• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor

UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor

Fiscaal, Nieuws

20 januari 2023 door Accountancy Vanmorgen

Minister Kaag van Financiën heeft vrijdag in een Kamerbrief laten weten hoe het kabinet van plan is om te gaan met de uitspraak die het Hof van Justitie EU in november vorig jaar deed over het UBO-register. Het is niet uitgesloten dat er lidstaten zullen zijn die de UBO-informatie wel publiekelijk toegankelijk zullen houden, schrijft Kaag onder meer. Gezien de overwegingen van het Europese Hof en het behoud van toegang voor autoriteiten en Wwft-instellingen, ziet het kabinet vanuit het oogpunt van het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering echter onvoldoende aanknopingspunten om de openbaarheid voor iedereen te handhaven.

De afgelopen tijd is een analyse gemaakt van de gevolgen van de uitspraak, waarin werd bepaald dat de toegankelijkheid van het UBO-register voor het grote publiek ‘een ernstige inmenging vormt in de grondrechten op eerbiediging van het privéleven en bescherming van persoonsgegevens’. Sindsdien wordt tijdelijk geen informatie uit het UBO-register verstrekt. Kort voor de feestdagen kwam minister Kaag nog met een eerste analyse.

Gevolgen voor Nederlandse wetgeving

Inmiddels is de analyse afgerond en heeft het kabinet keuzes gemaakt. Over de gevolgen voor de Nederlandse wetgeving schrijft minister Kaag:

‘Artikel 21 van de Handelsregisterwet 2007 schrijft voor dat bepaalde informatie over UBOs, zoals opgenomen in het handelsregister, door eenieder kan worden ingezien. Dit betreft informatie opgenomen in artikel 15a, tweede lid, onderdelen c en e van de Handelsregisterwet 2007. Dit zijn: naam, geboortemaand en -jaar, nationaliteit, woonstaat van de UBO, en de aard en omvang van het door de UBO gehouden economische belang. Deze bepalingen zijn ingevoerd met de Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten. Deze wet implementeerde AMLD5, zoals die luidde voor de uitspraak van het Hof. Nu volgens het Hof moet worden teruggevallen op de situatie in AMLD4, gaat de Nederlandse wet nu verder dan de Europese richtlijn vereist.

De AMLD betreft minimumharmonisatie. Dit betekent dat lidstaten in hun nationale wetgeving verder mogen gaan dan de richtlijn vereist. Nederland doet dit bijvoorbeeld ten aanzien van de regels met betrekking tot trustkantoren, gezien de specifieke integriteitsrisico’s van deze dienstverlening in Nederland. Ten aanzien van verdere toegang tot informatie in het UBO-register moet op grond van artikel 30, tweede lid, onderdeel c, AMLD4, iedere lidstaat haar eigen afweging maken. Het kabinet vindt dat er goede redenen moeten zijn om nationaal verdergaande regels te stellen dan Europeesrechtelijk vereist is. Gezien de overwegingen van het Hof in relatie tot de artikelen 7 en 8 van het Handvest en het behoud van toegang voor autoriteiten en Wwft-instellingen, zijn er vanuit het oogpunt van het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering onvoldoende aanknopingspunten om de openbaarheid voor eenieder te handhaven. Dit betekent dat artikel 21 van de Handelsregisterwet 2007 aanpassing behoeft en dat de toegang tot het UBO-register beperkt moet worden tot de bevoegde autoriteiten en de FIU, meldingsplichtige instellingen en personen en organisaties die een legitiem belang kunnen aantonen. Hiervoor zal spoedig een wetsvoorstel worden opgesteld. Daarbij vindt overleg plaats met de Kamer van Koophandel gezien alle praktische consequenties, gevolgen voor ICT en de nauwe verwevenheid met het handelsregister.

Zoals gezegd zal iedere lidstaat haar eigen afweging maken om te bepalen of zij verder wil gaan dan AMLD4 op dit punt voorschrijft. Het is dan ook niet uitgesloten dat er lidstaten zullen zijn die de UBO-informatie wel publiekelijk toegankelijk zullen houden, waarbij ook andere redenen een rol kunnen spelen dan die zien op het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering. Ik denk daarbij met name aan overwegingen met betrekking tot transparantie en openheid in algemene zin. Bekend is dat een aantal lidstaten vergaande regels heeft met betrekking tot transparantie en in bepaalde gevallen al vóór AMLD5 beschikte over openbaar toegankelijke UBO-informatie.

Praktische toepassing van de uitspraak gedurende wetswijziging Zoals gezegd is Nederland gebonden aan de richtlijn, zoals uitgelegd door het Hof. Op EU-lidstaten rust de verplichting om de nakoming van het EU-recht te verzekeren. Artikel 21 van de Handelsregisterwet 2007 zal daarom tot de aanpassing daarvan overeenkomstig de uitspraak van het Hof worden toegepast. Dit betekent het volgende voor de drie genoemde categorieën.

Het kabinet ziet voldoende grondslag om de informatieverstrekking aan bevoegde autoriteiten en de FIU te herstellen. In samenwerking met de Kamer van Koophandel zal daarom de informatieverstrekking aan de bevoegde autoriteiten en de FIU zo snel als mogelijk worden hersteld. Bij bevoegde autoriteiten gaat het om publieke autoriteiten waaraan taken zijn toegewezen op het gebied van de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering, alsook belastingautoriteiten, toezichthouders van meldingsplichtige entiteiten en autoriteiten die de opdracht hebben het witwassen van geld, daarmee verband houdende basisdelicten en terrorismefinanciering te onderzoeken of te vervolgen en criminele activa op te sporen en in beslag te nemen of te bevriezen en te confisqueren. Voor Nederland zijn deze autoriteiten aangewezen in het Handelsregisterbesluit 2008, waaronder de toezichthouders op de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), het Bureau Economische Handhaving (BEH) dat de handhaving van de verplichtingen in het kader van het UBO-register verzorgt, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst en het Openbaar Ministerie. Voor de autoriteiten die toegang hebben tot UBO-informatie via de zogenaamde bronkopie van het handelsregister, waaronder de Belastingdienst en de Dienst Justis, geldt dat zij die toegang behouden hebben.

Een andere belangrijke groep gebruikers zijn de instellingen als bedoeld in de Wwft. Zij hebben een belangrijke taak als poortwachters van het financiële stelsel, en zijn onder meer verplicht cliëntenonderzoek uit te voeren. Het UBO-register is hierbij een belangrijk hulpmiddel en Wwft-instellingen zijn in dat kader verplicht het register te raadplegen, alsmede om discrepanties te melden. Zoals blijkt uit bovenstaande analyse, tornt de uitspraak van het Hof niet aan de toegang voor deze instellingen. Daarom wordt ook voor Wwft-instellingen de toegang zo snel als praktisch en uitvoeringstechnisch mogelijk hersteld. Echter, het landschap aan Wwft-instellingen is divers, evenals de technische modaliteiten waarmee deze instellingen toegang hadden tot het UBO-register. Daarbij zijn veel Wwft-instellingen niet rechtstreeks op het UBO-register aangesloten, maar via ICT-leveranciers die geen legitiem belang hebben voor inzage van UBOinformatie. Het identificeren van welke individuele instellingen toegang kunnen hebben en dit technisch en praktisch inregelen is derhalve complex en kost tijd. Hierbij is een belangrijke gebruikersgroep de grootbanken. Deze instellingen zijn relatief eenvoudig te identificeren en aan te sluiten. Verwacht wordt dat de toegang voor deze groep relatief snel kan worden hersteld. De komende tijd zal worden ingezet om ook andere groepen Wwft-instellingen zo snel mogelijk aan te sluiten.

Ten aanzien van personen en organisaties die een legitiem belang kunnen aantonen – de laatste categorie – herken ik het belang van toegang tot UBO-informatie. Ik onderzoek daarom op dit moment op welke manier dit vorm kan krijgen. Een van de redenen van de Europese Commissie om een openbaar register voor te stellen was het feit dat het complex is personen en organisaties met een legitiem belang te identificeren. Desondanks bezie ik op basis van de uitspraak van het Hof bezien hoe een werkwijze vormgegeven kan worden. Bij de vormgeving van die werkwijze worden de in deze uitspraak genoemde groepen meegenomen, te weten de pers (waaronder onderzoeksjournalistiek) en maatschappelijke organisaties die zich bezighouden met het voorkomen en bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering, personen die de identiteit van een UBO willen kennen omdat zij daar mogelijk transacties mee aangaan, alsmede – voor zover die niet al onder categorie a of b vallen – financiële instellingen en autoriteiten die betrokken zijn bij de bestrijding van delicten op het gebied van witwassen of terrorismefinanciering. Op verzoek van uw Kamer zal ik hierbij specifiek kijken naar schadeverzekeraars die in het kader van sanctieregelgeving onderzoek moeten verrichten naar de UBOs van hun cliënten. Op dit moment wordt gedacht aan een lijst met objectieve indicatoren, aan de hand waarvan kan worden beoordeeld of sprake is van legitiem belang. Niet uitgesloten wordt dat in sommige gevallen ook een individuele beoordeling gemaakt zal moeten worden. Daarom wordt ook gekeken of de Wet open overheid en de Wet hergebruik overheidsinformatie aanknopingspunten bieden om deze categorie toegang te geven tot UBO-informatie.’

Kamerbrief over uitspraak Hof van Justitie van de Europese Unie over UBO-register

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: Handelsregister, UBO, UBO-register

Tags: Handelsregister, UBO, UBO-register

Gerelateerde artikelen

31 mei 2023

Banken gaan meer risicogebaseerd controleren op witwassen

15 maart 2023

De uitspraak van het Europese Hof over het UBO-register: wat betekent het voor de accountant?

22 februari 2023

Toezichthouder fel tegen openbare lijst van mensen met bestuursverbod

21 februari 2023

Tweede Kamer neemt Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie aan

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk

Partnercarrousel

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Het belang van een passende bedrijfscultuur
Zo werkt digitalisering ook voor jouw kantoor
Hoe je als accountant je klant helpt met het delen van bestanden
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Wat moet je doen als je op een phishinglink hebt geklikt?
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
RSM: “CSRD is geen one size fits all”
Hoeveel is kennis waard?
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken
Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware
De toegevoegde waarde van de accountant als copiloot
Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen
Verduurzaming zorgt voor meer groene businesscases

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Zeven feitjes over vakantiegeld
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Yuki logo 042021
Duurzaamheidsmonitor van Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers maakt verplichte rapportage toegankelijk voor mkb
Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants
Vijf tips om meer medewerkers in SharePoint te laten werken
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
Exact logo
Hoe je als klein kantoor je positie kunt versterken
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes

Meest gelezen

  • ‘Rekeningrijden kost werkenden honderden euro’s extra per maand’
  • Man (34) aangehouden voor grootschalige fraude met omzetbelasting
  • Volkskrant: ‘Belastingontwijking Verstappen kost fiscus 200 miljoen’
  • Hard oordeel over accountants van KLM

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Controleleider
Lansigt
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
(Junior) Accountant
Lansigt
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Cost Accountant
Top Onions
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Assistent accountant duaal
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Externe Accountant
Coney Minds
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Belastingadviseur
Flynth
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
IT Auditor
Lansigt
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Assistent Accountant Agro
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Officemanager
van Helder
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Controleleider
WEA Gouda
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Controleleider
Moore MTH
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Adviseur internationaal
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Controleleider
Moore MTH
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Belastingadviseur Agro
Flynth
Accountant Agro
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Assistent Audit
Lansigt
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Manager audit
Moore MTH
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Assistent Accountant
Marshoek
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Boekhouder
Gelders Genootschap
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Medewerker Facturatie
Flynth

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen