• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Mogen we straks wel terug naar de kantoortuin?

Mogen we straks wel terug naar de kantoortuin?

Branches, Nieuws

9 april 2020 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Hoewel veel thuiswerkers momenteel verlangen naar de ‘kantoortuin’ laat het kabinet onderzoeken wat de gezondheidseffecten van zo’n grote gemeenschappelijke werkruimte zijn.

Permanent gemonitord

Dat heeft staatssecretaris Tamara van Ark geantwoord op vragen van PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk. Die mogelijke gevolgen moeten worden gemonitord via de vragenlijsten van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden.

Oud concept hernieuwd

In een kantoortuin werken veel medewerkers bij elkaar in dezelfde ruimte. Er zijn geen scheidingswanden en vaak ook geen vaste werkplekken. Het concept stamt uit de jaren 1950 maar werd na de ‘open’ en ‘democratische’ jaren 70 minder populair. De laatste jaren wint de kantoortuin weer aan populariteit. Een kantoortuin zou de communicatie tussen medewerkers gemakkelijker en laagdrempeliger maken en ook de productiviteit doen laten toenemen. Uit onderzoek blijkt echter dat deze aannames niet kloppen.

Ziekteverzuim

In februari van dit jaar bleek uit een televisie-uitzending dat bedrijfsartsen veel klachten krijgen over het werken in een kantoortuin. Meer dan 90 procent zegt dat werknemers die bij hen komen de kantoortuin als één van de oorzaken van hun verzuim noemen. Geluidshinder (93 procent) en concentratieverlies (94 procent) noemen zij als belangrijkste oorzaken van de klachten. Ook ervaren werknemers te veel prikkels in de kantoortuin, zoals collega’s die rondlopen, en een gebrek aan privacy. Dit leidt tot vermoeidheid (90 procent) en concentratieverlies (92 procent). Vier op de vijf bedrijfsartsen hoort dat werknemers stress ervaren in een kantoortuin, 60 procent noemt hoofdpijn. Ruim een derde zegt dat werknemers ‘burn-out’ noemen als gevolg van de kantoortuin. Ook zou re- integratie van werknemers moeilijker verlopen als deze mensen worden teruggezet in de kantoortuin.

‘Taak van sociale partners’

Van Ark beaamt dat slecht ingerichte werkplekken kunnen leiden tot gezondheidsklachten en ongevallen. De werkgever moet zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden, aldus de staatssecretaris. ‘Als er voor werknemers ongezonde arbeidsomstandigheden ontstaan, zoals hinderlijk geluid, zal een werkgever in overleg met zijn werknemers moeten zorgen voor een gezonde werkplek en organisatie van het werk, zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd. Werkgevers en werknemers kunnen zich hierbij laten adviseren door arbodeskundigen.’ Van Ark zegt dat in lopende monitors naar arbeidsomstandigheden nooit specifieke vragen zijn opgenomen over kantoortuinen en gevolgen ervan op de gezondheid. Voortaan worden die wel in de vragenlijsten van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden opgenomen.

Rol Ondernemingsraad

Arbeidsomstandigheden, zoals inrichting van werkplekken, zijn een verantwoordelijkheid van zowel werkgevers als werknemers, merkt Van Ark op. ‘Het is belangrijk dat werkgevers en werknemers daarover het gesprek voeren.’ In hoeverre medewerkers daadwerkelijk worden betrokken bij het creëren en inrichten van een kantoortuin is haar niet bekend. De inrichting van de werkplek vindt ze een aangelegenheid van de sociale partners. De werkgever voert met de Ondernemingsraad of een personeelsvertegenwoordiging overleg over het arbobeleid en de uitvoering daarvan. Als concrete afspraken over arbeidsomstandigheden voor medewerkers bindend zijn, geldt instemmingsrecht voor de Ondernemingsraad, schrijft Van Ark.

Norm herzien

De arbeidsomstandighedenregelgeving bevat geen concrete normen voor concentratiewerkplekken in kantoortuinen, antwoordt Van Ark op de suggestie van ergonomen om een minimumaantal concentratiewerkplekken te garanderen per kantoortuin. ‘Het is aan arbodeskundigen om binnen die wettelijke kaders werkgevers en werknemers te adviseren bij een gezonde inrichting van de werkplek die toegesneden is op de situatie en het werk van de organisatie.’ Als partijen die opdracht geven kunnen NEN-normen worden aangepast om tot een beter werkklimaat in kantoortuinen te komen.

bron: Binnenlands bestuur

Categorie: Branches, Nieuws

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Koen Scheepers adviseur bij Credion
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Miljoenennota herverdeelt naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 11.9k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.9k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 5.8k weergaven
  • Onderwijsinspectie beschuldigt RA van broddelwerk bij controle Scholen voor Persoonlijk Onderwijs 3.6k weergaven
  • Gearresteerde boekhouder helpt gedupeerden geld te vinden 3.3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Accountant
Flynth
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Controleleider audit – Goes
Flynth
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent accountant duaal
Flynth
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Externe Accountant
Coney Minds
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Adviseur internationaal
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Belastingadviseur
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Account AA (teamleider)
Flantüa
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Controleleider
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Boekhouder
Gelders Genootschap
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen