Minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft vrijdag de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden in consultatie gebracht. Met het voorstel moet het onderscheid tussen zelfstandigen en werknemers duidelijker worden.
Inzet kabinet
Het kabinet heeft in het voorjaar een breed pakket afspraken gemaakt met de werkgevers- en werknemersorganisaties over de arbeidsmarkt, waaronder de crisisregeling personeelsbehoud en het reguleren van flexwerk. Inmiddels is hier ook met de Tweede Kamer over gesproken. Een onderdeel van het pakket is het herstellen van de balans in het werken met en als zelfstandige(n). Het kabinet is langs drie parallelle lijnen aan het werk. Op alle drie de lijnen zijn inmiddels stappen genomen. Het wetsvoorstel dat vandaag in consultatie gaat, is onderdeel van de tweede lijn:
- Het creëren van een gelijker speelveld voor contractvormen van werknemers en zelfstandigen.
- Het verduidelijken van de regels over wanneer als werknemer gewerkt wordt en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden.
- Het versterken en verbeteren van de handhaving en in voorbereiding op afschaffen van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025.
Verduidelijken wetgeving
In de wetgeving bepaalt het geheel aan feiten en omstandigheden of werk door een zelfstandige gedaan mag worden of door een werknemer. Deze open wetgeving is met de jaren verder ingevuld door jurisprudentie en levert in sommige gevallen een grote hoeveelheid relevante feiten en omstandigheden op die mogelijk van belang kunnen zijn voor de uitkomst. Het kabinet heeft daarom besloten de wetgeving rond ‘werken in dienst van’ te verduidelijken. Hiervoor is de jurisprudentie bij elkaar gebracht en gevat in een toetsingskader (pagina 49 van de Memorie van toelichting). Dit moet het geheel overzichtelijker en beter hanteerbaar gaan maken. Bedrijven die iemand willen inhuren en werkenden kunnen zich dan op dat toetsingskader richten. Daarbij geven deze hoofdelementen en bijbehorende indicaties niet alleen aan wanneer er sprake is van werknemerschap, maar wegen ook indicaties van ‘eigen rekening en risico’ mee, indicaties van zelfstandigheid. Dit geeft zelfstandigen handvaten om hun werk waar mogelijk vorm te geven binnen de regels. In de Memorie van toelichting zijn negen voorbeeldcasussen te vinden (vanaf pagina 50).
Rechtsvermoeden
Daarnaast wil het kabinet dat er een rechtsvermoeden komt, gebaseerd op een uurtarief. Dit rechtsvermoeden maakt het voor werkenden aan de basis van de arbeidsmarkt makkelijker om een arbeidsovereenkomst te claimen bij de werkgever en indien nodig bij de rechter. Als de werkende een beroep doet op het rechtsvermoeden en aannemelijk maakt dat hij minder betaald krijgt dan het geldende uurtarief (nu 32 euro), is het vervolgens aan de werkgevende om aan te tonen dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst. Het kabinet verwacht dat hier een preventief effect van uit gaat, zodat er al bij het aangaan van een arbeidsrelatie kritischer gekeken wordt of er sprake moet zijn van een arbeidsovereenkomst of dat het werk door een zelfstandige kan worden gedaan.
Rob zegt
Hand vaten zijn vaten om in de hand te houden.
Willem Oranje zegt
Volgens mij heeft de regering hiermee een vorstelijke overschrijding op wmo uitgave in t leven geroepen. Immers thuiszorg medewerkers zal ‘ers krijgen minder dan de gestelde norm. dus zal op jurisprudentie straks het de kosten uurloon zzp er aanzienlijk gaan stijgen met bij benadering 10 tot 15%. Over evenwichtig en dekking in begroting hebben we t maar niet. Immers de uitkering moet schamel blijven met argument Caroline er is geen dekking nu dit voorstel is champage gratis schenken….
Ans zegt
Ik vind dat mevrouw van Gennip voorbij gaat aan het feit dat zzper een keuze is hoe je wilt werken
Ondernemerschap over nieuwe opdrachten opzoeken en plezier hebben in het werk wat je doet je eigen regie houden tussen werk en privé en samen werken als zorg medewerker aan een nieuwe manier van werken flexibel zijn.
Er is door een hoogleraar een onderzoek gedaan dat er onder de zzpers veel minder ziekte verzuim is omdat de vrijheid van uren werken bij de persoon zelf ligt en dat er word geroepen dat wij alleen de mooie diensten werken is niet de waarheid zelf werk ik alle diensten vroeg laat en nacht.
Dus mevrouw van Gennip u kunt nog van ons leren om de zorg een nieuwe dementie te geven en niet vast te houden aan een oud bollig systeem die totaal niet werkt in de zorg en alle andere sectoren en vind ik dat u niet luisterd en u niet kijkt naar het individu , ik werk al 40 jaar in de zorg waarvan nu 8 jaar als zelfstandige en ik ga nooit meer terug in een vast contract .
En ik denk dat ik ook spreek namens alle collega’s die ook ondernemer zijn
Leth op goede zord /Angie
Petrus zegt
Ik heb ook 40 jaar in de zorg gewerkt de laatste 10 jaar als ZZPer maar altijd het zwaard van damocles gevoeld altijd was de regering en de belastingdienst aan het rotzooien in de arbeids relaties heel veel tijd daar aan besteed en verloren .Nog steeds weten zo niet hoe het geregeld moet worden .Ben nu met pensioen en wens de huisdige ZZper sterkte verder
ron baartscheer zegt
de minister ziet zzp of werknemer die keus als zzp-er is juist gemaakt om geen werknemer te zijn en geen baas boven je te hebben en vaak kunnen bedrijven iemand inhuren maar niet als werknemer betalen daar er dan een arbeidsovereenkomst moet zijn en dat willen beiden niet.
als iemand me niet bevalt huur ik hem niet meer in, als werknemer moet er dan een ontslagprocedure zijn die maar al te lang kan duren en veel geld kost.
zzper is iemand die je per uur kan inhuren en die zijn uurtarief heeft en doet wat hij of zij doen moet zolang als dat nodig is en meer niet.
betaal je eigen inkomen verzeker jezelf en betaal je belastingen zelf.
waarom zo moeilijk doen.
Dirk zegt
Omdat het oneerlijk is als iemand dezelfde werkzaamheden uitvoert maar veel meer belasting betaalt als een werknemer. Vaak voeren zij precies dezelfde werkzaamheden uit en ook jaren achter elkaar.
H van Nieuwkerk zegt
Wederom een keuze om alles met wetgeving dicht te timmeren. Het lijkt mij logischer de zzp-er de sociale premies in rekening te brengen voor ww/wia etc. Dit geeft de overheid meer dekking (en daar zoekt men naar) en de tarieven van de zzp-er gaan vanzelf omhoog. Blijft voor de zzp-er de fundamentele keuze of hij wel/niet zelfstandig wil leven, zonder knellend dienstverband.
Hendrik zegt
Het blijft nog steeds een beoordeling van de feiten en omstandigheden. En dus ingewikkeld en voor interpretatie vatbaar.
Dennis Kievit zegt
De regering is al, enkele jaren, druk bezig met de belastingvoordelen van ZZP-ers drastisch te snoeien. Zelfstandigenaftrek zal straks wel helemaal komen te vervallen, de MKB-winstvrijstelling is inmiddels ook verlaagd en mogelijk zal de startersaftrek ook gaan sneuvelen. Alleen maar blindstaren op de ondernemersaftrekposten en niet kijken naar de opofferingen én nadelen van de ZZP-ers t.o.v. werknemers, zorgt er voor dat er straks talloze ZZP-ers toch al afhaken. Maar dat is de achterliggende gedachte van het wederom benadelen van de ZZP-ers. Eerst iets faciliteren, dan zien dat er te veel ZZP-ers zijn en vervolgens gaan snoeien in de ondernemersfaciliteiten (ondernemersaftrekposten, middeling, e.d.). En dan verbaasd zijn dat het vertrouwen in de politiek maar blijft afnemen.
Bart Graste zegt
Onlangs heeft een onderzoek van Berenschot aangetoond dat zzpers in de zorg maar een fractie meer kosten dan werknemers. Uiteraard wordt dit genegeerd want past niet in de framing.
Daarnaast heeft een poll plaatsgevonden vanuit de Zorgprofessional dat een groot deel van de zorg zzp’ers heeft aangegeven niet meer in vaste loondienst te gaan en elders emplooi te zoeken.
Het kind wordt wellicht bewust met het badwater weggegooid. Want bedenk, minder zorgverleners is minder zorg is minder declaratie is bezuiniging. Uiteraard over de rug van de kwetsbaren in de samenleving.
Zorgverleners zijn schaars en conform de geprezen marktwerking zouden ze dus ,eer betaald moeten krijgen. Dat de loonstijging binnen de zorg wederom achterloopt bij de rest gaat het tekort niet oplossen en zal de schaarste toenemen met verdere verschraling tot gevolg en bingo….minder declarabele uren, minder zorg eerder sterven.
Je zou bijna gaan denken dat er een verkapte vorm van genocide plaatsvindt.
Die zogenoemde beleidsmakers bij VWS en politici hebben daar uiteraard geen last van met hun riante salarissen.
Gaan nu ook alle specialisten in loondienst, worden de topinkomens van zorgbestuurders onder de cao gebracht, de dure verzekeraars genationaliseerd, de toezichthouders als nza nzi etc. opgeheven?
Bespaart bergen administratie in de zorg en dus winst in tijd en geld.
Wanneer kijken deze lieden eens in de spiegel en leren ze erkennen dat de zorg geen markt is.
En wanneer men daarboven vindt van wel, dan niet zeuren dat dan ook
vraag en aanbod van toepassing is.
Jan Trimpe zegt
Mevr. van Gennip heeft de ter consultatie gelegd, en dat beteken dat u er op mag schieten, dat dus ook veel gedaan wordt.
Het beoogde gelijke speelveld, houd in: gelijke kansen voor werknemer en ZZP contract. Indien een ZZP-er voordeliger is door geen pensioenopbouw, ziekte of ongevallenverzekering en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, kan zijn uurloon significant lager zijn dan de bruto kostprijs van een werknemer. Indien het bij die ZZP-er mis gaat, wordt het vroeg of laat verhaald op de maatschappij. Zelf sparen voor pensioen? OK, maar dan wel aantoonbaar. Pensioenopbouw valt buiten faillissement. Geen volledige ziekte/ ongevallenverzekering? OK met ruime eigen risico dan. Geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Moet geen enkel inlenend bedrijf zaken mee doen! ZZP in de zorg? OK maar dan wel volledig inroosterbaar.
Jan zegt
Mevrouwtje van Gennip begrijpt niet dat zorg-zzp’ers niet in een keurslijf willen worden geduwd, omdat ze graag zelf willen bepalen wanneer ze zich 200% inzetten. In loondienst krijg je een baas, roosters en ziekteverzuim.