• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » 5 tips bij jouw stappen richting de online werkplek

5 tips bij jouw stappen richting de online werkplek

Accountancy, Blog

16 juni 2021 door Arcus IT

In veel accountantskantoren staat de online werkplek hoog op de lijst met aandachtspunten. De transitie heeft echter grote impact op de organisatie, terwijl iedereen constant roept dat je ‘gewoon’ moet overstappen. Dus hoe zorg je ervoor dat je hiermee zeker, maar verantwoord aan de slag gaat? We geven je 5 tips!

Tip 1: stel een stappenplan op

Wat iemand je ook vertelt: de transitie naar de online werkplek is geen eenvoudig proces wat je zomaar even doet. Het is daarom cruciaal dat je vooraf een stappenplan opstelt om gefaseerd aan de slag te gaan, zodat de impact op de organisatie niet te groot wordt.

Hoe ziet onze werkplek er nu uit en waar willen we naartoe? Wanneer willen we daar zijn? Wat zijn veranderingen met laag risico en wat brengt juist grote risico’s met zich mee? Hoe brengen we balans hierin aan en hoe zorgen we ervoor dat we gedurende het proces leren en verbeteren?

Neem de tijd ervoor: probeer niet alles in een jaar te realiseren. Beter een gedegen transitie over drie jaar, dan een mislukte investering en gefrustreerde medewerkers. Laat je hierin adviseren of vraag in ieder geval iemand om een second opinion op het plan. Een goede voorbereiding betaalt zich altijd terug.

Tip 2: stel persona’s op

Maak niet de fout om één generieke werkplek te realiseren voor alle medewerkers. Er zijn namelijk verschillende persona’s, gebruikersgroepen, binnen de organisatie die allemaal op eigen wijze ondersteund moeten worden door ICT. De collega’s van de loonadministratie maken op een andere manier gebruik van ICT dan de controller, maar ook bijvoorbeeld de accountmanagers hebben weer een eigen werkwijze.

Breng deze groepen en hun behoeftes in kaart, zodat je per persona een passende werkplek kunt samenstellen. In de praktijk werkt dit niet alleen beter voor de gebruikers, maar bespaart het ook heel veel geld. Je betaalt namelijk niet langer onnodig voor oplossingen voor iedereen die slechts gebruikt worden door een deel van de organisatie.

Tip 3: stel een pilotgroep samen

Een belangrijke succesfactor bij veranderingen is het draagvlak binnen de organisatie. Communiceer daarom met de organisatie over de geplande veranderingen en betrek medewerkers hierbij.

Stel hiervoor een pilotgroep samen met vertegenwoordigers uit de verschillende gebruikersgroepen in de organisatie. Zorg er ook voor dat je collega’s aansluit die vooroplopen als het gaat om de veranderingen, maar ook mensen die juist wat huiverig zijn. Zo krijg je een totaalbeeld van de hele organisatie en kun je vanuit dit perspectief keuzes maken die ook begrepen en geaccepteerd worden door alle medewerkers.

Tip 4: start met e-mail en bestanden

Veel kantoren hebben inmiddels de e-mailomgeving al gemigreerd van een lokale server naar Microsoft en de volgende stap is om ook de opslag van bestanden naar de Cloud te brengen. Deze staan nu vaak nog op bijvoorbeeld een K-schijf en zijn dan bereikbaar via een extern bureaublad. Zonder al te grote impact en met weinig risico kun je deze bestanden via Sharepoint van Microsoft naar de Cloud brengen, zodat je alweer een stap verder bent richting de online werkplek.

De applicaties komen pas later, uiteraard ook wanneer hier goede Cloud-oplossingen voor beschikbaar zijn. Organisaties zijn in grote mate afhankelijk van bedrijfsapplicaties en het is dan ook niet verstandig om alles in één keer te veranderen. Met name de transitie van bedrijfskritische applicaties vergt veel interne communicatie en onboarding. Dit zijn lange trajecten waarover je niet te makkelijk moet denken. Eerst dus de e-mail en bestanden, daarna aan de slag met een goed doordacht plan voor de applicaties.

Tip 5: verander je mindset

Een transitie naar de online werkplek vraagt ook om een transitie van jouw mindset als accountant. Het is zaak om af te stappen van het idee van een op maat gemaakt pakket voor een specifiek proces, maar streven naar de meest efficiënte werkwijze over de gehele linie. Laat de geschiedenis niet bepalen hoe je werkt, maar kijk naar hoe je jouw processen slim op elkaar kunt aan laten sluiten. Wie wil jij zijn als kantoor, hoe wil je klanten bedienen en welke rol speelt ICT daarin? Hoe je nu werkt heeft misschien altijd gewerkt, maar er gaat een moment komen dat het je gaat tegenwerken. Of dat nu over een jaar, 5 jaar of 10 jaar is. Als je te laat bent, dan baal je dat je niet eerder hebt geschakeld.

Meer inspiratie en tips? Volg onze podcast ‘Uurtje Factuurtje, dé podcast voor de moderne accountant’!

Bron: 5 tips bij jouw stappen richting de online werkplek (arcusit.nl)

 

Wil je advies bij het inrichten van jouw online werkplek? Neem contact met ons op!

Categorie: Accountancy, Blog Tags: online werkplek

Tags: online werkplek

Gerelateerde artikelen

12 januari 2022

Uitgelegd: de 3 type werkplekken voor accountants

1 december 2021

Checklist: de totale online werkplek van accountants

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Dga fiscaal advies- en administratiekantoor op de vingers getikt over bijtelling en gebruikelijk loon
  • BDO naar rechter om ex-werknemer 385 euro te laten terugbetalen
  • ‘Edelachtbare, ik betaalde mijn boekhouder in drugs’
  • AA niet alert op afspraken over winstverdeling binnen VOF: waarschuwing

Partnercarrousel

Wat zijn de highlights uit het nieuwe pensioenstelsel?
Kantoren laten kansen liggen bij automatisering interne processen
Visma Pinkweb logo
Digitaal ondertekenen met Visma | PinkWeb nu nog vollediger
Belastingaangifte 2021: doorvragen helpt (7 voorbeelden)
Exact logo
Exact lanceert Exact Globe+
Yuki logo 042021
Waarom de moderne accountant investeert in cloud-accounting
Asista Werkplekbeheer biedt Practical een veilige totaaloplossing
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen
Waarom een accountancy-dashboard werkt voor kantoren met ambitie 
Slimme koppelingen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
AFAS lanceert complete boekhoudoplossing voor ondernemers en accountantskantoren
Software succesvol maken voor jouw kantoor? Arjan geeft advies
3 randvoorwaarden voor een schaalbaar advieskantoor
Het verschil tussen payroll en salarisadministratie
Zwangerschap: hoe zit het met verlof en verzuim?
4 tips hoe je omgaat met veranderende software en applicaties
Personalia | Annemarie van der Pol wordt nieuwe COO bij SBR Nexus
Zo werk je als accountant goed samen met je klanten
Hoge werkdruk en gebrek aan ‘handjes’?
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
De benoeming van een bestuurder en de managementovereenkomst
‘Er is voor de MKB-accountant een wereld te winnen’
Rol van de accountant anno 2022
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
Door dreigende nieuwe rechtspraak is vertrouwenspersoon in de accountancybranche verstandiger dan ooit 
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Fiscalist
SNP Adviseurs
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Supervisor Assurance
CROP
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Controleleider  
Scab
Tax Manager
Crop
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Klantmanager
Finance Plus
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Supervisor Assurance
CROP
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Assistent accountant
Rikst
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Fiscalist
Extendum
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Financial Controller
ENTRPNR
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
IT auditor Alphen aan den rijn
Lansigt
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Controleleider in Terneuzen
DRV
Controleleider
SNP Adviseurs
Supervisor Compilation
CROP
Partner & Externe Accountant
Coney
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Senior Supervisor Assurance
CROP
Senior IT-Audit Professional
CROP
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Manager Assurance
CROP
Staff Compilation
CROP
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren accountmanager
Fiscount
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Supervisor Compilation
CROP
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Senior) marketeer
Fiscount
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Assistent Accountant
Schuiteman
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Relatiebeheerder
Scab
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen