• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » ‘Personeelstekort heeft bij veel accountantskantoren negatieve invloed op kwaliteit’

‘Personeelstekort heeft bij veel accountantskantoren negatieve invloed op kwaliteit’

Accountancy, Nieuws

Van de accountantskantoren in Nederland heeft 59% momenteel een tekort aan personeel. Behalve dat dit zorgt voor stijgende loonkosten en stress en drukte op de werkvloer, geeft vier op de tien respondenten in een onderzoek van Exact aan dat de kwaliteit van werk lager is.

6 september 2024 door Accountancy Vanmorgen

Bijna een kwart laat weten dat personeelstekort zorgt voor stagnatie van de groei van de organisatie. Dat blijkt uit het grootschalige, onafhankelijke Exact MKB Barometer onderzoek dat recentelijk is uitgevoerd onder accountants en mkb’ers.

“De uitkomsten van het Exact MKB Barometer onderzoek bevestigen het beeld dat de Nederlandse arbeidsmarkt nog altijd gekenmerkt wordt door krapte en dat veel ondernemers meer werk moeten verzetten met minder mensen”, vertelt Wilco Kraaij, Product Line Director Accountancy bij Exact. “Voor veel ondernemers in de accountancy sector is het vinden en behouden van medewerkers dan ook een belangrijk bedrijfsdoel in 2024. In de top vijf bedrijfsdoelen vinden we ook digitalisering, automatisering en efficiënter werken terug. Doelen die het gevolg zijn van krapte op de arbeidsmarkt.” 

Digitalisering heeft prioriteit

Digitalisering en automatisering kunnen bijdragen aan de uitdagingen die het personeelstekort met zich meebrengt. Digitalisering van het kantoor heeft dan ook voor ruim driekwart van de dienstverleners (76%) prioriteit, blijkt uit het onderzoek. Wilco Kraaij: “Eenzelfde percentage geeft bovendien aan dat er ook budget beschikbaar is voor digitaliseringsprojecten. Kijken we specifiek naar artificiële intelligentie, wat uiteraard veel mogelijkheden geeft om nog efficiënter te werken, dan zien we dat dit erg leeft. Ruim een derde (36%) is bezig AI te implementeren of heeft dat al gedaan. Nog eens 45% van de accountants onderzoekt momenteel de mogelijkheden van AI voor toepassing in de bedrijfsvoering.”  

Een derde Nederlandse accountants loopt € 20.000 of meer mis 

De grootste uitdaging in de financiële administratie is, net als voorgaande jaren, klanten tijdig laten betalen. Ruim een op de drie accountantskantoren heeft hier moeite mee. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 33,2% van de totale waarde aan facturen in de accountancy sector te laat betaald wordt. 3,9% van de facturen wordt zelfs helemaal nooit betaald waardoor een derde van de accountantskantoren (33%) op jaarbasis € 20.000 of meer misloopt. Kraaij: “Dat is vrij fors. Kijken we naar andere sectoren in het mkb dan loopt gemiddeld 22% van de ondernemers jaarlijks € 20.000 of meer mis.”  

Focus op technologie en gegevensbescherming, helft bezig met duurzaamheidsrapportage   
Verantwoord gebruik van technologie, cybersecurity en gegevensbescherming staan hoog op het prioriteitenlijstje van accountant. Ruim een derde (36%) van de accountants rapporteert al extern op het gebied van duurzaamheidsprestaties en nog eens 23% heeft dit op de planning staan. Daarmee lijkt het erop dat ruim de helft van de accountants in ons land zich al bewust is van de aanstaande CSRD-wetgeving die sinds januari van kracht is en na 2026 ook voor mkb-bedrijven van invloed zal zijn. 

Meer resultaten en het complete onderzoeksrapport zijn hier te vinden.

Categorie: Accountancy, Nieuws

Reacties

  1. Sandra Ohm zegt

    9 september 2024 om 10:49

    Zowel meer moeten doen met minder mensen, als het niet kunnen innen van nota’s van klanten, wat ook bekend staat voor een deel als het afboeken van gemaakte uren, zijn thema’s waar wij al jaren accountants in helpen. Want naast het toepassen van de juiste software dat het werk uiteindelijk efficiënter maakt, is het vooral noodzakelijk om aan de menskant, houding/gedrag, van de organisatie op zoek te gaan naar de kansen die daar ook liggen. In het dagelijkse werkproces verlopen veel dingen op een inefficiënte wijze. Endat ligt niet aan het feit dat de automatisering daar niet op toegerust is. Veel winst valt te behalen door aan andere ‘knoppen te draaien’. Dingen die te maken hebben met gebrekkige communicatie zowel in- als extern, het niet maken of niet bevestigen van gemaakte afspraken met klanten, het overslaan van cruciale stappen/communicatie in overdracht van werkzaamheden vanwege gebrek aan tijd, wat het probleem in stand houdt en alleen maar groter maakt.
    Veel uitdagingen, maar tegelijkertijd ook de oplossingen liggen aan de menskant van de organisatie, houding en gedrag, en opvolging en sturing. Dit vraagt een andere aanpak naast het implementeren van software dat het werk makkelijker maakt.
    Deze transitie vraagt om bewustwording, het creëren van urgentie, inspireren en activeren van medewerkers en managers om deze kansen te verzilveren, schaarse tijd optimaal in te zetten. Tijd voor anders denken, slimmer werken.

    Beantwoorden
  2. Pieter van Brabant zegt

    10 september 2024 om 08:46

    Als accountants beginnen te doen waarvoor ze zijn opgeleid en geen dingen doen waar ze geen verstand van hebben dat scheelt al enorm.

    Beantwoorden
  3. Stephan Burg zegt

    11 september 2024 om 16:51

    Als er gekozen wordt voor een duidelijke strategie met een toekomstbestendig verdienmodel dan heb je deze issues niet. Abonnementsfacturen worden automatisch geïncasseerd en je klant stelt het op prijs dat de kosten voorspelbaar zijn.
    Verder gaat het vooral om slimmer werken dan voorheen zodat er minder tijd nodig is per opdracht. Maak duidelijke afspraken met de klant om de verwachtingen goed te managen. Dan heb je ook geen afboekingen meer. Extra capaciteit organiseren is gewoon mogelijk alleen meestal niet in Nederland maar in omringende landen.
    Onze missie (4caa.nl) is het om de accountantskantoren toekomstbestendig te maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Teamleider Accountancy 
aaff
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Algemeen directeur
Scab
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant – Helmond
aaff
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Manager Audit
Vallei Accountants
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior audit manager
RA12
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent accountant mkb
aaff
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accountant  – Eindhoven
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 30.1k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.4k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 4.5k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen