• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Van traditioneel naar modern kantoor in 1 jaar tijd | Exact Spod On accountancy podcast afl. 4

Van traditioneel naar modern kantoor in 1 jaar tijd | Exact Spod On accountancy podcast afl. 4

Accountancy, Blog

In een jaar tijd de omslag maken van een traditioneel naar een modern accountancykantoor: dat is de uitdaging die accountmanager Marcel Freeze van HH Finance in september 2020 aanging.

7 juli 2021 door Exact

Accountancy Vanmorgen

In een jaar tijd de omslag maken van een traditioneel naar een modern accountancykantoor: dat is de uitdaging die accountmanager Marcel Freeze van HH Finance in september 2020 aanging. Het idee lag al langere tijd op de plank, maar corona zorgde ervoor dat dit project in een stroomversnelling kwam. Inmiddels is Marcel ruim een half jaar onderweg en heeft hij al flinke slagen gemaakt. In de vierde aflevering van de Exact Spod On podcast voor accountants vertelt hij over zijn aanpak en de uitdagingen die hij onderweg tegen is gekomen. Luister de podcast, of scroll verder voor het artikel.

Naast zijn werk als accountmanager bij HH Finance heeft Marcel een eigen evenementenbureau. Toen dit door corona stil kwam te liggen, koos hij ervoor om fulltime voor HH Finance aan de slag te gaan. ‘Dat bood ruimte om met dit project te starten. Wat ons betreft is dat namelijk een must om een toekomstbestendig kantoor te worden. Ik heb mezelf een jaar gegeven voor dit project, met het idee dat de wereld zich dan hopelijk weer in rustiger vaarvater bevindt.’

Werkwijze onder de loep

‘Mijn eerste stap in dit project was het onder de loep nemen van onze werkwijze. Hoe kunnen we sneller en efficiënter werken? Daarvoor heb ik contact opgenomen met onze accountmanager van Exact en haar de vraag gesteld: ‘Wat is er nog meer mogelijk binnen ons pakket?’. Ook heb ik onze werkzaamheden op een rij gezet en in kaart gebracht met welke frequentie we bepaalde dingen doen. Zijn er taken die we regelmatig uitvoeren, maar die nog niet gestandaardiseerd zijn? Dan komen ze op de actielijst en ga ik op zoek naar een manier om ze wél te standaardiseren.’

Starten met het laaghangend fruit

‘Al vrij snel had ik een flinke lijst met zo’n 25 actiepunten. Dan is natuurlijk de vraag: waar begin je? In eerste instantie heb ik me vooral gefocust op de kleine punten waarmee je veel efficiëntie kunt behalen; het laaghangend fruit. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van brieven aan de Belastingdienst. Dat doen we regelmatig, maar gebeurde tot voor kort nog met de hand. Inmiddels hebben we hier een template voor gebouwd, zodat je alleen een aantal gegevens hoeft in te vullen; daarna rolt de brief er automatisch uit. Zulke verbeterpunten voer je relatief makkelijk uit en leveren je direct tijd op.’

‘Het meest tijdrovende actiepunt van dit project is het uitrollen van RGS. Een flinke tijdsinvestering, maar ik verwacht dat we dit al binnen één jaar hebben terugverdiend.’

RGS: tijdrovend, maar snel terugverdiend

‘Er zijn natuurlijk ook punten die meer tijd kosten. Het meest tijdrovende actiepunt van dit project is het uitrollen van RGS, het Referentie Grootboekschema. Aan het bedenken van de standaard waren we ongeveer een halve dag kwijt, maar de tijd gaat vooral zitten in het omnummeren en aanpassen van de instellingen. We verwachten dat dit zo’n 1 tot 1,5 uur per administratie kost. Met 120 cliënten kost dat dus al snel bijna 200 uur. Een flinke tijdsinvestering dus, maar omdat het ons veel handmatig werk scheelt, verwacht ik dat we dit al binnen één jaar hebben terugverdiend.’

Maandelijkse meeting

‘Om mijn collega’s goed aangehaakt te houden bij dit project, komen we maandelijks bij elkaar. In die meeting bespreken we wat er de afgelopen maand is gebeurd en wat de actiepunten voor de komende maand zijn. Daarbij laat ik vooral voorbeelden zien om de discussie op gang te brengen: zo werken we nu, maar is dat wel de meest efficiënte en handige werkwijze? Dat levert waardevolle input en nieuwe ideeën op.’

1-op-1 met klanten

‘Uiteraard betrekken we ook onze klanten actief bij het project. Toen we eind vorig jaar overstapten naar de Mijn[Kantoor] app, hebben we elke klant uitgenodigd op kantoor. In die 1-op-1 gesprekken lieten we de voordelen zien en stelden we samen de app in. De reacties waren heel positief en in een maand tijd hebben we 90% van onze klanten kunnen overzetten. Een enorme klus, maar door de persoonlijke aanpak erg leuk om te doen.’

Minder last van pieken

‘Ik denk dat het voor elk kantoor een goed én haalbaar idee is om in een jaar tijd deze omslag te maken. Mijn belangrijkste tip: begin met kleine stapjes en kijk waar je met een relatief kleine tijdsinvestering een efficiëntieslag kunt maken. In ons geval merkten wij al snel de voordelen. Zo hadden we in het vierde kwartaal van 2020 al minder last van pieken, omdat de administratie veel meer verspreid wordt aangeleverd. De tijd die we daardoor besparen, steken we in het nog verder digitaliseren van het kantoor. Mooie en belangrijke stappen richting een toekomstbestendig kantoor!’


Beluister ook de andere afleveringen

Wil je ook de andere afleveringen van de Exact Spod On accountancy podcast besluiteren? Abonneer je dan op de podcast via jouw favoriete podcastkanaal, of klik op onderstaande button.

Categorie: Accountancy, Blog

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy 
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Junior audit manager
RA12
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accountant – Helmond
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Algemeen directeur
Scab
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.4k weergaven

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 17.2k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.9k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 12k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 4.7k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen