Het zal niemand verbazen dat leiderschap binnen een onderneming meer moet betekenen dan formeel aan het hoofd van het bedrijf staan en het formele etiket CEO hebben. Chief Executive Officer klinkt wat mij betreft ook een beetje militair. Officer, waar is dan de generaal? Executive, uitvoerend! Waar is dan de strateeg, waar is de bedenker? Chief betekent letterlijk de meest belangrijke. De afkorting CEO is dus best te vertalen in goed Nederlands: MBU! Meest Belangrijke Uitvoerder! Klinkt al heel anders. Leiderschap gaat dus over meer.
Een accountant, een softwareleverancier en een journalist in gesprek over leiderschap en het future proof maken van de onderneming en daarmee indirect ook van het accountantskantoor. En Jeroen Smit kan daar goed over vertellen. Dat deed hij op 25 november jongstleden op een door Exact gesponsorde Master Edition over leiderschap, tijdens de Week van de Ondernemer op 25 november jl.
Jeroen Smit heeft er een aantal boeken over geschreven. ‘Het drama Ahold’ en ‘De Prooi’ over respectievelijk de debacles rond Ahold en ABN AMRO. Een van zijn stellingen is: Succes is een valkuil! Het is denken dat je bijzonder bent en dan stopt het luisteren. Dat gold destijds voor de top van Ahold en van ABN AMRO. De klant stond niet centraal, maar het creëren van aandeelhouderswaarde. Ik hoef niet opnieuw uit te leggen hoe het daar bij de kruidenier en de bank afliep. Waar het dus in leiderschap om moet gaan is om aan dat meest belangrijke uitvoeren inhoud te geven. Door te blijven luisteren, door weerwoord te organiseren, door op tijd het stokje door te geven.
En wat betekent dat voor accountants? Diversiteit is volgens Smit misschien wel de belangrijkste sleutel. Diversiteit gaat dan over de verhouding man-vrouw, jong-oud, maatschappelijke herkomst. Discussies over waarden en normen, aandacht voor gedrag. Allemaal zaken die we eigenlijk wel weten.
Het komt redelijk overeen met waar Joris Luyendijk over schrijft in ‘Dit kan niet waar zijn. Onder bankiers.’ Luyendijk hield zijn verhaal een dag later op de toogdag van de NBA. Kern van het probleem: OPM, Other People’s Money. OPM en het niet meer luisteren is een funeste combinatie die de maatschappij heel veel geld heeft gekost. Het komt dus neer op diversiteit, mensen die echt van elkaar verschillen en het niet laten bestaan van systemen met verkeerde prikkels.
Smit trok zijn betoog nog wel even verder. Terugkijken doen accountants immers al genoeg. Er moet ook naar de toekomst gekeken worden. En technologie is daarop van grote invloed. ‘Disruptive,’ noemde hij het en hij is niet de enige. En in zo’n omgeving moet je dan leiding geven. De klant centraal stellen, nieuwe inhoud geven aan je dienstverlening. Want inderdaad als de tijd van het inkloppen van gegevens en het erop terugblikken nog niet compleet achter ons ligt, duurt het niet heel lang meer voor dat dit wel zo is.
Sandra Lof van Crowe Horwath Foederer is een vrouw uit de praktijk. Smit’s pleidooi voor diversiteit onderschrijft zij van harte. En ze stelde haar eigen achtergrond als voorbeeld: o.a. hotelschool. Een opleiding waar klantgerichtheid kern is. ‘Je gaat pas naar huis als de laatste gast vertrokken is.’ Wat mij betreft de beste omschrijving van het begrip klantgericht denken en doen, de klant op de eerste plek plaatsen en niet jezelf tot het middelpunt van het universum benoemen.
En dat technologie dit faciliteert kan Martin van Vliet van Exact goed uitleggen. Het duurt niet lang meer en inboeken/inkloppen en intikken is voltooid verleden tijd. Dan komt het vooruitzien, prognose, analyse, duiding. Nieuw terrein? Nee, diep in uw hart weet u dat al.
Geef een reactie