Voor Adfiz, de branchevereniging van financieel adviseurs, is de robo-adviseur niet de gevreesde concurrent van de toekomst. De adviesrobot is eerder de ideale hulp die basistaken uitvoert, terwijl de adviseur van vlees en bloed zich op de klant richt.
De vereniging werpt in het eigen ledenmagazine een blik op de toekomst aan de hand van een voorbeeld van een vrouw die op zondag binnen 15 minuten online een hypotheek-offerte op maat weet te regelen. “Robo-advies kan voor veel klanten waardevol zijn. Het is efficiënt, snel en altijd beschikbaar.”
Uitstelgedrag
Vragen zijn er wel: “Biedt een snel traject dezelfde waarborgen? Heeft de klant wel alle informatie tot zich genomen om tot een goede keuze te komen? Heeft ze zichzelf wel voldoende bedenktijd gegund?” Een klant zou eerder geneigd zijn om het gewenste antwoord te geven. “Zeker bij ‘breng’-producten als AOV of oudedagsvoorzieningen is het de vraag of een robot onverstandig uitstelgedrag kan tegengaan. Een mens-adviseur die het vierogenprincipe en een dwingende blik toevoegt, maakt in al die gevallen een wereld van verschil.”
Massaschade
Meer efficiency en meer aandacht voor de klant zijn de voordelen van de robo-adviseur, vindt Adfiz. Risico’s zijn er ook: “Als het algoritme niet deugt, is er meteen sprake van massaschade. Uiteindelijk zullen altijd adviseurs van vlees en bloed nodig zijn om groepen van klanten te overtuigen dat financiële actie noodzakelijk is. Zolang robots zich niet echt kunnen inleven in de klant al een samenwerking tussen de robo-adviseur en de mens-adviseur nodig zijn; een samenwerking die in de toekomst het nieuwe normaal is.”
Bron: amweb.nl
Geef een reactie