• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Administrateur moet ruim €60.000 terugbetalen aan voormalig werkgever na fraude

Administrateur moet ruim €60.000 terugbetalen aan voormalig werkgever na fraude

Nieuws, Overig

Een voormalig hoofd administratie van een advocatenkantoor gespecialiseerd in letselschade is door de kantonrechter aansprakelijk gesteld voor een schade van ruim €61.000. De werknemer heeft volgens de rechter opzettelijk en op slinkse wijze grote geldbedragen aan de werkgever onttrokken.

4 april 2025 door Accountancy Vanmorgen

Het kantoor, dat 24 medewerkers telt, vertrouwde de werknemer volledig toe met de financiële administratie.

Het ging om een werknemer die sinds begin 2017 in dienst was bij een middelgroot advocatenkantoor, gespecialiseerd in letselschade. De oprichter van het kantoor had haar zelf benaderd om de financiële administratie op te zetten en te beheren. Er bestond een voorafgaande werkrelatie tussen beiden, wat de basis vormde voor een vertrouwensband. In haar functie was de werknemer verantwoordelijk voor de volledige financiële administratie: debiteuren, crediteuren, lonen en declaraties. Zij beschikte over meerdere bankpassen en had ruime bevoegdheden voor het verrichten van betalingen.

Onregelmatigheden

Na verloop van tijd kwamen er signalen van onregelmatigheden in de administratie. De werkgever startte daarop een intern onderzoek, waarbij stap voor stap werd vastgesteld dat de werknemer gedurende meerdere jaren op systematische wijze geldbedragen en goederen had onttrokken aan de onderneming. Zij deed dit door privé-aankopen te doen op naam van de werkgever, zichzelf zonder declaratie extra bedragen uit te betalen via het salarissysteem, en door geld over te maken naar een persoonlijk bankrekeningnummer dat onbekend was bij de werkgever.

Cruciaal daarbij was dat zij de betalingen wegboekte onder neutrale grootboekposten zoals ‘kantoorkosten’ of ‘overige personeelskosten’, zodat deze niet opvielen in de reguliere boekhoudkundige controles en er ook geen factuur vereist was. Daarmee wist zij zich lange tijd aan het zicht van de werkgever en de externe boekhouder te onttrekken.

Geen openheid van zaken

De werknemer werd meermaals benaderd met het verzoek om toelichting te geven op de geconstateerde afwijkingen. Zij weigerde elke vorm van medewerking. Ook in de daaropvolgende civiele procedure liet zij verstek gaan, wat tot gevolg had dat zij geen enkel inhoudelijk verweer voerde. De rechtbank stelde op basis van het uitgebreide en goed onderbouwde onderzoek van de werkgever vast dat er sprake was van handelen met opzet. In de zin van artikel 7:661 lid 1 BW betekent dit dat de werknemer in beginsel aansprakelijk is voor schade die zij aan haar werkgever heeft toegebracht, mits sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.

De rechter verwierp het verweer van de werknemer dat de werkgever had nagelaten om haar functioneren adequaat te controleren. Daarbij werd overwogen dat een werkgever in beginsel mag uitgaan van de integriteit van het personeel, zeker wanneer een relatie van vertrouwen bestond, zoals in dit geval. Bovendien bleek uit de toelichting van de oprichter van het kantoor dat er wel degelijk steekproefsgewijze controles werden uitgevoerd, maar dat die vanwege de boekingswijze van de werknemer de fraude niet aan het licht brachten. De werkwijze van de werknemer was specifiek ingericht om deze controles te ontwijken.

De rechter concludeerde dat aan deze zware aansprakelijkheidsdrempel werd voldaan. De gedragingen van de werknemer waren geraffineerd, structureel en met het kennelijke doel zichzelf te verrijken ten koste van haar werkgever. Daarmee was sprake van opzettelijk onrechtmatig handelen en werd haar aansprakelijkheid vastgesteld.

Schadevergoeding

De werkgever werd in het gelijk gesteld en kreeg een schadevergoeding toegewezen van ruim €61.000, waarvan al een klein deel bij het einde van het dienstverband in mindering was gebracht, zodat het resterende te betalen bedrag €55.734,17 bedroeg. Daarnaast werd ook een vordering tot vergoeding van juridische kosten van ruim €6.000 toegewezen. Hoewel dergelijke kosten slechts bij hoge uitzondering vergoed worden in arbeidszaken, achtte de kantonrechter dat in dit geval gerechtvaardigd, gelet op het opzettelijke karakter van het handelen en het feit dat de werknemer elke verantwoording weigerde. De kantonrechter merkte op dat de werkgever daardoor genoodzaakt was juridische bijstand in te schakelen en dat de gemaakte kosten in dat licht redelijk waren. Ook een vergoeding van €5.000 voor de gemaakte onderzoekskosten werd toegekend, nu het om een omvangrijke en diepgravende interne analyse ging die noodzakelijk was om de fraude in kaart te brengen.

Rechtbank Midden-Nederland, 12 maart 2025, ECLI:NL:RBMNE:2025:1145

Categorie: Nieuws, Overig Tags: fraude

Tags: fraude

Gerelateerde artikelen

14 mei 2025

Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in

13 mei 2025

Omzet niet uitgesplitst: fraude met zorgsubsidie niet bewezen

12 mei 2025

Medewerkster Belgische spoorwegen verduisterde miljoen euro met nepfacturen

7 mei 2025

PwC: fictieve jaarcijfers bij Nutreco door angstcultuur en gebrekkige controle

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Finance Consultant
a.s Works
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Controleleider
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Relatiebeheerder  
Scab
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Financieel administratief medewerker
Scab
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 48k weergaven

  • Nederland kiest als enige voor vermogensaanwasheffing 44.4k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.2k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 5.7k weergaven

  • Letselschadeadvocaten hekelen ‘integer’ optreden RA 4.8k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen