• Magazines
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Blog
  • Podcast
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi 2026
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2025
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Volg een cursus
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Mail
  • Instagram
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Volg een cursus
  • Nieuwsbrief
Accountancy Vanmorgen

  • Magazines
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Blog
  • Podcast
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi 2026
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2025
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Kabinet wil forfaits in schenk- en erfbelasting aanpassen

Kabinet wil forfaits in schenk- en erfbelasting aanpassen

Fiscaal, Nieuws

De huidige forfaits in de schenk- en erfbelasting zijn al sinds 1980 niet meer aangepast. In de inkomstenbelasting dateert de laatste wijziging uit 2001. Hoogste tijd voor een actualisatie, vindt het kabinet.

6 februari 2025 door Accountancy Vanmorgen

Na een langlopend onderzoek heeft het Ministerie van Financiën, in samenwerking met Deloitte, aanbevelingen ontvangen over de actualisatie van forfaits in het belastingstelsel. Het onderzoek richtte zich specifiek op forfaits die zijn gebaseerd op levensverwachting en rente. Deze forfaits spelen een cruciale rol in de waardebepaling van genotsrechten en periodieke uitkeringen, vooral binnen de schenk- en erfbelasting. De resultaten van dit onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de Algemene Rekenkamer (AR), zijn nu gepubliceerd en geven richting aan de toekomst van deze belastingregels.

Waarom dit onderzoek?

De huidige forfaits in de schenk- en erfbelasting zijn al sinds 1980 niet meer aangepast. In de inkomstenbelasting dateert de laatste wijziging uit 2001. Sindsdien is de levensverwachting aanzienlijk gestegen en is de rente gedaald. Dit leidt ertoe dat de forfaits niet meer aansluiten bij de actuele economische realiteit. In reactie op een rapport van de Algemene Rekenkamer uit 2021, heeft het Ministerie van Financiën Deloitte opdracht gegeven om de gevolgen van actualisatie van deze forfaits in kaart te brengen.

Aanbevelingen uit het onderzoeksrapport

Deloitte concludeert dat een herziening van de forfaits in de schenk- en erfbelasting noodzakelijk is om deze beter te laten aansluiten bij de werkelijke waarde van verkrijgingen. De belangrijkste aanbevelingen zijn:

  • Gebruik van prognosetafels: In plaats van de huidige periodetafels van het CBS, wordt voorgesteld de prognosetafels van het Actuarieel Genootschap te hanteren. Deze houden rekening met toekomstige ontwikkelingen in sterftecijfers, waardoor de levensverwachting realistischer wordt ingeschat.
  • Rentetermijnstructuur aanpassen: De rekenrente moet beter worden afgestemd op de looptijd van het genotsrecht of de periodieke uitkering. De voorgestelde methode hiervoor is de Ultimate Forward Rate (UFR), die ook wordt gebruikt door De Nederlandsche Bank.
  • Duidelijk onderscheid tussen verschillende vormen van vruchtgebruik: Vruchtgebruik waarbij de gebruiker mag interen op het vermogen zou een hoger forfaitair genot moeten krijgen dan vruchtgebruik zonder deze mogelijkheid.
  • Periodieke herziening: De forfaits zouden elke tien jaar moeten worden geactualiseerd op basis van recente gegevens over rente en levensverwachting, waarbij een tienjarig gemiddelde van de rente gehanteerd wordt om marktschokken uit te middelen.

Gevolgen van actualisatie

De aanpassing van de forfaits zal leiden tot significante wijzigingen in de te betalen schenk- en erfbelasting, zowel positief als negatief. Dit is afhankelijk van hoe een nalatenschap wordt afgewikkeld, de omvang van het vermogen en de leeftijd van de langstlevende partner. Deloitte heeft berekend dat de voorgestelde wijzigingen een structurele extra belastingopbrengst van circa €190 miljoen per jaar kunnen opleveren. Dit bedrag is een bovengrens, omdat gedragseffecten zoals belastingplanning niet zijn meegenomen in de berekening. Bovendien zal de werkelijke belastingopbrengst pas na verloop van tijd stijgen, omdat in de eerste jaren na aanpassing juist een budgettaire derving optreedt.

Geen actualisatie voor andere belastingcategorieën

Voor de forfaits in box 3 van de inkomstenbelasting, de overdrachtsbelasting en de btw wordt geen actualisatie voorgesteld. In box 3 is dit niet nodig vanwege de aanstaande invoering van de Wet werkelijk rendement, die de forfaitaire heffing vervangt door een heffing op basis van werkelijk rendement. Voor de overdrachtsbelasting en de btw geldt dat uniforme aanpassingen niet altijd leiden tot een betere aansluiting bij de waarde in het economische verkeer, onder andere vanwege sterk variërende erfpachtpercentages per regio en type object.

Vervolgstappen

De staatssecretaris van Financiën, T. van Oostenbruggen, heeft aangegeven de aanbevelingen uit het rapport grotendeels te onderschrijven. Het kabinet zal zich buigen over de praktische uitvoerbaarheid van de voorgestelde wijzigingen, in overleg met notarissen, belastingadviseurs en de Belastingdienst.

Een specifieke kwestie die nog nader wordt onderzocht, is het onderscheid tussen vruchtgebruik met en zonder interings- en vervreemdingsbevoegdheid. Het kabinet wil vaststellen of dit onderscheid in de praktijk goed uitvoerbaar is. Daarnaast zal het kabinet de budgettaire en herverdelingseffecten verder analyseren op basis van gedetailleerde belastingaangiftegegevens.

In het derde kwartaal van 2025 zal de staatssecretaris de Tweede Kamer informeren over de verdere stappen en een tijdspad presenteren voor de aanpassing van de relevante wet- en regelgeving.

Categorie: Fiscaal, Nieuws

Reacties

  1. Jan zegt

    7 februari 2025 om 07:32

    Prachtig verhaal wat weer zal leiden tot verhogingen van de belasting! De middengroep mag weer de pinautomaat voor de overheid zijn. Waarvoor zijn de extra inkomsten nodig? Waarom geen bezuinigingen?

    • Ed zegt

      7 februari 2025 om 09:53

      Klopt

    • Jozefien zegt

      7 februari 2025 om 15:02

      Er moet geld in het laatje komen en dan bedenken ze zich wat waar ze van kunnen plukken. Bestemd voor alle nieuwkomers in dit land. Eten – Drinken- Slaaplocatie de mensen die voor het COA werken. Dat wordt allemaal betaald door de gewone burgers.

      • Marcel zegt

        7 februari 2025 om 17:36

        Ja jij hebt het zó slecht Jozefien. Het is de schuld van vluchtelingen hè? Maar niet van jou hè? Jij bent zó geweldig???

        • John Bloks zegt

          7 februari 2025 om 17:51

          Dit heeft niets met slecht hebben te maken.
          Marcel dat jij graag voor die profiteurs betaalt, vind ik nobel. Maar betrek ons er niet bij.
          Ik zie nog steeds de Syrische ingenieurs en dokters komen.
          Maar het zijn alleen kappers die niet weten dat een ondernemer ook belasting moet betalen. Controle gebeurd bij hun niet.

    • Peter zegt

      7 februari 2025 om 17:48

      De babyboomers van na de 2e wereldoorlog zijn nu aan het delen.
      Dat bedrag totaal is zowiezo al veel meer dan jaren terug. De staat der Nederlanden vullen hun zakken steeds meer dan de laatste decennia is geweest.

  2. Mich zegt

    7 februari 2025 om 07:56

    Die erfbelasting is de meest schofterige belasting die er bestaat.
    Iemand werkt keihard om zo wat na te laten voor nabestaanden, en heeft over alles al belasting betaald.
    Diegene overlijd, en dan is onze staat er als de kippen bij om te plukken, een schofterige en volslagen idiote 30% kun je afdragen aan vadertje staat, stelletje grijpstuivers.
    Alleen kinderen betalen minder belasting,18%, daar vallen ook pleeg en stiefkinderen onder, maar bloedeigen broers en zussen worden op de grote hoop gegooid, bij vrienden en vage kennissen, en betalen 30%.
    Gewoon afschaffen die erfbelasting, of iig het percentage fors verlagen, in ieder geval voor directe familie.

    • Bas zegt

      7 februari 2025 om 08:49

      Erfbelasting is juist geen schofterige belasting. Je krijgt iets zonder er voor te hebben hoeven werken. Dat mag best belast worden.

      (En nee, ik stem niet links)

      Laat de overheid in plaats daarvan bijv. de inkomstenbelasting op werk en ondernemen maar duidelijk verlagen, zodat werken en ondernemen meer loont. Ik ben realist, dat laatste gaat niet gebeuren, maar het zou wel beter zijn met alle tekorten op de arbeidsmarkt. Nu stimuleren we parttimers en toeslagontvangers. Stop daar mee.

      Als de prijs voor lagere IB de huidige erfbelasting of zelfs nog iets hoger is, dan heb ik dat er voor over.

      Overigens eens dat bij het huidige IB-niveau in de erfbelasting gekeken zou moeten worden naar de hoogte van de forfaits (gaat het artikel over) en de mogelijkheid van meer tariefdifferentiatie.

      • Henk van Rossum zegt

        7 februari 2025 om 09:09

        Nu krijgt de staat je geld zonder ervoor te hebben moeten werken. Dat is natuurlijk veel beter.

        • Rene zegt

          7 februari 2025 om 14:49

          De staat/ overheid werkt nergens voor, het enigste werkatribuut wat de overheid heeft is zo’n tuinattribuut met die harde stekels, die je dan weer op een steel kan bevestigen. Een,
          ☆HARK☆ daar zijn ze goed in, lekker binnenharken en dan daarbij het Franse zinnetje uit het Casino gebruiken, ° Rien ne va’s plus, het geld is niet meer.van u. °…

      • rien quist zegt

        7 februari 2025 om 09:29

        Wat een lompe , onzinnige reactie.
        Mensen die hard hebben gewerkt om iets eigen te krijgen en de nazaten een mooi bedrag nalaten worden weer gepakt.
        kerken en goede doelen krijgen ook iets waar ze niet voor gewerkt hebben.
        gratis en erfbelasting vrij

      • Je zegt

        7 februari 2025 om 09:32

        Degenen die voorstander zijn van verhoging erf/schenkbelating, evenals afschaffing hypotheekrenteaftrek zijn waarschijnlijk degenen die niet verwachten een erfenis te ontvangen, nog achter te laten en bezitten wellicht ook geen eigen woning. Wel gebruikmakend van alle mogelijke toeslagen waar licht vermogenden geen gebruik van kunnen maken hetgeen zeer terecht is, maar blijf van bovengenoemde af want je kunt de voordelen tegen elkaar wegstrepen als je rechtvaardiging zoekt.

      • Luiza Groeneveld zegt

        7 februari 2025 om 09:33

        U heeft gelijk. U krijgt iets waarvoor heb je niet gewerkt. Maar iemand anders wel en die persoon heeft genoeg betaald. Het is niet eerlijk. Twee keer betalen. Steeds meer b mensen doen alles om te zorgen dat hun nabestaanden geen erfbelasting hoeven te betalen. Ik heb het ook gedaan. Belastingdienst ziet GEEN cent van mijn vermogen. Alles volgens wet geregeld. Ik geef het bij leven aan mijn erfgenamen en wat over blijf na mijn overlijden zal net onder de grens zijn. Dus ze hoeven niks betalen.

        • Agnes Horvath zegt

          7 februari 2025 om 12:23

          Ik heb geen woorden voor. Weer meer belasting betalen. Nl is geen Nl meer. Hoopelijk kan ik snel weg want leuk is het niet meer.

        • corné zegt

          7 februari 2025 om 16:39

          Als ik mijn loon waar ik belasting over heb betaald gebruik om mijn huisschilder te betalen betaald ook die belasting. Ook dan kan je zeggen ik heb de belasting al betaald waarom moet hij nu ook belasting betalen. Niet echt een argument dus.

      • Ed zegt

        7 februari 2025 om 09:54

        Communisme… nodig poetin maar voor de koffie

      • Bruyninckx zegt

        7 februari 2025 om 10:49

        Jij zit zeker ook bij die generatie die alleen maar graaien afblijven waar de erfenis vandaan komt heeft die belasting betaald en dat hoeft niet nog een keer te gebeuren blijf van ander mans geld afklaar.

      • Jel zegt

        7 februari 2025 om 11:54

        Helemaal mee eens. Je hoeft er niets voor te doen. En ook goed dat de hogere vermogens hier meer van gaan voelen.

      • Lupppo zegt

        7 februari 2025 om 13:44

        Nee jij stemt niet links maar dan ben jij het eens met die rechtse graaiers dat ze geld van mensen aftroggelen waar allang belasting over is betaald.
        Rechts zijn de erfgste schurken.

      • Rob zegt

        7 februari 2025 om 15:24

        Wat een dom commentaar!
        Het is het zelfde als genaaid worden zonder te kussen!

      • LJH zegt

        7 februari 2025 om 17:09

        Het moet niet of of zijn. En hoezo hebben mensen niets gedaan om een erfenis te krijgen? Dat is een geboorterecht. Aanpassen zou in elk geval moeten zijn de normen aanpassen aan wat in Europa gangbaar is. Tot een miljoen vrij.

      • Edith Bal Verbeek zegt

        7 februari 2025 om 17:20

        Bas,

        Er is al belasting betaalt dus je betaalt 2x. Of dat door het kind of kleinkind gedaan wordt doet er niet toe.
        De staat heeft over dit bedrag al eerder afgerekend.
        Je kunt in dit land beter niets hebben dan word je van de wieg tot het graf verzorgd. Als je zorgt dat je de schaapjes op het droge hebt, word je eerst zelf uitgekleed en daarna nog eens je familie.

      • Kees zegt

        7 februari 2025 om 17:38

        Jou vader had zeker geen geld !

    • Anthonie zegt

      7 februari 2025 om 09:00

      Jammer dat ook in dit gesprek de emotie de boventoon voert in plaats van ratio. Roepen zonder kennis en inhoud is makkelijk, maar zo komen we niet verder.

    • Ruud Engels zegt

      7 februari 2025 om 09:12

      De overledene heeft al belasting betaald, maar niet de graaiende erfgenamen, die er niets voor hebben gedaan!

      • Aad Zuiderwijk zegt

        7 februari 2025 om 10:46

        Je kan beter met de warme hand schenken dan met koude hand. Zoek een goede adviseur.

        • Rene zegt

          7 februari 2025 om 14:58

          Dat is waar, maar dan moet je wel wat hebben. Een afbetaald, hypotheekvrije woning, 200€ pensioen en alleen aow, daarmee heb je geen -warme handen-…

    • A het jonk zegt

      7 februari 2025 om 10:15

      Laat ook het koningshuis meebetalen. 40% erfbelasting als je het wil nalaten aan iemand die je altijd pro deo helpt is diefstal

    • F v/d Heijden. zegt

      7 februari 2025 om 10:56

      Mee eens.

    • Jeroen van der Pal zegt

      7 februari 2025 om 16:45

      Wanneer wordt eindelijk eens de asociaal hoge inkomstenbelasting aangepakt. Inkomsten uit vermogen, aandelen, vastgoed e.d wordt veel minder zwaar belast. Dat is ronduit asociaal en spekt vooral degenen die meestal toch al een dikke portemonnee hebben. Tijd voor het Zweedse systeem waarbij elke vorm van inkomen even zwaar wordt belast. Dat is eerlijk.
      Zelfde geldt voor de overdracht van een onderneming in het kader van een erfenis. Waarom wordt dat niet belast terwijl in andere gevallen de nabestaanden minstens 18% moeten betalen. Zo worden weer de rijken bevoordeeld.

    • Marcel zegt

      7 februari 2025 om 17:32

      Dan heb je je niet verdiept in hoe je dit kunt voorkomen. Wel klagen maar zelf niets ondernemen en anderen hebben schuld… een soort PVV of FvD houding?

  3. André Friederich zegt

    7 februari 2025 om 07:59

    Erfbelasting is bespottelijk.
    Na je dood betaal je nog eens belasting.
    Je betaalt je levenlang al belasting.
    Kappen hiermee

    • Bas zegt

      7 februari 2025 om 08:54

      De dood heeft als ‘voordeel’ dat jij zelf vanaf dat moment geen belasting meer betaalt. Je bent dan niet belastingplichtig voor evt. erfbelasting over je nalatenschap. Dit argument klopt dus niet.

    • Ed zegt

      7 februari 2025 om 09:55

      Mee eens, en politici maar strooien….

  4. Minnie zegt

    7 februari 2025 om 08:34

    Het is inderdaad niet eerlijk,je werkt ;betaalt belasting,koopt een huis,weer belasting,elk jaar belasting en dan moeten je erfgenamen nog een keer betalen.

  5. Dirk Hanemaaijer zegt

    7 februari 2025 om 08:52

    Waarom altijd dure extern bureaus inhuren, dit had een eigen ambtenaar ook in een dag op kunnen schrijven. Gezien de inflatie zou de grens juist omhoog moeten.
    Weg met al die externen en er blijven miljarden over

  6. J Maessen zegt

    7 februari 2025 om 09:11

    Waar blijft links.Wij zijn er voor de mensen..ongeloof waardig.lekker plukken van een arbeiders.
    .

  7. haesen zegt

    7 februari 2025 om 09:22

    Erfbelasting boven de 5 miljoen vind ik prima en die mag dan best fors zijn..als je meer dan dat bedrag hebt, verdien je het wel terug op de beurs als erfgenaam…maar daaronder: ouders willen rustig sterven en weten dat hun kinderen de kop boven water zullen houden, tenslotte hebben ze ook daar zo hard voor gewerkt…en anders zullen die kidneren straks voor hun oude dag mogelijk hun hand weer bij de overheid gaan ophouden voor het financieren van hun oude dag…zelfredzaamheid wordt niet gewaardeerd door de overheid.. en zoals al hier gezegd: er is al elk jaar belasting betaald over dat geld..als de overheid nu eens het eigen huishoudboekje beter zou beheren en zou afslanken..en geen externe bureaus meer zou inschakelen, ( en de ene helft v d ambtenaren moet de andere helft controleren)was er zat geld..zo lang de overheid mijn geld verspilt, wil ik zo weinig mogelijk belasting betalen.

  8. Henrie zegt

    7 februari 2025 om 09:30

    Het raakt je of het raakt je niet wordt wel eens gezegd. Kun je wel raden in welke groep voorstanders verhogen erfbelasting zitten.

  9. Roel zegt

    7 februari 2025 om 09:36

    Als het koningshuis nu eens erfbelasting gaat betalen. De belasting die de belastingdienst heeft misgelopen bij juliana/bernhard en opnieuw als beatrix omkiept, dan kan voor iedereen minmaal alles hetzelfde blijven of zelfs omlaag… zij stellen zichzelf altijd boven de wet en worden door die linkse eikels in den haag al jaren in die positie gehouden. Vive la republique de hollande!

  10. Vosje zegt

    7 februari 2025 om 09:39

    Loonbelasting – erfbelasting – onroerend goed belasting – gemeente belasting – auto belasting – waterbelasting – belasting op gas en electra – B.T.W op alles wat je koopt. Zo ben ik er waarschijnlijk nog een paar vergeten. Hier wordt je toch beroerd van. Stelletje graaiers

    • Marcel zegt

      7 februari 2025 om 17:34

      Wat ben jij zielig zeg, echt medelijden met je. Zó slecht heb je het?

  11. Ed zegt

    7 februari 2025 om 09:57

    De Roverheid, smijt met geld!
    De deugers plukken de hardwerkende, tot iedereen denkt….bekijk het maar. Dan hebben we communisme…

  12. Alex zegt

    7 februari 2025 om 10:04

    Mensen die altijd zuinig hebben geleefd en of hebben gespaard, die wat willen nalaten voor hun kinderen worden op deze manier na hun overlijden nogmaals extra gepakt door belasting te betalen over geld waar al belasting over is betaald! En dat terwijl er ook wetgeving is om dubbel belasting betalen te voorkomen! Oneerlijk tegenover mensen die al hun geld hebben verbrast.

    • Corné zegt

      7 februari 2025 om 16:43

      De mensen die hun geld hebben verbrast hebben daar ook 21% btw over betaald. Erfbelasting is lager. Dus uw verhaal klopt niet.

  13. Natasja zegt

    7 februari 2025 om 10:04

    Laten ze eerst bezuinigen op de asiel (geluk)zoekers en ontwikkelingshulp. Daar verdampt een groot deel van ons belastinggeld.

  14. Myriam Thijs zegt

    7 februari 2025 om 10:06

    Eerste plaats zorgt dat de levensverwachting dan ook daadwerkelijk nu klopt. Nu is deze de gunstig en onreleastisch gesteld ten gunste van de regering. De meeste mensen die ik ken, halen de 70 niet eens. Alleen de generatie daarvoor zijn de uitschieters, maar de generatie daarvoor sterft veel te jong volgens de levensverwachting van cbs. Tweede plaats mensen worden nu gestraft omdat zo een constructie hebben gebruikt en zijn op die manier duurder dan de mensen die geen constructie hebben gebruikt. Ik vind dit niet kunnen.

  15. Ramdath Bangoer zegt

    7 februari 2025 om 10:18

    Moderne slavernij legaliseren.
    IB 52% + BTW 21% = 73% voor de Overheid. Hoezo slavernij is afgeschaft!?

    • Corné zegt

      7 februari 2025 om 16:45

      IB is geen 52%.
      Tot 76818 37.48%
      Daarboven 49.5%

  16. Arie zegt

    7 februari 2025 om 10:39

    Legale misdaad

    • Bert zegt

      7 februari 2025 om 17:07

      Roverheid

  17. C V zegt

    7 februari 2025 om 11:16

    Geniet vol op van je eigen geld voordat andere dat doen van je geld,ga arm het verzorgings huis in.

  18. Peters zegt

    7 februari 2025 om 13:01

    Regel alles voor dat je de pijp uit gaat. Er zijn genoeg uitzonderingen. Afspraak maken met een goede notaris.

  19. Joost zegt

    7 februari 2025 om 15:21

    Conclusie: alles verkopen en opmaken voor je dood gaat!

  20. Marcel zegt

    7 februari 2025 om 17:28

    Prachtig om te lezen hoe driekwart van de reageerders 0 verstand van zaken heeft, alles vanuit de onderbuik schrijft op gevoel en het schijnbaar zó slecht heeft in Nederland dat ze het allemaal belachelijk vinden van links of rechts of zelfs willen vertrekken…
    Heel zielig allemaal hoor, alleen nooit echt in armoede geleefd en vooral anderen de schuld geven.
    Wees blij dat je hier mág wonen, het hoeft niet hoor! Ik heb in het buitenland in Europa gewoond en 60% belasting betaald, daar geen gezeur gelukkig van onwetenden of klagers zoals hier.
    Get a life!

  21. Marcel zegt

    7 februari 2025 om 17:39

    Ja jij hebt het zó slecht Jozefien. Het is de schuld van vluchtelingen hè? Maar niet van jou hè? Jij bent zó geweldig???

  22. Kees zegt

    7 februari 2025 om 17:40

    Jou vader had zeker geen geld !

  23. Kees zegt

    7 februari 2025 om 17:50

    Vin je dat terecht dat je oudes heel hard gewerkt hebben om zo nog een centje over tegoeden voor hun nazaten waar val ze al velele keren belasting hebben over af moeten dragen hebben waar bij hun kinderen een duuwtje in de rug mee tegeven ! Jou vader had geen geld zeker. .

Hoofdsponsor

Caseware Nederland introduceert Financial Reporting Visualization Agent, aangedreven door Verity

Kennispartner

Benchmark Kantoorcijfers 2026 van start – hoe staat jouw kantoor ervoor?

Partners

Zie digitalisering als versterker in plaats van vervanging van mensen
Private equity in accountancy: drie spanningsvelden die het vak veranderen
AFAS behaalt B Corp-certificering: “Dit past bij wie we zijn en hoe we impact maken”
Waarom Haasjes Administratiekantoor online met klanten ging samenwerken
AV-Top 50 | Menselijk maatwerk dankzij digitale slagkracht
Waarom werken zoveel kantoren nog met on-premise software (en wat kost dat eigenlijk)? 
Stappenplan om je facturatieproces volledig te digitaliseren
Visionplanner Zomer Boost 2026: slimmer werken met meer overzicht en minder gedoe
Werkt je on-premise software nog voor je, of tegen je?
Iedereen wil AI. Maar je processen draaien nog op Excel en post-its.
Hoe standaardisering de stille revolutie in finance ontketende
‘De accountant is essentieel voor ondernemers in het mkb’
Waarom jouw DGA-cliënt echt een arbeidsovereenkomst nodig heeft
Vraagposten: van losse mailtjes naar een gesloten lus met je klant
Het herbeleggen van de Herinvesteringsreserve (HIR) in een vastgoedbeleggingsfonds?
Z login heeft dé oplossing voor intermediairs die efficiënt willen werken
de autonome AI-boekhouder
Nieuwe Europese regelgeving: zijn bestuurders straks verplicht het faillissement aan te vragen?
Eenvoudig bankrekeningen koppelen met Twinfield, Exact Online en Snelstart
Is mijn baan over een paar jaar verdwenen?
Risico’s wachten niet op je volgende dossiertoetsing
Te veel tijd kwijt aan factuurverwerking? Dit is hoe AI het oplost
Youngtimerregeling verandert per 2027
Informer Money genomineerd voor Best FinTech Startup of the Year België
Wwft-compliance in 2026: doen we het beter dan vorig jaar?
Administratiekantoor Boekhoudhelden boekt 82% van de facturen volledig automatisch
Hoeveel tijd bespaart automatisch afletteren écht op jaarbasis?
Pensioencommunicatie anno 2026 mag burgerlijk ongehoorzaam
WIA aanvragen als werkgever: zo begeleid je je klant van 2 jaar ziekte naar de WIA
Amerikaanse belastingplicht: wat is mijn rol als Nederlandse accountant?
Het functiegemak van de INT bij adviezen over en aangiften van erf-en schenkbelasting.
Van zij-instromer naar accountant: hoe het Schakeltraject nieuw talent aantrekt in de Accountancy
DAC8 leidt tot 15 procent hogere crypto-compliancekosten
5 signalen dat jouw relatiebeheer niet meer werkt (en hoe je dat oplost)
Fusies en overnames | Met waardebepalingen bedrijfsadvies dichter bij de ondernemer
Zkr en SRA bundelen krachten voor efficiëntere Wwft-compliance bij accountantskantoren 
Driver-based models: de essentiële bouwstenen voor elk finance team
Werven op klik is willekeurig. Zo verminder je verloop structureel.
Sturen op cijfers: de 7 KPI’s die elk accountantskantoor moet meten
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Sneller contracten afwikkelen? Zo doe je dat
Zo werk je écht samen met klanten in Microsoft Teams
De verborgen kosten van de mailbox
Van najagen naar verwerken: waarom vraagposten je proces blokkeren (en hoe je dat stopt)
De rol van private equity bij fusies en overnames
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Microsoft Copilot gebruiken? Zorg dat je eerst SharePoint op orde hebt 
‘Wat efficiëntie écht betekent voor accountants: overzicht en ‘in control’
De trein vertrekt. Jij kiest of je instapt.
Zo benut je het echte potentieel van AI in jouw accountantskantoor 
“Het werkt toch prima? Dat is vaak precies het probleem”
Fusies en overnames | Succesvol groeien in de accountancy? Begin bij je mensen 
De sprong van Excel naar HR-software: vijf valkuilen die organisaties onderschatten
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Susan Hendriks
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Speech to text in compliance software: zo besparen accountants twintig minuten per dossier
Risicocategorieën AI Act blijven onderbelicht, terwijl de verplichtingen al gelden
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe consolidatie het Europese accountancylandschap hertekent
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Complimenten geven aan medewerkers: dit kan het opleveren  
Fiscaal onzakelijksheidsvermoeden bij verkoop aandelen na splitsing in strijd met Fusierichtlijn
AV-Top 50 | Hoog tijd voor opleiding die jongeren aanspreekt
Wie bepaalt of een bestuurder een tegenstrijdig belang heeft? De Hoge Raad geeft duidelijkheid!
Welke ontwikkelingen in het financieringslandschap zijn van belang voor de accountant?

Vacatures

Corporate Finance Advisor
KNAV
Senior assistent accountant | samenstel
Scab
Supervisor controlling & accounting
KNAV
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Audit
PIA Group
Junior manager audit
Bentacera
Eindverantwoordelijk Accountant Samenstel (RA of AA)
PIA Group
Medior assistent accountant • Druten
WEA Deltaland
Accountant Agri & Food – Roosendaal
aaff
Controleleider
Scab
Accountant – Eindhoven
aaff
Accountant Agri & Food – Terneuzen
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit – Almelo
BonsenReuling
Audit assistent
KNAV
Accountant Agri & Food – Gorinchem
aaff
Accountant Agri & Food –  Heythuysen
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Curator treft lege huls aan bij failliet Tennor, verwacht meer dan een miljard schuld 19.8k weergaven
  • Kabinet onderzoekt nieuwe grondslag mrb en ziet af van tenaamstellingsbelasting 5.7k weergaven
  • Kabinet schetst opties voor schrappen fiscale regelingen na motie over vrijheidsbijdrage 3.8k weergaven
  • Doorhaling voormalige RA Mazars na controle Mitra blijft in stand 2.7k weergaven
  • Blog | Brussel zet nog meer druk: moet de belegger nu echt uit box 3 stappen? 2.4k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: accountantskantoor in West-Friesland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Mail
  • Instagram
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen