• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Jan Wietsma: ‘Staat de klant centraal bij innovaties?’

Jan Wietsma: ‘Staat de klant centraal bij innovaties?’

Blog

29 mei 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Verleden week donderdag vond de verkiezing van het meest innovatieve accountantskantoor plaats tijdens een door AccountantWeek georganiseerde beurs. Ik had het voorrecht om in de jury te mogen zitten. Gedurende de dag heb ik een groot aantal accountantskantoren horen pitchen. In een minuut mocht de spreker uitleggen waarom hij nu vond dat zijn kantoor het meest innovatief was. Gelukkig waren er ook nog enkele vrouwen die de uitdaging aangingen.

 

Wat mij in de meeste gevallen opviel, was dat er een sterke relatie werd gelegd tussen innovatie en ICT. Veel kantoren presenteerden oplossingen die te maken hadden met het koppelen van systemen en softwarepakketten. Andere kantoren legden de nadruk vooral op de dashboards die men had gerealiseerd of een specifiek product.

Pitches

Wat ik zelf miste in nagenoeg alle pitches, was de aandacht voor de klant. Natuurlijk, als de jury of de zaal doorvroeg, dan kwam de aandacht voor de klant wel tevoorschijn, maar het was geen vanzelfsprekendheid. Dat vond ik een gemiste kans. Want ik neem aan dat innovaties bij de meeste accountantskantoren vooral plaatsvinden omdat de klant er beter van wordt. Dat je daar als kantoor dan uiteindelijk ook de vruchten van plukt, is dan mooi meegenomen. Dat kantoren de klant in hun pitches niet centraal stelden leidde er ook toe dat veel van de presentaties eenzelfde kant op tendeerden. Dat maakt het lastig om te ontdekken waarin een kantoor zich met zijn innovatie nu echt onderscheidt van de rest van de markt.

Procesoptimalisatie

Natuurlijk is het mooi dat je als kantoor procesoptimalisatie inzet om sneller te kunnen werken, waardoor je meer tijd overhoudt voor de klant. Maar het lijkt er vaak op dat procesoptimalisatie een doel is in plaats van een middel. Voor mij is het vele malen belangrijker om te weten wat procesoptimalisatie nu oplevert in termen van klanttevredenheid en een hogere toegevoegde waarde van de dienstverlening voor de klant. Want van alleen maar procesoptimalisatie kun je niet leven. Sterker nog: door voortgaande procesoptimalisatie zal de kostprijs alleen maar dalen. Dus je ontkomt er als MKB-kantoor niet aan om meer aandacht te hebben voor zaken als customer intimacy of je te richten op een specifieke niche. Overigens geeft Kotler in zijn boek Marketing 3.0 zelfs aan dat je er als klant altijd op moet kunnen vertrouwen dat werkzaamheden op de meest efficiënte wijze en tegen de laagst kostprijs worden uitgevoerd. In die zin kun je zelfs de vraag stellen of procesoptimalisatie niet een normale hygiënefactor voor een accountantskantoor moet zijn, net zoals kwaliteit dat is. Met andere woorden: je onderscheidend vermogen als kantoor heeft niet zoveel met procesoptimalisatie te maken.

Dashboarding

Ook bij de toenemende aandacht voor dashboarding neem ik waar dat de focus meer op het dashboard dan op de klant ligt. Sommige kantoren hebben er zelfs een sport van gemaakt om zoveel mogelijk dashboards te laten zien aan de ondernemer. Maar uit ervaring kan ik vertellen dat ondernemers geen dashboards kopen. Het dashboard is slechts een hulpmiddel dat de ondernemer in staat stelt om zijn doelen beter, sneller of eenvoudiger te bereiken.  Daar komt bij dat de meeste dashboards nog steeds financieel gerelateerd zijn; er wordt nog weinig een relatie gelegd met andere factoren die het resultaat van de onderneming beïnvloeden. Kortom, ook hier de vraag: wat wordt de ondernemer beter van het dashboard dat je aan hem laat zien?

Staat de klant wel centraal?

Dat brengt mij bij de vraag of we bij alle innovaties, verbeteringen en aanpassingen de klant nog wel centraal hebben staan. Kortom, beginnen we de innovaties met een verbeterde dienstverlening aan de klant, of stellen we vooral onze eigen kantoorprocessen en winstgevendheid centraal? In de praktijk merk ik dat veel discussies toch vooral over het laatste onderwerp gaan. Daarbij wordt vergeten dat meer aandacht voor de klant en zijn behoeften uiteindelijk veel meer oplevert.

Onderscheidend vermogen

Dat houdt dus in dat je als kantoor aan de slag moet met je onderscheidend vermogen. Dat je daarmee ook succesvol kunt zijn, bleek wel uit de diverse pitches die langskwamen. Een behoorlijk aantal kantoren had gekozen voor branchespecialisatie. Dat bleek een handige zet, want daarmee kun je de samenwerking met je klant veel verder verdiepen dan als generalist. Zeker wanneer je als branchespecialist ook nog eens samen met je klant aan de slag gaat om te onderzoeken welke innovaties de samenwerking nog verder kunnen verstevigen. Andere kantoren hadden niet zozeer voor een branche, maar voor een specifieke dienst gekozen. Daarmee creëerden ze een andere niche, waardoor ze uitgedaagd werden te blijven innoveren. Immers, hoe scherper je focust, hoe noodzakelijker de aandacht voor innovatie is.

Innovatie is geen momentopname

In die zin is het goed om te beseffen dat een innovatie nooit klaar is. Als je kiest voor procesoptimalisatie en je wilt voor de laagst mogelijke kostprijs gaan, dan houdt dat in dat je daar als kantoor ook de focus op houdt. Anders bieden de investeringen die je hierin doet slechts een – zeer – tijdelijk voordeel.

Zelf het wiel uitvinden

Wat mij ook opviel, was dat veel kantoren bezig waren om het wiel opnieuw uit te vinden. In veel gevallen, bedacht ik mij, had meer samenwerking waarschijnlijk veel minder gekost en had het ook tot betere producten geleid. Gelukkig geldt ook hier dat er een categorie accountantskantoren is die beseft dat samenwerking uiteindelijk veel meer bijdraagt aan zaken als klanttevredenheid en dientengevolge ook aan de winst. Ook hier geldt dat het zelf uitvinden van het wiel meestal niet betekent dat de klant het beste product of de beste dienst krijgt.

Stel de klant centraal

Daarom ook mijn oproep wanneer u aan de slag gaat met innovatie. Te beginnen bij uw klant. Wat heeft hij of zij nodig? Denk daarbij niet te snel dat u dat allemaal wel weet. Denk ook niet dat wat een ander kantoor doet, ook meteen goed is voor uw klant. Wilt u echt met innovatieve oplossingen komen, dan zult u vooral veel energie moeten steken in de werkelijke behoeften van uw klant en zijn klanten. Op welke wijze zou uw kantoor hem daarbij kunnen helpen?

Bouwstenen

Tot slot is het goed om te beseffen dat innovatieve oplossingen vaak tot stand komen door slim gebruik te maken van al bestaande bouwstenen. Een heleboel zaken zijn al bedacht. Dat houdt in dat u niet alleen veel moet weten van uw klant, maar ook goed inzicht moet hebben in bestaande oplossingen en technieken. Dat zou ook een belangrijke reden moeten zijn om met elkaar te gaan samenwerken. Daarnaast levert samenwerking ook nog eens de nodige financiële voordelen op. Alleen wanneer u heel diepe zakken hebt en de ambitie heeft om de belangrijkste speler op de accountantsmarkt te worden, zou u kunnen overwegen om alles helemaal zelf uit te zoeken. In alle andere gevallen is het voor u en uw klant beter dat u samenwerkt waar het kan, en alleen opereert als het u een blijvend concurrentievoordeel oplevert.

 

Jan Wietsma is verbonden aan Full Finance

 

 

Categorie: Blog Tags: accountant, innovatie

Tags: accountant, innovatie

Gerelateerde artikelen

2 juni 2025

Tien life-events met grote voordelen voor accountants

28 april 2025

SINCERIUS en Business Insight bundelen krachten met PIA Group voor verdere investering in groei en innovatie van financiële dienstverlening

28 maart 2025

SRA-voorzitter Diana Clement: zorgen over herziening beroepsprofiel

9 februari 2025

Accountant Joris W. weer op vrije voeten, OM in beroep

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Neem je de exitstrategie wel mee bij je keuze voor nieuwe software?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Deadline Amerikaanse belastingaangifte voor Nederlanders nadert
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
Essentiële datastappen bij fusies en overnames
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Blinqx Accountancy & Tax lanceert Wealth Monitor
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
‘Technologie verandert de accountancy, maar de eindklant bepaalt de richting’
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Controleleider
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Financieel administratief medewerker
Scab
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Relatiebeheerder  
Scab
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant RA
PIA Group
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • ‘Accountant’ blijkt zich al jaren ten onrechte als accountant voor te doen 10.1k weergaven

  • Beleggers verliezen tonnen in beleggingsfondsen, KPMG niet aansprakelijk 9.9k weergaven

  • Stemming over reparatiewet box 3 uitgesteld na discussie over boxhopregeling 8.4k weergaven

  • Hoge Raad bevestigt zware straf voor administratiefraude 7.4k weergaven

  • Kamerdebat tegenbewijsregeling box 3: onenigheid over kostenaftrek en overgangsmaatregelen vastgoed 6k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen