• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » AV4: AVG: wát moet u gaan regelen en hoe?

AV4: AVG: wát moet u gaan regelen en hoe?

Marketingactie

21 december 2017 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De Nederlandse ondernemer en zijn accountant zijn inmiddels grotendeels op de hoogte van het bestaan van privacywetgeving. Ook weet men dat er per 25 mei 2018 een verandering van de wetgeving van toepassing wordt in de vorm van een nieuwe Europese Verordening. Wat er gaat veranderen en hoe dit binnen organisaties het best kan worden aangepakt, is voor velen nog onduidelijk. Een korte receptuur voor de aanpak van de AVG binnen uw organisatie.

De belangrijkste oorzaak van de onduidelijkheid is de nieuwe wet zelf. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (in het Engels: GDPR) is net als zijn voorganger, de Europese Richtlijn Gegevensbescherming[1], een wettekst met open normen. Er wordt dus wel een verplichting omschreven, maar niet hóe er aan die verplichting moet worden voldaan. De gedachte hierachter is dat niet elke onderneming hetzelfde (privacy)risico loopt. Daarnaast verschilt het per onderneming hoeveel geld er beschikbaar is om maatregelen te kunnen betalen. Er is dus met opzet vrijheid gegeven aan de ondernemer om de verplichtingen zelf in te vullen. Maar in de praktijk levert dat natuurlijk juist meer vragen en onduidelijkheid op. En dan ontbreekt ook nog eens een Memorie van Toelichting, zoals we die wel bij een normale wet kennen.

Praktische handvatten
De datum waarop zowel de accountant als zijn klant moeten voldoen aan de AVG komt snel dichterbij. Het is dus tijd voor praktische handvatten en uitleg van de open normen, om tijdig te kunnen voldoen aan de AVG. Hierna wordt een aantal quick wins beschreven; de minimale stappen op weg naar een AVG-proof organisatie. Maar graag eerst uw aandacht voor het meest gehoorde misverstand over de AVG/GDPR:

Toepasselijkheid: het misverstand

Ja, de AVG is ook van toepassing op accountants; op grote accountantskantoren, kleine accountantskantoren en op de zelfstandige accountant, boekhouder of fiscalist. De omvang van de onderneming is géén criterium voor toepassing van de AVG; iedere accountant, boekhouder of fiscalist verwerkt persoonsgegevens. Van klanten en al dan niet van personeel of sollicitanten. Nog even ten aanzien van de toepasselijkheid van de AVG bij uw klanten: de bedrijfsvorm (stichting, vereniging of vennootschap) doet niet terzake.

Hierna komen vier kernbegrippen aan de orde die van belang zijn in de context van de AVG: accountability, transparantie, beveiliging en rechten van betrokkenen. Bij elk kernbegrip wordt een kort stappenplan uitgewerkt. Zo krijgt u een indruk van wat u moet regelen en hoe u dit moet doen.

#1 Accountability: het register van verwerkingen
De AVG draait om een paar kernbegrippen, die soms in meerdere artikelen zijn verwerkt. Accountability, verantwoordingsplicht, is zo’n begrip. Een verantwoordelijke in de zin van de AVG moet aantoonbaar voldoen aan de wetgeving. Dit betekent een documentatieplicht; het aanleggen van een privacy-administratie, zodat aan de toezichthouder kan worden getoond dat de organisatie compliant is. De vraag is natuurlijk: hoe dan en wat?

  • Stap 1. Maak een overzicht van het gebruik van persoonsgegevens binnen uw organisatie. In de AVG staat dit als een verplichting omschreven. De verplichting om een “overzicht van verwerkingen” te maken, de datastromen in kaart te brengen. Deze verplichting geldt niet voor organisaties met minder dan 250 werknemers. Toch is het voor elke organisatie aan te raden om een overzicht te maken, want de organisatie kan in feite niet zonder.
  • Stap 2. Kies een overzichtsvorm die past bij de organisatie c.q. bij de personen die ermee moeten werken. De een is handig met Excel, de ander werkt beter met een tabel. Ook zijn er diverse data-inventarisatie tools op de markt.
  • Stap 3. Vul het overzicht in. Dit kan op verschillende manieren. Het staat vast dat er een aantal onderwerpen in kaart gebracht moet worden (zie art. 30 AVG): het verwerkingsdoel, categorieën van betrokkenen en van persoonsgegevens, de ontvangers en waar deze gevestigd zijn, welke maatregelen zijn getroffen als de persoonsgegevens buiten de EER worden gebracht, bewaartermijnen en de beveiligingsmaatregelen. Hoe dit wordt verzameld, hangt af van de organisatie zelf. Soms werkt het goed om per (ict)systeem te inventariseren. Soms werkt het beter om per afdeling of bedrijfsproces te inventariseren. In ieder geval moet de datastroom gevolgd worden; u leeft zich dus even in alsof u zelf klant of werknemer bent bij uw eigen organisatie. De grondslag van de verwerking hoeft niet vermeld te worden, maar u zult deze wel moeten vermelden in een privacystatement of -beleid.

#2 Transparantie: informeren
Nieuw in de AVG is dat er precies wordt omschreven welke informatie moet worden verstrekt. Dit is veel – gedetailleerde en gestructureerde – informatie. Uit onderzoeken van de Autoriteit Persoonsgegevens is al gebleken dat heel grote organisaties (Microsoft, Facebook, Nike) die veel tijd en aandacht hadden besteed aan een privacystatement, dit toch niet juist, volledig of gestructureerd genoeg hadden gedaan. Dat zegt iets over de complexiteit. Dit heeft echter niet alleen effect op de verplichting om informatie te geven, maar kan ook effect hebben op de grondslag van de verwerking. Voor het verkrijgen van toestemming of een beroep op gerechtvaardigd belang (twee van de grondslagen voor verwerking van persoonsgegevens) is het verstrekken van de juiste informatie een vereiste. Kortom, besteed aandacht aan het privacystatement en privacybeleid. Bijvoorbeeld als volgt:

  • Stap 1. Bepaal welk informatiedocument wordt opgesteld. Voor de klanten? Of voor de werknemers? In het laatste geval is dit ook het moment om contact op te nemen met de ondernemingsraad.
  • Stap 2. Schrijf de inhoud van het privacystatement. De artikelen 13 en 14 van de AVG bevatten een letterlijke checklist van de informatie die moet worden vermeld. Het overzicht van verwerkingen komt nu heel goed van pas. Of gebruik een online tool voor het genereren van een privacystatement.
  • Stap 3. Laat het privacystatement of privacybeleid nakijken door een professional. De tijd waarin met knippen en plakken een privacystatement kon worden opgesteld, is voorbij. Een echt privacystatement opstellen is maatwerk. De professional kan dan ook gelijk aangeven hoe, wanneer en waar het privacystatement of privacybeleid moet worden gebruikt.

#3 Beveiliging: wat en hoe?
Veel mensen denken dat privacy een ICT-feestje is. Dat klopt; voor de ICT’ers is de nieuwe privacywetgeving een feest. Mede geholpen door datalekken, ransomware en de bijbehorende reputatie- en bedrijfsschade worden eindelijk aanpassingen aan systemen doorgevoerd. In de AVG staan verschillende verplichtingen over beveiliging. De hoofdverplichting is (!) en wordt ‘het nemen van passende technische en organisatorische maatregelen om verlies, misbruik of aantasting van persoonsgegevens tegen te gaan’. De technische maatregelen worden in de AVG zelfs concreet benoemd: pseudonimisering en versleuteling, op permanente basis de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van de systemen kunnen garanderen, het vermogen om bij een incident de beschikbaarheid en toegang tot gegevens tijdig te herstellen en procedures om de getroffen maatregelen te testen, beoordelen en evalueren. En de organisatorische maatregelen? Die mag u zelf invullen. Bijvoorbeeld door de volgende stappen te nemen: 

  • Stap 1. Praat binnen de organisatie over de beveiliging van de bedrijfsgegevens in het algemeen. Dat praat makkelijker dan eerst uitzoeken wat nu persoonsgegevens zijn. Onderwerpen kunnen zijn: toegang, back-ups, wachtwoorden. De vragen die daarbij horen, zijn: wie kan er bij de gegevens? Leggen we dat vast? Wie kan er eigenlijk de bedrijfsruimte binnen? Is de tijdige intrekking van toegangsrechten geregeld? Wie kan er bij het systeem (thuis of op kantoor)? Maken we back-ups? Waar staan die? Hoelang duurt het voordat een back-up actief draait in noodgevallen? Kan de back-up ook op een ander systeem draaien in geval van ransomware? Waarvoor gebruiken we de gegevens? Heeft elk systeem een wachtwoord? Of log je ’s morgens 1x in? Gebruiken we een wachtwoordmanager (programma om meerdere wachtwoorden te managen)? Gebruiken we 2-factorauthenticatie voor systemen met bijzondere of gevoelige gegevens?
  • Stap 2: Maak een beleid. Na het gesprek met elkaar is er hopelijk bewustzijn ontstaan. Dat maakt het gemakkelijker om beleid te maken. Ook wordt het gemakkelijker om een eventuelegedragsverandering door te voeren die in het beleid wordt voorgeschreven. Stel het beleid op en laat hier ten minste de volgende onderwerpen weer in terugkomen: toegang, back-ups, wachtwoorden. Dit kan per systeem, per afdeling of per datastroom. Met dit beleid toont u ook weer aan hoe u voldoet aan de AVG, dat u compliant bent.
  • Stap 3. Maak een draaiboek datalekken. Een datalek moet binnen 72 uur worden gemeld aan de toezichthouder en/of worden gecommuniceerd aan betrokkenen. Dit is echt een heel korte termijn. Zorg er dus voor dat bekend is wat een datalek is, wie beslissingen neemt, welke informatie in een melding moet staan, waar die informatie binnen de organisatie te vinden is, welke boodschap de klanten krijgen (schakel nu alvast de marketing- en communicatiemanager in voor een standaardtekst). Als uitgangspunt kunnen de Beleidsregels Meldplicht Datalekken worden genomen (zie https://autoriteitpersoonsgegevens.nl).
  • Stap 4. Implementeer het beleid en draaiboek datalekken. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Het gaat erom dat iedereen écht kennisneemt van de afspraken (dus niet alleen via intranet), weet wat erin staat en weet wat te doen. Dit kan door de situatie van een datalek na te spelen, gewoon aan de vergadertafel en daarbij het draaiboek te volgen. Of door grappige acties zoals het wijzigen van de taalinstellingen of de beeldschermweergave omdraaien,bij collega’s die de computer niet vergrendelen of afsluiten bij het verlaten van de werkplek.

#4 Rechten van betrokkenen: wat en hoe?
De betrokkenen, de personen wiens gegevens worden gebruikt, houden dezelfde rechten als nu en ze krijgen er zelfs een paar bij. De inhoud van deze rechten en de uitoefening ervan kent bepaalde grenzen. In sommige gevallen mag een verzoek om rechten uit te oefenen worden geweigerd. Over bepaalde rechten moet de betrokkene actief worden geïnformeerd. Als een betrokkene een recht uitoefent, moet er binnen korte termijn een reactie of actie volgen van de verantwoordelijke. Kortom, het is niet gemakkelijk om de rechten van een betrokkene op de juiste wijze te respecteren. Hoe gaat u hier mee om?

  • Stap 1. Zorg voor een overzicht van de rechten van betrokkenen. Het gaat daarbij om: recht op inzage, recht op correctie, recht op dataportabiliteit, het recht om vergeten te worden, maar ook in bepaalde gevallen om het recht van verzet. Ga na of dit binnen uw organisatie (ook technisch) gerespecteerd kan worden.
  • Stap 2. Check het privacystatement. Ga na of hierin vermeld staat welke rechten een betrokkene heeft en hoe u met verzoeken van betrokkenen omgaat.
  • Stap 3. Maak een beleid. Schrijf letterlijk op wie een aanvraag in behandeling neemt, welke systemen geraadpleegd moeten worden, welke informatie mág en welke informatie moét worden verstrekt, wat de termijnen zijn, wanneer de termijnen verlengd kunnen worden en wanneer en om welke redenen een verzoek mag worden afgewezen. Dit is een vrij juridisch verhaal, dus als u er niet zelf uitkomt, vraag hulp. In deze fase komt de hulp neer op nakijken van uw beleid. Dat is nog betaalbaar. Vraagt u om hulp, omdat een betrokkene gaat klagen of procederen vanwege de onjuiste omgang met zijn rechten, dan komt u voor andere kosten te staan.
  • Stap 4. Ook hier geldt weer: implementeer! Oefen een keer met een verzoek tot inzage of correctie. Wat gebeurt er binnen uw organisatie? Werkt het beleid? Zo niet, dan heeft u nog de kans om zonder vervelende consequenties het beleid aan te passen

Aan de slag

Bij een juiste en volledige implementatie van de AVG komt er nog veel meer kijken dan hier omschreven. Voor een volledige aanpak en implementatie van de AVG is een quickscan (nulmeting) nodig om de ontbrekende elementen in beeld te brengen. Vervolgens wordt een projectplan gemaakt en een team samengesteld om stappen uit te voeren. Voor de partijen die zelf aan de slag willen voordat het 26 mei 2018 is (en dus een dag te laat), hoop ik hier concrete handvatten te hebben aangereikt.Mr. Kirsten van der Zwan CIPP/E, Advocaat Ondernemings- en Privacyrecht bij Strauswolfs te Amsterdam en initiatiefnemer van www.privacy-advocaat.nl.

Neem nu een abonnement op het kwartaal printmagazine van Accountancy Vanmorgen met 50% korting in het eerste jaar. U betaalt het eerste jaar slechts € 24,75 i.p.v. € 49,50

Noten
[1]
Geïmplementeerd in onze huidige Wet bescherming persoonsgegevens, Wbp.

Categorie: Marketingactie

Reacties

  1. noamconsult zegt

    22 december 2017 om 15:23

    Om te beginnen : …..er heeft nog niemand zich gemeld…zo lijkt het.

    Is een abonnement op AV toereikend ?

    Er van uitgaande dat de relevante artikelen goed gelezen worden en de adviezen die verwoord zijn ook worden uitgevoerd.

    Wie geeft daar antwoord op ?

    En hoe krijgen wij te zien dat er nieuwe reacties zijn gekomen.
    Waarom wordt dat aan al diegene die een reactie geven niet per email medegedeeld door AV . ??
    nb. al enkele malen aan AV gevraagd / medegedeeld.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Junior audit manager
RA12
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accountant  – Eindhoven
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Algemeen directeur
Scab
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Accountant – Helmond
aaff
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 27.6k weergaven

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.3k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 17.4k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 13.1k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 7.9k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen