Internationaal
Visser & Visser
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Tax Manager
Crop
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Assistent accountant
Rikst
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
(Senior) marketeer
Fiscount
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Accountant Internationaal
Visser & Visser
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Supervisor Assurance
CROP
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen