• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » 5 tips bij jouw stappen richting de online werkplek

5 tips bij jouw stappen richting de online werkplek

Accountancy, Blog

16 juni 2021 door Arcus IT

Accountancy Vanmorgen

In veel accountantskantoren staat de online werkplek hoog op de lijst met aandachtspunten. De transitie heeft echter grote impact op de organisatie, terwijl iedereen constant roept dat je ‘gewoon’ moet overstappen. Dus hoe zorg je ervoor dat je hiermee zeker, maar verantwoord aan de slag gaat? We geven je 5 tips!

Tip 1: stel een stappenplan op

Wat iemand je ook vertelt: de transitie naar de online werkplek is geen eenvoudig proces wat je zomaar even doet. Het is daarom cruciaal dat je vooraf een stappenplan opstelt om gefaseerd aan de slag te gaan, zodat de impact op de organisatie niet te groot wordt.

Hoe ziet onze werkplek er nu uit en waar willen we naartoe? Wanneer willen we daar zijn? Wat zijn veranderingen met laag risico en wat brengt juist grote risico’s met zich mee? Hoe brengen we balans hierin aan en hoe zorgen we ervoor dat we gedurende het proces leren en verbeteren?

Neem de tijd ervoor: probeer niet alles in een jaar te realiseren. Beter een gedegen transitie over drie jaar, dan een mislukte investering en gefrustreerde medewerkers. Laat je hierin adviseren of vraag in ieder geval iemand om een second opinion op het plan. Een goede voorbereiding betaalt zich altijd terug.

Tip 2: stel persona’s op

Maak niet de fout om één generieke werkplek te realiseren voor alle medewerkers. Er zijn namelijk verschillende persona’s, gebruikersgroepen, binnen de organisatie die allemaal op eigen wijze ondersteund moeten worden door ICT. De collega’s van de loonadministratie maken op een andere manier gebruik van ICT dan de controller, maar ook bijvoorbeeld de accountmanagers hebben weer een eigen werkwijze.

Breng deze groepen en hun behoeftes in kaart, zodat je per persona een passende werkplek kunt samenstellen. In de praktijk werkt dit niet alleen beter voor de gebruikers, maar bespaart het ook heel veel geld. Je betaalt namelijk niet langer onnodig voor oplossingen voor iedereen die slechts gebruikt worden door een deel van de organisatie.

Tip 3: stel een pilotgroep samen

Een belangrijke succesfactor bij veranderingen is het draagvlak binnen de organisatie. Communiceer daarom met de organisatie over de geplande veranderingen en betrek medewerkers hierbij.

Stel hiervoor een pilotgroep samen met vertegenwoordigers uit de verschillende gebruikersgroepen in de organisatie. Zorg er ook voor dat je collega’s aansluit die vooroplopen als het gaat om de veranderingen, maar ook mensen die juist wat huiverig zijn. Zo krijg je een totaalbeeld van de hele organisatie en kun je vanuit dit perspectief keuzes maken die ook begrepen en geaccepteerd worden door alle medewerkers.

Tip 4: start met e-mail en bestanden

Veel kantoren hebben inmiddels de e-mailomgeving al gemigreerd van een lokale server naar Microsoft en de volgende stap is om ook de opslag van bestanden naar de Cloud te brengen. Deze staan nu vaak nog op bijvoorbeeld een K-schijf en zijn dan bereikbaar via een extern bureaublad. Zonder al te grote impact en met weinig risico kun je deze bestanden via Sharepoint van Microsoft naar de Cloud brengen, zodat je alweer een stap verder bent richting de online werkplek.

De applicaties komen pas later, uiteraard ook wanneer hier goede Cloud-oplossingen voor beschikbaar zijn. Organisaties zijn in grote mate afhankelijk van bedrijfsapplicaties en het is dan ook niet verstandig om alles in één keer te veranderen. Met name de transitie van bedrijfskritische applicaties vergt veel interne communicatie en onboarding. Dit zijn lange trajecten waarover je niet te makkelijk moet denken. Eerst dus de e-mail en bestanden, daarna aan de slag met een goed doordacht plan voor de applicaties.

Tip 5: verander je mindset

Een transitie naar de online werkplek vraagt ook om een transitie van jouw mindset als accountant. Het is zaak om af te stappen van het idee van een op maat gemaakt pakket voor een specifiek proces, maar streven naar de meest efficiënte werkwijze over de gehele linie. Laat de geschiedenis niet bepalen hoe je werkt, maar kijk naar hoe je jouw processen slim op elkaar kunt aan laten sluiten. Wie wil jij zijn als kantoor, hoe wil je klanten bedienen en welke rol speelt ICT daarin? Hoe je nu werkt heeft misschien altijd gewerkt, maar er gaat een moment komen dat het je gaat tegenwerken. Of dat nu over een jaar, 5 jaar of 10 jaar is. Als je te laat bent, dan baal je dat je niet eerder hebt geschakeld.

Meer inspiratie en tips? Volg onze podcast ‘Uurtje Factuurtje, dé podcast voor de moderne accountant’!

Bron: 5 tips bij jouw stappen richting de online werkplek (arcusit.nl)

 

Wil je advies bij het inrichten van jouw online werkplek? Neem contact met ons op!

Categorie: Accountancy, Blog Tags: online werkplek

Tags: online werkplek

Gerelateerde artikelen

12 januari 2022

Uitgelegd: de 3 type werkplekken voor accountants

1 december 2021

Checklist: de totale online werkplek van accountants

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Miljoenennota herverdeeld naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Zo beheer je documenten op een veilige manier

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 12.6k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 4.6k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 4.6k weergaven
  • Onderwijsinspectie beschuldigt RA van broddelwerk bij controle Scholen voor Persoonlijk Onderwijs 3.8k weergaven
  • Accountant vindt dat klagende boekhouder misbruik maakt van tuchtrecht 3.6k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Controleleider
Moore MTH
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Controleleider audit – Goes
Flynth
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Externe Accountant
Coney Minds
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Account AA (teamleider)
Flantüa
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Boekhouder
Gelders Genootschap
Adviseur internationaal
Flynth
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Assistent accountant duaal
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Accountant
Flynth
Belastingadviseur
Flynth
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen