• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Marcel Spoelstra: Negen getallen die uw kantoor in 2016 doen knallen. Deel 2: Capaciteit

Marcel Spoelstra: Negen getallen die uw kantoor in 2016 doen knallen. Deel 2: Capaciteit

Accountancy, Blog

21 december 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Een traditioneel accountantskantoor heeft een obsessie voor declarabele uren. Dat betekent dat zij gefocust zijn op een businessmodel  dat gebaseerd is op verhuur van mankracht. Net als bij een uitzendbureau wordt de winst behaald door mankracht in te huren en tegen een hoger tarief te verhuren. Pas dit meerdere malen toe en u denkt vanzelf dat u een succesvolle praktijk hebt.

Het probleem is dat u veel mankracht nodig heeft. Veel personeel betekent veel kantoorruimte. En vooral hoofdpijn. U kent de uitdrukking wel “Ik wens u veel personeel toe”. Maar u bent niet op zoek naar een andere oplossing voor extra capaciteit. U denkt alleen in mankracht. Geen wonder dat er altijd te kort is aan (assistent) accountants, want iedereen denkt altijd dat er veel mankracht nodig is voor het huidige werk. Maar gelukkig heeft de ICT gezorgd voor nieuwe werkwijze en methodes om het werk te verrichten. Kantoren die de laatste technologie inzetten, kenmerken zich onder andere door een papierloze kantooromgeving en meerdere schermen op ieder bureau. En als beloning werken zij efficiënter en houden tijd over. Het probleem is echter dat een kantoor wat nog steeds uurtje-factuurtje hanteert de tarieven niet in dezelfde mate verhoogt als de behaalde tijdbesparing. Met andere woorden, bij een efficiency-verbetering van 50% zouden de tarieven verdubbeld moeten zijn om dezelfde resultaten te behalen.

Als de efficiency verbetert, maar de gevolgen hiervan niet worden onderkend dan gebeurt het volgende:

  • De prijs gaat door de efficiency omlaag
  • Het personeel vindt nieuw onnodig werk voor de cliënt en factureert hetzelfde bedrag
  • Het personeel vult de beschikbare tijd door langzamer te werken aan een opdracht

Gevolg is dat de capaciteit niet optimaal wordt benut. Maar dat is vreemd, want juist door de technologie is het mogelijk om tijd en mankracht te besparen. Waardoor er veel capaciteit ontstaat. En die capaciteit is nodig, omdat voor advieswerk nog steeds mankracht nodig is om meer winstgevend advieswerk te verrichten.

Drie strategieën om capaciteit te creëren:

  1. Werk met al uw cliënten in een cloud-omgeving
  2. Focus op beperking van de gemiddelde doorlooptijd
  3. Focus op minimale tijdbesteding per opdracht

A. CLOUD ACCOUNTING
Ervaring leert dat de efficiency voor zowel het kantoor als de cliënt toeneemt als een kantoor aan internetboekhouden doet of een cliëntenportal heeft. Er wordt een tijdbesparing van 60% gerealiseerd.  Dit is een tendens die niet te stoppen is. En op korte termijn zullen uw cliënten er ook om vragen. Als ze dat al niet doen. Wat gaat u doen met de behaalde tijdwinst en capaciteit?

De volgende trends in de accountancy zijn wereldwijd te onderkennen:

  • Administratiepakketten verschaffen realtime informatie. Accountants zijn op termijn niet langer nodig door UBL facturen en bankkoppelingen.
  • Accountants zijn niet meer nodig om handmatig alle data over te kloppen.
  • Cliënten zijn bewust van de kostenreductie en daarom zijn zij steeds minder genegen voor deze, in hun ogen niet waardevolle, werkzaamheden te betalen.
  • De verstandige accountant past zich aan de veranderende marktomstandigheden aan en gaat zich richten op dienstverlening met toegevoegde waarde.
  • Uitvragende partijen, zoals overheid en banken, maken het door SBR mogelijk om data direct in te zenden zonder interventie van accountants.

Het gevolg van deze trends is dat het jaarwerk een “commodity” wordt en dat de tarieven van accountants verder onder druk komen te staan. Bovendien vraagt de ondernemer van vandaag om realtime-informatie om te kunnen blijven concurreren. Dat betekent dat accountants onderhoud moeten plegen aan hun werkwijze en diensten die zij leveren. Anders riskeren zij de komende jaren een daling in hun omzet en winst. Accountants die hun businessmodel niet aanpassen, leveren niet voldoende nieuwe toegevoegde waarde en zij moeten rekenen op een daling van de klandizie.

Internetboekhouden creëert capaciteit. Het is echter de vraag of menig kantoor dit omarmt, promoot en aanbiedt. Met actuele data die door internetboekhouden wordt verkregen, kunt u de accountant van vandaag worden in plaats van gisteren. Niemand wil meer geschiedschrijving. De toegevoegde waarde die u levert door het aanleveren van actuele financiële informatie kan het verschil maken in de bedrijfsvoering van de cliënt.

> Hoeveel procent van uw cliënten bedient u al via internet via cloud-accounting, portals of dashboards  en wat is uw doel volgend jaar?

B. VERKORTING VAN DE DOORLOOPTIJD
Wanneer een cliënt in uw zaak komt met zijn administratie legt u het op de plank, doet het werk en stuurt het terug ………ergens in de toekomst. Maar weet u dat een cliënt de doorlooptijd als een maatstaf van service ziet? Het is net zoals bij een bestelling op internet: u wilt het zo snel mogelijk in huis hebben. Het is voor ondernemers lastig de kwaliteit van accountants te vergelijken. Zij moeten vertrouwen dat het technisch correct is. Maar ondernemers kunnen wel uw serviceniveau meten. Doorlooptijd is zo’n maatstaf voor uw serviceniveau.

De gemiddelde doorlooptijd is 46 dagen. Ja, echt. Het duurt gemiddeld bijna twee maanden voordat werk af is, maar in werkelijkheid zal het wel hoger zijn. Het probleem is dat hoe langer iets in de zaak ligt, des te groter de kans dat het werk wordt onderbroken voor iets anders “belangrijkers”. Gevolg is dat er te veel open jobs zijn. Dat leidt tot meer ineffciency. Waardoor er meer tijd dan noodzakelijk wordt besteed. Wat weer ten koste gaat van de capaciteit.

Om de doorlooptijd te verkorten naar bijvoorbeeld tien dagen of minder (ja dat kan echt!) moet u uw werkwijze grondig anders inrichten. Zie ook mijn eerdere blog van de 18 staps workflow. Deze workflow omvat het gehele proces van het vergaren van informatie, prijzen, planning, de uitvoering en het vinden van nieuwe aanvullende (advies) werkzaamheden.

> Hoeveel dagen bedraagt uw doorlooptijd momenteel en wat is uw doel het komende jaar?

C TIJDBESPARING PER OPDRACHT
Naast het verkorten van de doorlooptijd kunt u ook capaciteit verkrijgen door tijdbesparing per opdracht. Iedere opdracht zou super efficiënt moeten worden uitgevoerd. Maar het probleem is dat de meeste (assistent) accountants te overijverig zijn of te veel onnodig werk besteden per opdracht. Volgens het oude systeem werd dit ook aangemoedigd. Door uurtje-factuurtje was er geen enkele beloning om iets sneller te doen. Immers, de prijs gaat naar beneden door de efficiency.

Als u al het werk budgetteert in tijd in plaats van geld, dan zult u ervaren dat gemiddeld 51% van het werk op tijd af is. Dat betekent ook dat de helft niet op tijd af is of in-efficiënt wordt uitgevoerd. Maar betekent het ook dat 50% van het werk overgeprijsd is? Hmmm… en dat voor een bedrijfstak die ethiek in een hoog vaandel heeft staan! De werkelijk uren versus de gebudgetteerde uren moet onder de 75% liggen. Anders gezegd: aan een opdracht met een budget van 40 uur moet aan het eind van de opdracht 30 uur besteed zijn.

> Wat is het percentage van de aantal opdrachten dat binnen het budget wordt uitgevoerd en wat is uw doel het komende jaar?

Samenvattend kan worden gesteld dat het accountantsberoep een probleem heeft. Is dat de reden waarom de resultaten onder druk staan en het nog steeds een relatief arbeidsintensieve bedrijfstak is? Om de capaciteit te vergroten, moet u dus niet meer personeel “inhuren”. In plaats daarvan moet u super efficiënt gaan werken met minder mensen om hetzelfde te verdienen. Maar, omdat het lastig is om van personeel af te geraken, moet u uw verkregen capaciteit vullen met hoger toegevoegde waarde dienstverlening aan bestaande of nieuwe werkzaamheden.

Hoe kunt u de omzet verhogen? Dat leest u in mijn komende blog.

Marcel Spoelstra is registeraccountant en partner bij Accountantskantoor Spoelstra & Scherer. Hij geeft lezingen en cursussen voor accountants. Daarnaast adviseert hij accountants op het gebied van ICT en andere innovaties binnen accountancy. Hij is aanhanger van het gedachtegoed van Proactive Accountants Network. Marcel Spoelstra houdt een blog bij op www.marcelspoelstra.nl.

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountantskantoor

Tags: accountantskantoor

Gerelateerde artikelen

19 juni 2025

DH Accountants wordt Inspea

22 mei 2025

Van overleven naar leiden: de stap die elk kantoor móét zetten

4 februari 2025

Garanties niet geschonden, geen schadevergoeding voor koper van accountantskantoor

12 augustus 2024

Rechter zet streep door een-tweetje met lening voor accountantskosten

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant RA
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Controleleider
PIA Group
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Finance Consultant
a.s Works
Assistent accountant mkb
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Relatiebeheerder  
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 16.5k weergaven

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 12.8k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.2k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 5.3k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen