In een brief aan FNV-voorzitter Hans Spekman schrijft het kabinet dat het stopt met het voorgenomen wetsvoorstel om de AOW-leeftijd weer een-op-een te koppelen aan de levensverwachting. De maatregel was onderdeel van de financiële afspraken uit het coalitieakkoord.
In het pensioenakkoord van 2019 was de koppeling juist versoepeld: een jaar langer leven betekent sindsdien acht maanden langer doorwerken. In een gelijktijdig gedeelde pensioenbrief beschrijft Vijlbrief de achtergrond: door de vergrijzing komt de financiering van de AOW verder onder druk te staan, terwijl het kabinet de voorziening ook voor toekomstige generaties houdbaar wil houden.
Ultimatum vakbonden
Voor de vakbonden was de voorgenomen aanscherping onacceptabel. FNV, CNV en VCP hadden het kabinet eerder een ultimatum gesteld vanwege de voorgenomen ingrepen in AOW, WW en WIA. De bonden eisten dat de plannen van tafel zouden gaan en dreigden anders met collectieve acties.
Met het intrekken van het AOW-plan komt het kabinet de vakbeweging deels tegemoet. Volgens de NOS ontstaat na 2033 op termijn een financieel gat van netto ruim €2,7 miljard per jaar als de snellere verhoging van tafel gaat. Hoe dat moet worden opgevangen, is nog niet duidelijk.
WW en WIA
Ook de plannen rond de WW en WIA worden voorlopig niet in de voorgestelde vorm doorgezet. In de brief schrijft het kabinet dat het met vakbeweging en werkgevers in gesprek wil over manieren om mensen sneller van werk naar werk te helpen en de werking van de WIA te verbeteren.
Helemaal van tafel is de bezuinigingsopgave daarmee niet. Volgens het FD raakt de bredere handreiking rond AOW, WW en WIA aan circa €6 miljard per jaar aan ingeboekte besparingen. Het kabinet schrijft in de brief dat het blijft staan voor een verantwoorde ontwikkeling van de overheidsfinanciën op korte en lange termijn en ‘geen rekening wil doorschuiven’.
De vraag is nu of de handreiking voldoende is om de bonden van acties te laten afzien en het overleg in de polder weer op gang te brengen.


Er is een generatie dat straks ieder jaar te horen gaat krijgen dat ze weer een jaar langer door moeten werken.
Het is eigenlijk te ziek voor woorden. Als werknemer heb je tig jaar lang de pot gespekt en deze wordt dan geplunderd door mensen die praktisch niks hebben bijgedragen. De rechten van werknemers die hun hele leven in loondienst hebben gewerkt zouden hier beter beschermd mogen worden.
En was je vroeger ondernemer? Dan blijf je lekker verzekerd bij je verzekeraar waar je je AOV had afgesloten en kan je een vergoeding van de werkgever krijgen.
Maar zullen we eerst eens gaan stoppen met het verstrekken van bijzondere bijstandsuitkeringen voor mensen die hier in Nederland onvoldoende AOW verleden hebben opgebouwd?
Het feit dat je zowat je gehele leven dik betaald hebt aan premies volksverzekeringen en dan net zoveel aan AOW zal gaan ontvangen als iemand die nooit iets heeft bijgedragen aan de AOW-pot in de vorm van bijzondere bijstand, is een regelrechte vorm van discriminatie tussen ingezetenen van Nederland.
Ik vind het bizar dat als ik Nederland verlaat, dat ik in mijn nieuwe vestingsland mijn AOW uit Nederland ontvang, maar andersom is er dan helemaal niets? Dit kost de Nederlandse belastingbetaler klauwen vol geld.
Althans het zijn de ouderen die het meeste bijdragen aan deze belastingen en premies. En dan moeten zij inleveren om het voor de jongeren betaalbaar te houden? Laten die jongeren zelf eens lekker gaan bijdragen aan de pot. Deed ik toen namelijk wel (en toen bestonden er ook nog geen toeslagen) en als cadeau krijg ik een trap in mijn rug, want zo voelt dat.
Ik zou graag willen zien dat iemand een rechtszaak start tegen de staat en de te veel betaalde premies AOW, WW en WIA gaat terugeisen. Wat in het verleden betaald is aan premies staat niet meer in verhouding tot de uitkering, want die wordt met deze plannen van dit “geweldige” kabinet veel te laag en de duur ervan te kort.