Deze serie rapporten baseert zich op onderzoek onder ruim 1.500 zakelijke dienstverleners in Nederland met 5 tot 120 fte.
Hoge productiviteit
De productiviteit is structureel hoog binnen de branche. Gemiddeld behalen kantoren een productiviteit van 73%. Ook in het vorige kwartaal werd dit percentage bereikt. Kleine kantoren zijn iets productiever dan grotere kantoren (75 vs 71%). De top twintig procent uit het onderzoek van Simplicate is zelfs uitzonderlijk productief: zij besteden 86% van hun tijd aan klanten. Ter vergelijking: de gemiddelde productiviteit van alle zakelijke dienstverleners is 63,8%. Administratiekantoren zijn iets productiever dan accountantskantoren (75% vs 72%).
Hoe hoger de productiviteit, hoe meer kantoren in theorie kunnen factureren, waardoor hun omzet per fte stijgt. In de berekening die Simplicate hanteert, zijn alle medewerkers meegenomen. Ook als zij niet voor klanten werken. Zij berekenen de productiviteit volgt: Productiviteit = aantal klanturen / (alle roosteruren-verlof).
Groei omzet per fte
De omzet per fte groeide bij accountants- en administratiekantoren met 5 tot 120 fte naar € 125.337 euro per jaar. Simplicate heeft de doorbelaste kosten niet meegerekend. De gemiddelde omzet per fte van kleine kantoren (<10 fte) en grotere kantoren (<100 fte) ligt erg dicht bij elkaar. De top twintig procent scoort naaste een hoge productiviteit ook hoog op uurtarieven en dat zie je terug in een hogere omzet per fte.
Pieter Peelen zegt
Volgens mij gaat dit artikel over declarabiliteit en niet over productiviteit.
Productiviteit druk je uit in brutomarge per uur….
Daardoor staan er conclusies in dit artikel die niet kloppen:
– de productiviteit van zakelijke dienstverleners groeit al een jaar of 10 niet meer. Ondanks alle mogelijkheden om dienstverlening te digitaliseren.
– kleine bedrijven zijn over het algemeen minder productief dan grotere.
Coen Schulze zegt
Mm, productiviteit is volgens mij het aantal uur dat je besteed aan klanten per dag, week etc. Dus op een werkdag van 8 uur, ben je bijvoorbeeld 7 uur met klanten bezig geweest. Die tijd schrijf je dan ook. Als die tijd volledig bij klanten in rekening kan worden gebracht, is je declarabiliteit 100%, bij een productiviteit van 87,50%.
Jeroen van Rossum zegt
Hoe zouden klanten de productiviteit van hun accountant of administrateur ervaren?
Je zou productiviteit ook kunnen uitdrukken in aantallen geproduceerde aangiften en jaarrekeningen. Misschien weet een slimme onderzoeker een factor voor complexiteit (en kwaliteit) te ontwikkelen. Zo krijg je benchmarks om kosten of omzet per product te beoordelen.