Het lijkt niet te lukken. Kantoren die het anders willen doen en accountancy op de kop willen zetten. De verhalen hebben een geschiedenis. Of eigenlijk ook niet. De meeste van die revoluties lijken niet echt stand te houden. Dat zagen we in het verleden al met bijvoorbeeld 216 en we zien het nu met Manifesto.
Goede bedoelingen. Commodities zijn gratis en als kantoor verdienen we ons geld met het bieden van toegevoegde waarde middels extra advies en ondersteuning. Dat leek het motto van 216. Een vergelijkbaar verhaal, met goede bedoelingen en wel anders, kwam uit de koker van Manifesto. Betekenis economie, niet alleen financiële cijfers zijn belangrijk, het gaat om meer en dieper: klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid, balans. Ondernemers zijn geen klant, maar lid van de coöperatie.
Mooie initiatieven, maar …
Toch komt het niet echt van de grond. De omzetprognoses van 216 zijn na ruim 4 jaar fors achterhaald. Manifesto heeft opnieuw geld nodig en wil dat opnieuw binnenhalen middels crowdfunding. Met addertjes onder het gras. Doel van de crowdfunding is voor een groot deel het aflossen van oude crowdfundverplichtingen. Dat blijkt uit de documentatie die Manifesto ons ter beschikking stelde. Toch een andere boodschap dan ‘nieuwe samenwerkingsverbanden’ en ‘nieuwe medewerkers aantrekken’ zoals we op andere plekken lezen.
We kijken verder. Een kleine greep
In 2004 lanceerde Deloitte de online MKB-propositie Ctrl, nu onderdeel van King Software. BDO-Direct kwam in 2009. Het label bestaat niet meer, maar BDO heeft het nieuwe digitale werken en dienstverlening wel vast onderdeel van haar aanbod gemaakt. Ellen4Bizz was in 2010 een submerk van AcconAvm, is inmiddels weinig meer van terug te vinden. Recenter is Fonkel, initiatief van Flynth dat nu opgaat in de Flynthorganisatie.
Kortom: initiatieven die – meer of minder – als baanbrekend en misschien wel disruptief werden aangekondigd. Wanneer je het afpelt blijft er – helaas – weinig van over.
Afscheid van die bizarre discussie over businessmodel in accountancy?
Nee. MKB-accountants moeten gewoon bij de les blijven en dan wordt het gewoon, heel concreet:
- Wat brengt technologie aan mogelijkheden?
- Welke ondernemers/bedrijven/instellingen kunnen we bedienen?
- Hoe ziet onze klantpopulatie er uit?
- Wat is voor een ondernemer de waarde en het belang van een degelijke en betrouwbare administratie?
- Welke vragen kan een accountant beantwoorden die de ondernemer (nog) even niet op het netvlies had?
- Welke analyses en welk advies kun je wel en niet geven?
- Welke mensen hebben we daarvoor nodig?
Eigenlijk hele gewone vragen. Een goede accountant kent de cijfers van zijn ondernemer misschien wel beter dan de ondernemer zelf.
Dienstverlening slim en efficiënt inrichten
Die basis wordt steeds eenvoudiger. Daar is geen buitenaardse technologie voor nodig. En ja, dat kan vreten aan de omzet! Uren x tarief, of vaste prijzen? Voorspelbaarheid is veel belangrijker. Onverklaarbare afwijkingen en verschillen kom je niet mee weg. Het slaat een discussie over de toekomst van je kantoor – alsook van de branche – in een keer een stuk platter. En je hebt veel minder omwegen nodig om een antwoord te kunnen geven op de vraag: heeft mijn kantoor – ook over 5 jaar – nog bestaansrecht?
En ja hoor: er zijn echt wel kantoren die gezonde, consistente, bovengemiddelde groei en ontwikkeling laten zien. Misschien zijn die iets te bescheiden!
Frans Heitling
peter zzpboekhouder zegt
Uiteraard kan een accountantsorganisatie over vijf jaar nog bestaan.
Er zijn kantoren die wel meer winst boeken. Luister naar je cliënt is het belangrijkste. Anno 2020 bespaar je als accountant tijd. Facturen automatisch inboeken, bonnetjes scannen met je telefoon en het webshopsysteem koppelen aan je boekhouding.
Accountants werken sneller en efficiënter en dus is het wel zo eerlijk als de klant minder betaalt. Dus dien je als accountant meer en meer aan marketing te gaan doen om extra klanten binnen te halen.
Anno 2020 kun je als accountant ook van meerwaarde zijn. Het gaat allang niet meer alleen maar over cijfertjes, de accountant van nu is veel meer dan vroeger juist een adviseur.
Maar reken een vaste prijs voor je diensten, dan weet iedereen waar die aan toe is.
J. N. Weezenberg RA zegt
Heer Heitling is een redacteur van de oude stempel, zo zouden er meer realisten moeten zijn.
Als ik van Bol. com mijn cd-tjes gratis krijg en ze dan winst moeten maken op een regelmatig terugkerende serie TV’s en Wasmachines zijn ze snel door de CD’s heen en even snel door hun winst want het marktaandeel van die spullen wordt steeds groter door een uitgekookte marketing mix.
Jan Timmer zei ooit bij Philips: “Let’s do things better” en dat betekende gezonde strategie, selectie in de product-portfolio, zoals bedacht door de Boston Consultants,
Duidelijke kostenbeheersing en ga maar door (deze week weer publicatie van meevallende cijfers, gevolgd door een leuke koersstijging).
Maar de harkjes-structuur bleef !
Voordeel: duidelijke afbakening van kennis en ervaring met duidelijke contactpunten en verantwoordelijkheden, glasheldere aanspreekpunten voor de externe contacten en noem maar op.
Manifesto c.s. hebben naar mijn mening een te vage (of helemaal geen) SWOT-analyse gemaakt en de mogelijkheden doorgerekend.
Maar ook Bedrijfskunde kent een aantal onverbiddelijke wetten.
Een heel belangrijke wet is daarbij dat je voortdurend inspeelt op de life-cycle van je producten en zelfs van delen van je organisaties. En dat betekent de opbrengst van de cashcows gebruiken voor innovatie in de volgende cyclus.
J. N. Weezenberg RA zegt
Excuses, last van het zetduiveltje
Hierbij de verbeterde alinea
Als ik van Bol. com mijn cd-tjes gratis krijg en ze dan winst moeten maken op een regelmatig terugkerende serie TV’s en Wasmachines zijn ze snel door de CD’s heen en even snel door hun winst want het marktaandeel van die TV’s EN WASMACHINES VAN DE DIRECTE CONCURRENT wordt steeds groter door hun uitgekookte marketing mix.
Pascale Petiet zegt
Het probleem is dat de nieuwe business modellen zijn gebouwd in oude structuren. Oamkb is ondertussen gegroeid naar 80 kantoren en is online georganiseerd. Jaarlijks groeit de omzet met 20 procent. Fonkel heeft enkele jaren bij ons geïnformeerd hoe we dit voor elkaar kregen. Ik heb alles uitgelegd en laten zien maar onze online werkwijze paste niet in hun structuur.
Fouk zegt
Gelukkig wat reacties op de column van Frans. Ik zal zelf met een uitgebreide column komen als reactie voor het weekend. Laat ik duidelijk zijn het is jammer dat deze initiatieven niet geslaagd zijn want ze zijn met enorm veel enthousiasme en energie gestart. Hulde aan diegenen die wel hun nek hebben durven uitsteken. Ik ben het eens met Weezenberg dat de accountancy al te lang teert op haar cashcows en blijkbaar niet in staat is om nieuwe en duurzame concepten in de markt te zetten. We zien dat ook terug in cijfers van het CBS waar de groei van de accountancysector jaar op jaar achterblijft op het gemiddelde van de zakelijke dienstverlening, dat zet te denken.