• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Waarom vakantie goed is voor zowel werkgever als medewerker

Waarom vakantie goed is voor zowel werkgever als medewerker

Accountancy

27 juli 2022 door Sazas

Vakantie lijkt goed te zijn voor iedereen; of uw klant nu medewerkers heeft op kantoor, in een magazijn of in de buitenlucht. Welke positieve effecten heeft vakantie en hoe kan uw klant medewerkers stimuleren om verlof op te nemen? Verzuimspecialist Sazas geeft in dit artikel informatie en tips.

Waarom vakantie goed is voor beide partijen

Iedereen viert vakantie op zijn of haar eigen manier. Van een fietsvakantie door Nederland, met de auto naar Zuid-Europa tot een treinreis door de Oostenrijkse bergen. Naar welke bestemming iemand gaat, maakt niet uit. Het is wel belangrijk dat medewerkers zo nu en dan verlof opnemen. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat vakantie goed is voor de gezondheid. Dat is positief voor zowel uw klanten als voor zijn of haar medewerkers. Waarom is vakantie zo goed?

Geen routine zorgt voor een frisse blik

Iedere dag in de file naar het werk, met dezelfde collega’s een kop koffie drinken en daarna de eigen taken uitvoeren. Hoe leuk iemand zijn of haar werk ook vindt, over het algemeen zien veel werkdagen er hetzelfde uit. Vakantie haalt iemand uit deze routine,  de standaard situatie waaraan we gewend zijn.

Door deze routine te doorbreken, kan de medewerker met afstand naar het werk kijken. Dit kan leiden tot een frisse blik en nieuwe ideeën. Hiervoor hoeft iemand trouwens niet op reis. Zo lang de medewerker maar afstand kan nemen van de dagelijkse activiteiten, zelf kan beslissen wat hij of zij doet en plezier beleeft.

Vakantie verlaagt stress

Uren door de stad wandelen, mountainbiken door de bergen of liever een boek lezen aan het zwembad? Wat iemand tijdens een vakantie ook doet, het is belangrijk dat hij of zij er energie van krijgt. Dat werkt positief. De zelfgekozen plezierige activiteit waarmee de routine wordt doorbroken, verlaagt het stressniveau. Medewerkers laden weer op en voelen zich vitaler, dit is positief voor uw klant. Het kan namelijk een buffer vormen tegen toekomstige (werk)stress.

Helaas kan een vakantie langdurige werkstress niet oplossen en een naderende burn-out niet tegengaan. Hier zijn structurele oplossingen voor nodig. Dit zijn oplossingen voor de lange termijn. Bijvoorbeeld de werkdruk verlagen of de kennis van de medewerker verhogen. Hierover vindt uw klant meer informatie in onze whitepaper ‘Werkstress’.

Minder kans op ziekten

Vakantie heeft nog meer voordelen. Het verkleint de kans op ziek worden. Ook verlaagt het de kans op hart– en vaatziekten. Dit lijkt te komen doordat mensen tijdens een vakantie geen verplichtingen en meer rust hebben. Daarnaast zijn veel mensen tijdens hun vakantie meer buiten, wat ook bijdraagt aan het minder snel ziek worden.

Een Fins onderzoek van de Europese Vereniging voor Cardiologie laat zelfs zien dat een vakantie ons leven kan verlengen. Zo heeft uw klant ook voordeel van zo gezond mogelijke medewerkers die zo weinig mogelijk ziek zijn.

Meer beweging doet goed

Het verschilt natuurlijk per persoon en per vakantie, maar sommige mensen bewegen meer tijdens hun vakantie. Lopend naar de bakker, fietsen door de natuur, een paar baantjes trekken in het zwembad of een wandeltour door de stad. Zo kan het zijn dat medewerkers van uw klant al snel meer bewegen dan tijdens een werkdag.

Voldoende beweging heeft veel gezondheidsvoordelen. Fitte medewerkers zijn gelukkiger, productiever en melden zich minder vaak ziek.

Zo kan uw klant medewerkers stimuleren om (meer) vrij te nemen

Vakantie heeft dus positieve gevolgen voor zowel uw klant als voor zijn of haar medewerkers. Maar niet iedere medewerker neemt even makkelijk verlof op. Wat kan uw klant doen om medewerkers te stimuleren om hun vrije dagen op te nemen?

Goed voorbeeld doet volgen. Hoe gaat uw klant zelf om met verlof? Om medewerkers te stimuleren om vakantie op te nemen, is het belangrijk dat iedereen dit doet. In het bijzonder medewerkers op sleutelposities, zoals de directie, leidinggevenden en HR.

  • Kunnen medewerkers bij uw klant op vakantie zonder dat het werk in de knel komt? Om medewerkers het gevoel te geven dat zij op vakantie kunnen, is het belangrijk dat hun werk zoveel mogelijk wordt opgevangen. Is er binnen het bedrijf een collega die het werk tijdelijk kan overnemen? Of laat het werk het toe om in de aanloop naar de vakantie vooruit te werken? Ook kan het zo zijn dat het werk even kan wachten tot na de vakantie. Dit hangt af van de functie van de medewerker en het aantal dagen of weken dat iemand weg is.
  • Heeft uw klant medewerkers met veel ongebruikte verlofuren? Dan kan uw klant met deze medewerkers het gesprek aangaan. Misschien is er een reden dat deze medewerkers geen vakantie nemen. Iemand kan bijvoorbeeld het gevoel hebben dat hij of zij niet gemist kan worden. Uw klant kan dan samen met de medewerker zoeken naar een oplossing.
  • Om te laten zien hoe belangrijk vakantie nemen is, kan uw klant dit onderdeel maken van het bedrijfsbeleid over duurzame inzetbaarheid. Voldoende rustmomenten en op vakantie gaan dragen bij aan een goede werk-privébalans. Duurzame inzetbaarheid betekent dat de medewerker gezond aan het werk blijft, vanaf de start van de loopbaan tot aan de AOW-leeftijd.

Zoveel mogelijk uit de vakantie halen 

Tot slot geven wij nog enkele tips waarmee uw klant medewerkers zoveel mogelijk uit hun vakantie kan laten halen. Uw klant heeft daar als werkgever namelijk uiteindelijk ook voordeel van.

  • Uit onderzoek blijkt dat het beter is om meerdere keren per jaar vrij te nemen, in plaats van alle verlofdagen in één keer op te nemen. Als werkgever kan uw klant zijn of haar medewerkers stimuleren om dit te doen.
  • Wilt uw klant dat de vakantie zoveel mogelijk positieve effecten heeft? Dan is het belangrijk dat zijn of haar medewerkers zoveel mogelijk loskomen van hun werk. Daar hoort ook bij dat ze geen e-mails en telefoontjes van het werk beantwoorden. Kan dit niet? Dan kan uw klant bijvoorbeeld afspreken dat medewerkers één keer per dag de binnengekomen e-mails bekijken. Voor medewerkers is het belangrijk om te weten wat er van hen wordt verwacht tijdens hun vakantie. Dit kan bijvoorbeeld door het te bespreken, het op te nemen in het verlofbeleid en/of door het te delen in een medewerkersnieuwsbrief.
  • Voor een goede start van de vakantie is het belangrijk om de overgang van drukte naar ontspanning zo klein mogelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld door medewerkers zo min mogelijk spoedklussen te geven vlak voor hun vakantie. Viert de medewerker vakantie op een andere bestemming dan thuis? Dan kan uw klant zijn of haar medewerkers aanraden om voor en na de reis één of meerdere vrije dagen thuis te plannen.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas


Meer weten?
Als accountant kunt u uw klanten informeren over praktische zaken rond verzuimbeleid. Sazas kan als verzuimspecialist u en uw klanten professioneel ondersteunen op het gebied van verzuim én verzuimpreventie. Neem een kijkje in de Sazas Kennisbank, met veel praktische informatie over verzuim, of bekijk met welke verzuimdiensten Sazas u en uw klanten op het gebied van verzuim kan ondersteunen.

Categorie: Accountancy Tags: Sazas, vakantie, verzuimpreventie, ziekteverzuim

Tags: Sazas, vakantie, verzuimpreventie, ziekteverzuim

Gerelateerde artikelen

17 februari 2025

Regres: vijf vragen en antwoorden voor werkgevers 

4 oktober 2024

Bescherm jouw klant tegen de hoge kosten van ziekteverzuim

23 mei 2024

Zo ga je als zzp’er goedkoop op vakantie

22 november 2023

Verschil opnemen vakantie tijdens ziekte en verrekenen ziektedagen met vakantiedagen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accountant RA
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Assistent accountant mkb
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Controleleider
PIA Group
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Relatiebeheerder  
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 47.4k weergaven

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 16.5k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.1k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.7k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen