…. ze staan hun MKB-klanten niet proactief bij en ze hebben géén verstand van financieren. Zo. Die is eruit. Nou oké, laat ik het ietsjes nuanceren; het geldt voor de mééste accountants. Weet u dat deze opinie onder vrijwel alle kredietspecialisten bij banken en bij andere financiers breed wordt gedeeld? *1 Klik nu niet verontwaardigd weg en denk vooral niet dat dit alleen andere kantoren betreft. Ik kan het u toelichten.
Ruim dertig jaar lang heb ik als zakelijk bankier immers dagelijks met uw werk en inspanningen te maken gehad. Het resultaat stemde zelden hoopvol. Een willekeurig handjevol praktijkvoorbeelden:
- Een balans die op papier optisch sluitend is maar wanneer je de getallen bij elkaar optelt niet. En dan gaat het niet om afrondingen.
- Een liquiditeitsbegroting van een seizoenbedrijf waar in elke maand 1/12 van de jaaromzet en kosten is opgevoerd.
- Liquiditeitsbegrotingen die steevast beginnen met een tekort en na twaalf maanden eindigend met een surplus terwijl het bedrijf groeit en er meer investeringen gepland worden.
- Jarenlang jaarcijfers produceren met een neerwaartse tendens zonder met de ondernemer aan tafel te gaan voor een ‘goed gesprek.’
- Jaarcijfers over een jaar, waarvan al bekend is dat dit verlieslatend zal zijn, veel te laat produceren en naar de financier (laten) sturen zonder update over het lopend jaar of een herstelplan.
- Klakkeloos, niet onderbouwde, prognoses van ondernemers presenteren.
- Kritiekloos standpunten van ondernemers verdedigen in plaats van vooruit te denken in oplossingen en mee te denken over een toekomstbestendige financieringsopzet.
….en zo kan ik, helaas, nog een tijdlang doorgaan.
De conclusie is dat u, toch bij uitstek dè vertrouwenspersoon van MKB ondernemers, belangrijke steken laat vallen. Zo kunt u zelfs discontinuïteit in de bedrijfsfinancieringen veroorzaken. U bent goed in uw vak. Daar ga ik vanuit. Maar kijk eens kritisch in de spiegel. Om als Accountant Van Morgen te overleven zult u uw klant, zoals een controller dat doet, moeten leren bijstaan en vooruitdenken. U zult hem als een vakbekwame regisseur in financieren moeten assisteren om zijn huidige èn toekomstige financieringsbehoefte in kaart te brengen. Alleen dan kunt u hem helpen daar dekking voor te vinden. Met verschillende financiële producten bij verschillende financiers want bij één loket lukt dat niet meer. Op die manier levert u uw klant, en andere stakeholders, toegevoegde waarde. En guess what? U realiseert daarmee zelf méér klantenbinding en nog nieuwe declarabele uren ook. Financieren is, net als accountancy, ook een vak. Zeker in de transitiefase waarin wij nu zitten. Uw klanten proactief op hun verantwoordelijkheden aanspreken vergt een andere modus operandi. Vergaar die kennis en vaardigheden of trek die aan. In het belang van de continuïteit bij uw klanten en van uw eigen toekomst.
*1) Vraag ze dit eens op de man af. Het kan alle partijen verhelderende inzichten opleveren.
Michiel Werkman is voormalig zakelijk bankier. Sinds 2012 staat hij als onafhankelijk business consultant MKB ondernemers bij in financierings- en derivatenkwesties. Michiel is gastdocent, columnist, auteur & uitgever van het boek ‘Rotbanken’, waarin hij ondernemers en adviseurs leert ‘de “taal” van geldschieters te spreken’. Voorts is hij medeoprichter van de Coöperatieve Kredietunie Stad Amsterdam en projectleider bij de Vereniging Kredietunies in Nederland.
Geef een reactie