• Magazines
    • 2026, ICT & AI
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Blog
  • Podcast
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi 2026
    • AV-padeltoernooi | SBR Nexus en Accountancy Vanmorgen
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2025
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Volg een cursus
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Mail
  • Instagram
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Volg een cursus
  • Nieuwsbrief
Accountancy Vanmorgen

  • Magazines
    • 2026, ICT & AI
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Blog
  • Podcast
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi 2026
    • AV-padeltoernooi | SBR Nexus en Accountancy Vanmorgen
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2025
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3

Hoge Raad oordeelt opnieuw dat ongerealiseerde winst belast is in box 3

Fiscaal, Nieuws

In navolging van het arrest van 6 juni heeft de Hoge Raad in enkele nieuwe uitspraken bevestigd dat in box 3 ook ongerealiseerde winst meetelt voor het bepalen van het inkomen uit sparen en beleggen.

5 augustus 2024 door Accountancy Vanmorgen

In een van de zaken was aan een belastingbetaler een aanslag opgelegd over een inkomen uit sparen en beleggen van € 65.707 respectievelijk € 69.473 voor de jaren 2017 en 2018. In verband met de kerstarresten van de Hoge Raad waren de aanslagen iets naar beneden aangepast. Bij de rechter maakte de man bezwaar, maar dat werd afgewezen omdat onder het werkelijk behaalde rendement ook ongerealiseerde koerswinsten moeten worden begrepen, zo oordeelde de rechter. En de man stelde koerswinsten van € 94.297 (2017) en € 98.050 (2018) te hebben behaald: niet bepaald lager dan het rendement waarvan werd uitgegaan.

Uitspraak teruggedraaid

Bij het gerechtshof boekte de belastingbetaler wel succes: niet-gerealiseerde koerswinsten moeten voor box 3 buiten beschouwing blijven, was het verdict. Maar de Hoge Raad draait de zaak weer terug, met verwijzing naar het arrest van 6 juni. Het werkelijke rendement is inclusief de niet-gerealiseerde winsten uitgekomen boven het belastbare inkomen uit sparen en beleggen, zodat de aanslagen niet worden verminderd.

Ook een man die deelneemt in een beleggingsclub en werd aangeslagen voor een verondersteld inkomen uit sparen en beleggen van ruim een ton, kreeg geen gelijk van de Hoge Raad, die eerder al had aangegeven dat ‘ongerealiseerd’ ook onder de noemer ‘werkelijk’ begrepen moet worden.

Hoge Raad, 2 augustus 2024

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: box 3, Hoge Raad, ongerealiseerde winst

Tags: box 3, Hoge Raad, ongerealiseerde winst

Gerelateerde artikelen

7 juli 2026

Starters kiezen steeds vaker direct voor een BV

7 juli 2026

Kamer wil geen fiscale eindheffing voormalige ANBI’s en wel aanpak van boxhoppen

2 juli 2026

Hoekstra verwacht beperkte overstap van box 3 naar bv

1 juli 2026

Eerste Kamer stelt stemming over box 3 uit, kabinet krijgt zomer voor aanpassingen

Reacties

  1. Blackthorne zegt

    6 augustus 2024 om 01:36

    Stel ik heb 100k in bitcoin. Er komt een bull market. De prijs gaat 10x en m’n bitcoin is nu 1M waard, op het peilpunt 1 januari.

    Dat is 900k ongereliseerde winst. De belastingdienst verlangt van mij dat ik daar eventjes 36% (324k) over af ga tikken.

    Nu komt er een bear market, en mijn bitcoin is nu 300k waard, op het moment dat ik mijn vermogens(aanwas)belasting moet betalen.

    Nu mag ik al m’n bitcoin uitcashen, die ik al jaren vasthoud, en dan zit ik nog met een schuld van 24k.

    Dit soort onteigening lijkt mij een misdaad tegen de mensheid.

    Beantwoorden
    • Marnix zegt

      6 augustus 2024 om 05:32

      Allereerst weet je op 1 januari al dat je 324k moet betalen en kan je besluiten tot verkoop van een deel.
      Ten tweede heb je in jaar 2 een gerealiseerd verlies van 700.000 en een aftrekpost van 252k.

      Beantwoorden
      • Kaatje zegt

        6 augustus 2024 om 08:01

        Aan een aftrekpost heb je niks als je geen winst draait

        Beantwoorden
      • John zegt

        6 augustus 2024 om 08:26

        Je snapt Blackthorne zijn punt niet denk ik. Hij doelt op een bearmarket tussen 1 januari en moment van belasting betalen (halverwege het jaar).
        Okay, dan mag je wellicht het jaar daarop een aftrek toepassen (áls dat zo gaat werken), maar daar heb je de rest van het jaar niks aan.
        Dit is echt belachelijk als het zo werkt. Op moment van verkoop heb je winst of verlies. Alles daartussen is fictief.
        Gaan ze zelfstandig ondernemers dan ook belasten voor wat hun bedrijf op dat moment waard is? Wie bepaalt de waarde van iets? Dat is pas duidelijk op moment van verkoop.

        Beantwoorden
        • Diana zegt

          6 augustus 2024 om 09:05

          Ligt bij coins wel anders je kunt tussendoor cashen en t opmaken. Dan wordt er geen euro betaald in box 3.

          Beantwoorden
          • Philip zegt

            6 augustus 2024 om 12:18

            Misdaad tegen de mensheid? Dat is geld wat je niet nodig hebt onttrekken aan de gemeenschap door te beleggen in bitcoins in de hoop snel rijk te worden. Jou winst is andermans verlies. Punt.

          • Lionel De Wannemaeker zegt

            6 augustus 2024 om 13:41

            Toch niet. Fictieve winst is fictief en dus veronderstelt.
            Bij verkoop kent u de echte winst of verlies. Die wet is gewoon onterecht en waarschijnlijk zijn de rechters niet objectief en wellicht tegen digitale currency

          • Blackthorne zegt

            6 augustus 2024 om 15:23

            “Misdaad tegen de mensheid? Dat is geld wat je niet nodig hebt onttrekken aan de gemeenschap door te beleggen in bitcoins in de hoop snel rijk te worden. Jou winst is andermans verlies. Punt.”

            Laat die punt maar zitten. Heb je wel eens gehoord van een win-win situatie?

            Als je waarde-creatie bestudeerd had, dan was je nu zelf ook vermogend geweest.

            Het is niet aan jou om aannamens te maken over mijn motivaties en waardeoordelen te vellen over mijn vermogen.

            Met dit soort argumentatie hoef je van niemand te verwachten dat ze je serieus nemen.

        • Alex zegt

          6 augustus 2024 om 09:53

          Zo doen de energie maatschappijen het ook, sinds 2014 al. Die slaan je aan voor vastrecht gebaseerd op de hoeveelheid die ze KUNNEN leveren, niet over wat jij daadwerkelijk afneemt. Dat was voorheen wel t geval. In 2015 zagen ze dat dit oneerlijk was, en hebben ze eenmalig n tegemoetkoming in t leven geroepen. Daarna was t stil, dus nu betalen we met zijn alle n bedrag vastrecht over wat ze KUNNEM leveren

          Beantwoorden
      • Sander zegt

        6 augustus 2024 om 14:22

        Als hij zijn bitcoin uitlaat betalen wordt zijn rendement ook minder na 1 januari omdat hij verplicht zijn eigendom moet verkopen. Hoe worden eventuele winsten dan verrekend. En mag je verliezen ook aftrekker van de belasting. Dat zou wel zou eerlijk zijn. Of komt de belasting alleen als het goed gaat.

        Beantwoorden
      • Albert zegt

        7 augustus 2024 om 08:58

        700.000? Je hebt dan toch verkocht om belasting te betalen? Je hebt dan ook geen 300 meer over…misschien goed om te realiseren dat zo’n beetje van elk product inmiddels de kostprijs voor meer dan de helft uit belasting bestaat (btw, loonbelasting, overdrachtsbelasting, vpb, dividend, etc etc. Vervolgens zitten we met een overheid die daar niet mee uitkomt. Ziek systeem lijkt mij.

        Beantwoorden
    • Cees zegt

      6 augustus 2024 om 07:15

      Wat betekent deze uitspraak voor ongerealiseerde vermogens winsten in een rechtspersoon bijv in een B V, of de aanschaf van een obligatie, die je aankoopt à pari en verkoopt op de einddatum à pari

      Beantwoorden
      • Frans zegt

        11 augustus 2024 om 13:54

        Beleggings B.V. ?
        Hoef je alleen maar VpB af te rekenen over de in het boekjaar gerealiseerde winst.

        Beantwoorden
    • Bart zegt

      6 augustus 2024 om 07:40

      Inderdaad, dat is hoe die boeven werken. Geld stelen om hun wanbeleid te kunnen financieren. En iedereen lijkt het maar prima te vinden. Want ja, de overheid, die is natuurlijk van goede trouw. Ahum.. Nee, hard werken en geld verdienen wordt in Nederland in dank afgenomen in de vorm van belasting onder de noemer van solidariteit en andere linkse woordgrappen.

      Beantwoorden
    • Diana zegt

      6 augustus 2024 om 09:03

      Dan had je op tyd moeten cashen. Zo werkt t toch met coins en aandelen. Staat tegenovr dat als je tussendoor casht en t opbrast er geen haantje naar kraait vanwege de peildatum.

      Beantwoorden
      • Peter zegt

        6 augustus 2024 om 09:51

        Ik snap de boze reacties, maar dit komt prima uit als met rendement per jaar wordt gewerkt in plaats van idiote peildata. Elke financiële institutie, beleggingsfonds, crypto beurs geeft uit jaaropgaven met rendement over afgelopen jaar, kwartaal etc. En je hebt niet 1M aan bitcoin hebt omdat je paar maanden geleden met 100k hebt aangekocht, maar omdat jaren geleden hebt aangekocht, en jaar geleden ook al 500k waarschijnlijk had. Maar oké, het is volledig logisch dat super volatile belegingen een zeer hoge niveau van risico dragen, en het beschreven situatie is precies een voorbeeld daarvan. Het is vergelijkbaar met een beleggingspand aanschaffen, wordt op 1 Jan meegeteld voor je box 3 maar in juni gaat het in de fik en je had geen verzekering… Je hebt niks en je moet belasting voor betalen. Ja zo erg is investeren in crypto, maar het loont ook, dus je moet je risico’s dragen. Er is bijna geen andere voorbeeld met belegging dat zo super ongunstig uit kan pakken met belasten van ongerealizeerde waarde.

        Beantwoorden
      • Blackthorne zegt

        6 augustus 2024 om 15:19

        De realiteit van de situatie is dat met de vermogensaanwasbelasting van 2027 er overduidelijk mensen de straat op gejaagd gaan worden.

        Het is klinkklare onteigening.

        Ik wil mijn bitcoin niet hoeven verbrassen. Ik hou het al jaren vast, met grote convictie.

        Het gaat de nieuwe wereldreservemunt worden, moet je weten.

        Beantwoorden
    • TonH53 zegt

      6 augustus 2024 om 09:14

      Zoals zo velen schrijf je onzin.
      Onder de huidige wetgeving maak je dan gebruik van het huidige forfaitaire rendement, dus, in afgeronde bedragen en percentages, 6% van 1 miljoen = 60.000 Box 3 inkomen à 33% = € 20.000 belasting.

      Beantwoorden
      • Blackthorne zegt

        6 augustus 2024 om 15:14

        Dat is nu nog zo.

        Vanaf 2027 wil men een vermogensaanwasbelasting invoeren, die zo werkt.

        Beantwoorden
    • Nathan Godtschalk zegt

      6 augustus 2024 om 11:54

      Dat is de belastingdienst toch altijd algeweest. Waar ze je uit kunnen kleden, doen ze dat ook. Waarom in Nederland in bitcoin investeren als het met hetzelfde gemak in een ander land kan waar minder belastingregels gelden. De nieuwe box drie gaat voor mens en bedrijf veel ellende opleveren.

      Beantwoorden
      • Erwin zegt

        7 augustus 2024 om 01:32

        Is al aan de gang mensen investeren in het buitenland in Nederland krijg je straf als je investeert grote bedrijven zijn al weg het slimme mkb gaat volgen en Nederland wordt armer maar iedereen krijgt wel een toeslag want zo krijg je stemmen maar 10 jaar vooruit kijken nee dat doen we niet, een huis bouwen komt allemaal goed en iedereen krijgt geld goeie van wie dan laat me niet lachen het is echt triest dat er geen visie is.

        Beantwoorden
    • Erik zegt

      6 augustus 2024 om 12:13

      Yep zelfde geldt voor het casino, als jij een ton wint betaal je daar kansspelbelasting over en als je die ton daarna weer net zo hard verliest heb je een belastingschuld maar geen winst.

      Das het probleem als je niet weet waar je aan begint…

      Beantwoorden
      • Blackthorne zegt

        6 augustus 2024 om 15:16

        Bitcoin is sinds 2024 met de wereldeconomie verweven.

        Zowel bedrijven en landen zijn bitcoin treasuries aan het aanleggen.

        Dit heeft niks met een casino te maken.

        Beantwoorden
    • Hugo Hecht zegt

      6 augustus 2024 om 14:56

      Bij een miljoen winst moet je weg zijn uit Nederland.
      Democratie werkt alleen met benen.

      Beantwoorden
    • Dylan Ouwerkerk zegt

      6 augustus 2024 om 20:53

      Yup, en dat is dus ook nog enigzins beinvloedbaar

      Net als bedrijven doen

      Alleen nu ga je wereldwijd zien dat men dat systeem (digi geld) gaat manipluleren.

      Daarom altijd delen, meer winst cashen en aan de andere kant ‘geleend’ geld tegenover zetten …

      Zo doen de grote jongens het

      Beantwoorden
    • Mitchell turk zegt

      7 augustus 2024 om 03:09

      Hahahha 49,9% zul je bedoelen. Al het geld wat uit werk/crypto komt en je aangeeft… boven een bepaald bedrag zal de belasting je 49,9 procent willen belasten .

      Beantwoorden
    • Anna zegt

      7 augustus 2024 om 15:31

      Eens!
      Onbegrijpelijk dat belast inkomen, opnieuw belast wordt. Pure diefstal.

      Beantwoorden
    • Patrice zegt

      9 augustus 2024 om 20:36

      Ehm dat werkt bij een bedrijf toch net zo? Het salaris ook als je volgend jaar werkeloos bent krijg je toch ook niet opeens geld terug? Dan maar echt leten beleggen en aandelen kopen en verlies beperken met opties in plaats van durfbeleggingen lees gokken?

      Beantwoorden
    • Frans zegt

      11 augustus 2024 om 14:05

      Je berekening klopt niet. Er moet 36% betaald worden over het fictieve rendement.
      Dan is de uitkomst ruim 300k minder.

      Beantwoorden
    • Jasper zegt

      12 augustus 2024 om 15:44

      Mag ik die belasting over een fictieve winst dan ook met fictief geld betalen?

      Beantwoorden
  2. Tim zegt

    6 augustus 2024 om 02:48

    Volledig eens met bovenstaande reactie. Enigste manier om dit enigszins te dekken is direct op 1 januari je belasting in btc te verkopen. Hiermee ben je echter alsnog zo een 40% van je bitcoin kwijt over cycle.

    Ik woon volgend jaar niet meer in Nederland. Vind het niet erg om belasting te betalen maar dit is te belachelijk.

    Beantwoorden
    • Peter Bishoff zegt

      6 augustus 2024 om 05:59

      Steeds meer mensen met hersenen gaan verhuizen…

      Beantwoorden
      • TonH53 zegt

        6 augustus 2024 om 09:18

        Die mensen hebben dan geen hersens, want ze weten niet waarover ze praten. In het voorbeeld zou er 20k belasting betaald moeten worden (en geen 324k).

        Beantwoorden
        • Blackthorne zegt

          6 augustus 2024 om 15:20

          Dat is nu nog zo.

          De voorgestelde vermogensaanwasbelasting voor 2027 werkt wel degelijk zoals in mijn rekenvoorbeeld, zoals het voorstel er nu bij ligt.

          Beantwoorden
    • Jaap zegt

      6 augustus 2024 om 07:17

      Helemaal met jou eens Tim, het is te gek voor woorden en nu moet je ook al betalen voor het plezier hebben van je eigen stacaravan enz. Wanneer moet je gaan betalen voor iedere ademhaling!? Wat Peter bishoff schrijft: ik heb hersenen en vertrek ook binnen 2 jaar, heb het helemaal gehad met Nederland en zijn volg veel wat hier woont.

      Beantwoorden
  3. Jaap zegt

    6 augustus 2024 om 07:18

    Helemaal met jou eens Tim, het is te gek voor woorden en nu moet je ook al betalen voor het plezier hebben van je eigen stacaravan enz. Wanneer moet je gaan betalen voor iedere ademhaling!? Wat Peter bishoff schrijft: ik heb hersenen en vertrek ook binnen 2 jaar, heb het helemaal gehad met Nederland en zijn volg veel wat hier woont.

    Beantwoorden
  4. Els zegt

    6 augustus 2024 om 09:37

    Ook ik vind het bizar, dat je nu belasting betaalt, 6% over WOZ waarde.
    Ik heb twee huisjes, vraag een nette huur.
    Maar door deze belasting in Box 3 wordt je gedwongen om te verkopen.
    Wat betekent dat er twee mensen op straat komen te staan, want die kunnen het niet kopen financieel.
    Daarnaast heb ik over alles al belasting betaalt.
    Het is voor mij ook mijn pensioen, want ik ben zpp.
    Je zorgt voor je zelf, dat je later het ook kan redden.
    Maar daar denken ze in Den Haag niet overna.
    Ik vind het ook jatten, ze denken in Den Haag dat wij Nederlanders die hard hebben gewerkt maar kunnen belasten, belasten.

    Beantwoorden
  5. awl Jong zegt

    6 augustus 2024 om 09:38

    De uitspraak van de Hoge Raad geeft aan dat de waarde stijging moet worden belast. Maar de kosten van hypotheek en andere kosten zoals energie en locale belastingen mogen niet worden afgetrokken. Ook kan de waarde daling een jaar later niet worden verrekend omdat middelen over meerdere jaren niet meer is toegestaan. En er is nog iets wat oneerlijk is. Stel dat de woning een waarde heeft van 200k en waarde vast is. Bij een inflatie van 5% is de waarde in Euro 10k. Dan moet iemand belasting betalen over de inflatie

    Beantwoorden
  6. Willem zegt

    6 augustus 2024 om 09:43

    Keizer Vespanianus voerde de pis belasting in. Er was veel protest. Ga ergens anders azijn pissen, of ga verhuizen. Ik betaal al jaren ruim € 50.000,= aan belastingen. Ik voel mij bevoorrecht omdat ik het hier in Nederland een goed leven heb. Ik hoef niet naar de voedselbank.

    Beantwoorden
  7. Els zegt

    6 augustus 2024 om 09:45

    De overheid faalt in hun beleid betreft woningen.
    Er zijn te weinig huurwoningen, die ook door allerlei oorzaken niet worden gebouwd.
    Ik heb twee huisjes, die ik verhuur, twee mensen heel gelukkig gemaakt die door mij woonruimte hebben.
    De overheid faalt hierin, en ik wordt ook nog gestraft door belasting rendement 6% over WOZ waarde.
    Ze zijn echt criminelen, het is gewoon jatten van de Nederlanders.

    Beantwoorden
    • Els zegt

      6 augustus 2024 om 10:07

      Nee, ik hoef ook niet naar de voedselbank. Maar dat is omdat ik keihard werk en ik ook jaren belasting betaal.
      Wat ik ook prima vind.
      Maar dit is gewoon oneerlijk.
      En als zo doorgaat, staan wij misschien ook wel in de rij van de voedselbank.
      Maar dan is het zeker je eigen schuld??
      De overheid heeft geld nodig voor alles, maar wordt wel heel oneerlijk binnen gehaald.
      Laten ze eens iedereen die geen belasting betaalt, bij aankloppen.
      Ook het koningshuis, en velen anderen.

      Beantwoorden
      • Anonymous zegt

        7 augustus 2024 om 12:42

        De overheid/belastingdienst zijn gewoon een criminele bende.
        Ik heb een uitkering maar ik word totaal niet gemotiveerd om te gaan werken want alleen nog met een topbaan ga je er op vooruit.
        Ik zou gek zijn om nog te gaan werken waarbij ik en minder vrije tijd over hou en ook financieel er niet of nauwelijks op vooruit ga!
        Je word gewoon gestraft als je gaat werken!
        Ik had het liever ook anders gezien maar ze kleden hard werkende mensen compleet uit!

        Beantwoorden
  8. Tieme zegt

    6 augustus 2024 om 14:10

    Ik sta versteld van de hoeveelheid domme mensen die reageren. Al sinds jaren wordt er in box 3 belasting geheven over de waarde van je spaargeld, beleggingen en vastgoed incl recreatiewoning. En beleggingen en vastgoed hebben een hoger verondersteld rendement. Over een vakantiewoning is het veronderstelde rendement al jaren tussen 5 en 6,5% en dat wordt geheven over de woz waarde. En dan betaal je daar 30, eerder, tot 36%, nu, over. Waar zit jullie probleem?
    En dan maar roepen dat ze Nederland verlaten, nou succes in het buitenland, daar zitten ze echt niet op jullie te wachten.

    Beantwoorden
    • Hans zegt

      6 augustus 2024 om 19:52

      Het probleem is dat de woz waarde is gebaseerd op “wat een gek ervoor geeft”, met name tijdens de corona jaren zijn de woz waardes abnormaal gestegen voor vakantie woningen (rond de 50%) dit terwijl huisjes niet werden verhuurd (dus geen rendement).
      Kijk op funda, je ziet veel huisjes al ruim 2 jaar in de verkoop staan en zelfs met de nodige prijsverlagingen niet aan de straatstenen kan worden verkocht. woz gaat alleen omhoog nooit omlaag.
      Daarnaast wordt geen rekening gehouden met inflatie en onderhouds kosten, dus de enige die er beter van wordt is de overheid, of eigenlijk degene die er niet voor heeft gewerkt.
      Belasting betalen is op zich niet erg maar de linkse gedachte van nivilleren is een feest mag van mij worden gestopt.
      Misschien moet de overheid besluiten om pas toeslagen uit te gaan delen bij een 40 urige werkweek, kan vermoedelijk de belasting gelijk omlaag.

      Beantwoorden
  9. Daab zegt

    8 augustus 2024 om 19:31

    Dan zullen de mixers en monero wel flink gaan draaien.
    Zo gaan mensen alleen maar belasting ontduiken en hun geld op buitenlanse banken zetten. Dit gaat averechts werken.
    Het is gewoon niet eerlijk dat als ik mijn zuur verdiende centen waarover ik al belasting heb betaald ook nog eens belast worden door deze maffia constructie.
    K ga wel in el salvador wonen?

    Beantwoorden
  10. RJ zegt

    15 januari 2025 om 22:09

    Mijn moeder is pas overleden. Mijn vader was eerder al overleden.
    Ik ben enig kind.
    Ik erf het huis waar mijn ouders hun hele leven voor gewerkt hebben en hebben afbetaald. De erfenis zit in de stenen.
    Ten eerste moet ik nu erfbelasting betalen. Tien procent over de eerste 152.000,-, twintig procent over de rest. Dat is voor mij veel geld.
    Ten tweede komt dit huis bij mij als ’tweede huis’ in box 3 en gaat de belastingdienst ervan uit dat ik daar inkomsten uit zou hebben. Ofwel betaal ik jaarlijks over een forfaitair/fictief rendement. Dat zou neerkomen op 36% van 5,88% is 9.500,- jaarlijks box 3 belasting.
    Ofwel betaal ik 36% over de waardestijging en die was afgelopen jaren gemiddeld 20.000, dus dan betaal ik jaarlijks 7.200,- box 3 belasting.
    Er zit dus niets anders op dan het ouderlijk huis te verkopen.
    Het is zoals mensen hier schrijven: diefstal.
    Ik vind het helemaal niet erg om belasting te betalen over gerealiseerd rendement/ inkomsten.
    Maar belasting over niet gerealiseerd rendement, en dus geen inkomsten, is diefstal.
    Ik snap niet dat de Hoge Raad zoiets uitspreekt.
    Het komt op mij over als onteigening.
    You will own nothing and be happy.
    Bezit in Nederland wordt gestraft.
    Nog even en ook je eerst huis gaat naar box 3.
    De DNB heeft het al voorgesteld.
    Ik denk er over om maar te emigreren. ? Een andere oplossing zie ik niet meer.

    Beantwoorden
    • RJ zegt

      16 januari 2025 om 09:06

      En de belastingdienst heeft alternatieve oplossingen goed dichtgetimmerd.
      Mijn moeder had graag gewild dat haar huis naar mijn zoon(s) zou gaan.
      Maar als ik het huis aan hen schenk, betaal ik veel schenkbelasting. Ik zou dat over meerdere jaren kunnen verdelen om elk haar in de tien procent te blijven, toch blijft het veel geld.
      Ze zouden het van mij kunnen kopen en bij mij kunnen lenen, alleen komt de vordering die ik op hen heb bij mij ook in box 3.

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

ICT & AI | Meer efficiëntie, met behoud van professionele kwaliteit

Kennispartner

Wanneer wordt het bv-risico een privé-risico? De rol van de accountant bij bestuurdersaansprakelijkheid

Partners

ICT & AI | “Slim automatiseren begint bij gedrag”
Private equity in accountancy: drie spanningsvelden die het vak veranderen
ICT & AI | “Wie bewust kiest, kiest voor toekomstbestendigheid”
ICT & AI | Waarom inzicht nog geen advies is
ICT & AI | De accountant als rekenwonder
Waarom werken zoveel kantoren nog met on-premise software (en wat kost dat eigenlijk)? 
ICT & AI | Sturen begint bij actuele data
Feike Cats: “Tevreden klanten? Leg de lat hoger.”
Finergie: “We willen ons onderscheiden met moderne software”
Iedereen wil AI. Maar je processen draaien nog op Excel en post-its.
Hoe standaardisering de stille revolutie in finance ontketende
‘De accountant is essentieel voor ondernemers in het mkb’
Waarom jouw DGA-cliënt echt een arbeidsovereenkomst nodig heeft
De bonnetjes zitten nog in de broekzak: zo verkort je je maandritme
Geen papier meer: wat de overstap naar iXBRL-deponeren van je kantoor vraagt
Het herbeleggen van de Herinvesteringsreserve (HIR) in een vastgoedbeleggingsfonds?
Je helpt klanten met hun administratie — maar hoe zit het met die van jouzelf?
Ketenmachtigingen centraal beheren: zo werkt u slimmer met eHerkenning
de autonome AI-boekhouder
De continuïteitsveronderstelling tijdens een WHOA-traject
Eenvoudig bankrekeningen koppelen met Twinfield, Exact Online en Snelstart
Van Mook: “Met Minox Focus wil ik groeien naar twee keer zoveel klanten.”
Van losse monitoringactiviteiten naar één efficiënt proces
ICT & AI | Met metadata meer duiding in de mappenjungle
Te veel tijd kwijt aan factuurverwerking? Dit is hoe AI het oplost
Uitspraak Hoge Raad: subsidie voor tuchtrechtspraak advocatuur is belast met btw
Informer Money genomineerd voor Best FinTech Startup of the Year België
Wwft-compliance in 2026: doen we het beter dan vorig jaar?
ICT & AI | Volledig automatische factuurverwerking: zo kom je er
Wat betekent verdere automatisering voor de rol van accountant?
Pensioencommunicatie anno 2026 mag burgerlijk ongehoorzaam
Billijke vergoeding: wanneer, hoe hoog en berekening
Een partner met een Amerikaans paspoort – en jij moet het oplossen
Het functiegemak van de INT bij adviezen over en aangiften van erf-en schenkbelasting.
Zomer. Tijd om je loopbaan onder de loep te nemen.
DAC8 leidt tot 15 procent hogere crypto-compliancekosten
5 signalen dat jouw relatiebeheer niet meer werkt (en hoe je dat oplost)
Fusies en overnames | Met waardebepalingen bedrijfsadvies dichter bij de ondernemer
Zkr en SRA bundelen krachten voor efficiëntere Wwft-compliance bij accountantskantoren 
Driver-based models: de essentiële bouwstenen voor elk finance team
Werven op klik is willekeurig. Zo verminder je verloop structureel.
Sturen op cijfers: de 7 KPI’s die elk accountantskantoor moet meten
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Hoe Hoek en Blok het ondertekenproces drastisch verbeterde
ICT & AI | Betrokkenheid sleutel tot succesvolle onboarding
Govers bouwt aan een volwassen digitaal fundament voor governance, security en AI
Van najagen naar verwerken: waarom vraagposten je proces blokkeren (en hoe je dat stopt)
De rol van private equity bij fusies en overnames
ICT & AI | Data als fundament voor innovatie
Microsoft Copilot gebruiken? Zorg dat je eerst SharePoint op orde hebt 
De rustigste kantoren winnen de AI-wedloop
Cyberbeveiligingswet definitief: dit moet je accountantskantoor vóór 15 augustus geregeld hebben
ICT & AI | Grote belofte AI op klantdossiers, maar praktijk stelt teleur
“Waarom CRM in de accountancy vaak meer ruis dan overzicht brengt”
ICT & AI | “Accountancywerk verandert sneller dan de meeste kantoren beseffen”
De cijfers kloppen. Maar klopt de cultuur ook?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Susan Hendriks
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Speech to text in compliance software: zo besparen accountants twintig minuten per dossier
Risicocategorieën AI Act blijven onderbelicht, terwijl de verplichtingen al gelden
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Automatisering heeft direct invloed op declarabele uren 
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Complimenten geven aan medewerkers: dit kan het opleveren  
Fiscaal onzakelijksheidsvermoeden bij verkoop aandelen na splitsing in strijd met Fusierichtlijn
AV-Top 50 | Hoog tijd voor opleiding die jongeren aanspreekt
Wie bepaalt of een bestuurder een tegenstrijdig belang heeft? De Hoge Raad geeft duidelijkheid!
Welke ontwikkelingen in het financieringslandschap zijn van belang voor de accountant?

Vacatures

Accountant Agri & Food – Gorinchem
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Groningen
aaff
Accountant Agri & Food – Terneuzen
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Audit
PIA Group
Corporate Finance Advisor
KNAV
Accountant Agri & Food – Uden
aaff
Gevorderd assistent accountant
BonsenReuling
Klantadviseur Accountancy (32-40 uur)
Finnerz
Gevorderd assistent accountant Audit – Almelo
BonsenReuling
Controleleider
Scab
Senior assistent accountant | samenstel
Scab
Assistent Accountant / Relatiemanager, Elysee Accountants
PIA Group
Accountant Agri & Food –  Heythuysen
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Junior manager audit
Bentacera
Accountant – Eindhoven
aaff
Accountant Agri & Food – Roosendaal
aaff
Audit assistent
KNAV
Senior Assistent Accountant – Kesteren
WEA Deltaland
Eindverantwoordelijk Accountant Samenstel (RA of AA)
PIA Group
Medior assistent accountant • Druten
WEA Deltaland
Supervisor controlling & accounting
KNAV
Relatiebeheerder
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Onderzoek EY brengt ernstige onregelmatigheden in Amersfoort aan het licht 9k weergaven
  • Fiscalist blijft acht jaar in frauderegister na hypotheekfraude 5.4k weergaven
  • Ontslag op staande voet bij accountantskantoor onterecht, maar billijke vergoeding blijft uit 3.7k weergaven
  • Accountant gebruikte bankrekening stichting als persoonlijke pinautomaat 2.2k weergaven
  • Belastingdienst: gebrekkige rittenregistratie blijft veelvoorkomende oorzaak van fiscale correcties 2k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: accountantskantoor in West-Friesland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Mail
  • Instagram
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen