Ik hoor steeds vaker ‘Wat gaan die ontwikkelingen toch snel’. Tegelijkertijd hoor ik ook nog regelmatig ‘Dat duurt nog wel 10 jaar’. Begin dit jaar hoorde ik nog een collega-bestuurder op de radio beweren dat de veranderingen in de accountancy niet zo’n vaart zouden lopen. ‘Dat duurt nog wel 10 jaar’, hoor ik hem nog verkondigen. En als ik het hier met mensen over heb, dan hoor ik vaak hetzelfde voorbeeld. Kijk eens naar SBR; daar hebben we het al 10 jaar over en het is nog niet gerealiseerd. Tja, er zijn meer ontwikkelingen die al langer sluimeren en pas na een bepaalde gebeurtenis of een bepaald event ineens doorbreken.
Maar recent gebeuren er toch dingen die we eerder misschien niet voor mogelijk hadden gehouden. Had u gedacht dat er anno 2015 zelfsturende auto’s op de snelweg zouden rijden? De bril uit Back to the future lijkt realiteit te zijn geworden met de oculus rift. En bedrijven als Uber en AIRbnb bestonden 10 jaar geleden niet eens.
Een verklaring voor dit alles is dat de consumentenmarkt feitelijk de leidende markt is geworden voor veel ontwikkelingen. En de adoptie van nieuwe technologieën in die markt gaat snel. Vroeger liepen dit soort ontwikkelingen vaak eerst via defensie naar het bedrijfsleven en dan pas naar de particulieren. Mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld gps; voordat dit in onze auto’s zat, werd het al jaren gebruikt door militairen en feitelijk hebben wij daar nog maar de simpele versie van.
Maar dat het ook anders kan, bewijst bijvoorbeeld het navigatiesysteem Waze. Dit systeem maakt gebruik van gps, maar ook van de gegevens die gebruikers van het systeem doorgeven. Nu denkt u ‘Tja, dat deed TomTom toch ook al?’. Dat klopt, maar die deed het op de achtergrond. Bij Waze zie je dat ze het sociaal hebben gemaakt; je wordt beloond als je zaken meldt en kom je onderweg een vriend tegen, dan zie je dat in de navigatieapplicatie.
Dit soort ontwikkelingen gaan dus niet meer lineair, maar exponentieel. Ze sluimeren eerst een tijdje en daarna ontwikkelen ze zich supersnel, met een curve steil omhoog. Vaak omdat ze juist op een cruciaal onderdeel het veel slimmer aanpakken dan de traditionele spelers in de markt. In essentie lijkt het veel op de Blue Ocean Strategie, zij het dat dit soort nieuwe organisaties de vernieuwing juist met behulp van technologie verzorgen. De exponentiële organisaties zetten daarbij ook de innovatietheorie van Rogers een beetje op zijn kop. Ze volgen niet meer de weg van de innovators en early adopters, maar willen zo snel mogelijk een meerderheid van de consumenten bereiken. En door het internet ligt feitelijk de wereldmarkt aan hun voeten.
De Singularity University heeft hier onderzoek naar gedaan en er een zeer goed boek over geschreven: ‘Exponentiële organisaties’ (Ismail/Van Geest). Ik wil er niet te diep op ingaan, omdat ik gewoon van mening ben dat iedere accountant dit boek zou moeten lezen. Misschien wel meenemen in de jaarlijks verplicht te lezen boeken om voor PE in aanmerking te komen;-). En het zou toch ook mooi zijn wanneer de net opgerichte Foundation for Auditing Research eens fundamenteel onderzoek doet op welke wijze je dit soort organisaties zou moeten controleren. En nu niet roepen dat dat niet kan, want dan denk je veel te lineair.
Geef een reactie