• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » De 5 grootste pijnpunten van accountantskantoren – en hoe Exact deze wegneemt

De 5 grootste pijnpunten van accountantskantoren – en hoe Exact deze wegneemt

Accountancy, Blog

28 september 2021 door Exact

Accountancy Vanmorgen

De samenwerking tussen accountant en ondernemer loopt nog niet altijd op rolletjes. Kantoren worstelen met vijf grote problemen, zo blijkt uit onderzoek van Exact. Martin van Vliet en Erik Ledeboer leggen uit hoe softwareoplossing Exact Online Accountancy deze pijnpunten wegneemt.

Softwareleverancier Exact heeft een duidelijke missie: Het accountantskantoor voorbereiden op een toekomst waarin alle werkprocessen soepel verlopen én de klant volledig wordt ontzorgd. ‘De klant wil het gevoel hebben dat de accountant 24 uur per dag met zijn onderneming bezig is’, zeggen Martin van Vliet en Erik Ledeboer, respectievelijk Senior Product manager en Principal Solution Marketeer bij Exact.

Martin van Vliet

Vorig jaar onderzocht Exact welke pijnpunten accountantskantoren nu nog ervaren in hun dienstverlening. Hieronder staan de vijf belangrijkste.

  1. Stop & go kost te veel tijd
    Voor kantoren is het de grootste ergernis: de accountant is bezig met de btw-aangifte of de jaarrekening, maar mist gegevens en moet zijn werk staken tot hij de ontbrekende informatie krijgt aangeleverd. Heeft de ondernemer een nieuwe auto? Zijn er medewerkers aangenomen? Met een beetje pech reageert de klant – die wel wat anders te doen heeft – een week later. De accountant is in zo’n geval 20 procent van zijn tijd kwijt met opnieuw inlezen om het werk te hervatten.
  2. Klant verwacht optimale ontzorging
    Veel kantoren die een efficiencyslag maken, willen de bespaarde kosten teruggeven aan de klant. Uiteraard wordt een lagere rekening gewaardeerd, maar de ondernemer heeft meer behoefte aan totale ontzorging. De gemiddelde ondernemer checkt bijvoorbeeld nu al twee keer per dag zijn banksaldo. Elke ondernemer wil daarnaast zicht hebben op toekomstige inkomsten en uitgaven. Dat vereist een realtime bijgewerkte administratie.
  3. Wirwar van applicaties
    Voor de boekhouding, de salarisadministratie, belastingaangiften of het jaarwerk – accountantskantoren gebruiken hiervoor vaak verschillende softwareprogramma’s van verschillende leveranciers. Dat is frustrerend: de accountant moet voor elke applicatie apart inloggen en de bijbehorende interfaces kennen. Omdat de applicaties vaak niet goed samenwerken, leidt dat tot vertragende processen. Op veel kantoren moeten de cijfers handmatig uit de administratie worden gehaald bij het samenstellen van de jaarrekening.
  4. Versnipperde communicatie met klant
    Door de versnippering aan kantoorzijde verloopt ook de communicatie met de klant via verschillende kanalen. Soms heeft de ondernemer vijf apps waarin om informatie wordt gevraagd of wordt aangeboden. Ook voor de accountant is dat niet ideaal: hij moet de gegevens weer uit alle apps halen. Het is bovendien lastig om overzicht te houden op het klantenbestand. In het precoronatijdperk kon de relatiebeheerder collega’s eenvoudig vragen naar de status van de jaarrekening van firma X. De voortgang van alle klanten werd bijgehouden op een whiteboard. Door het werken op afstand is dat niet praktisch meer.
  5. Veranderingsbereidheid medewerkers en klanten
    Accountantskantoren realiseren zich dat een digitale transitie noodzakelijk is, maar vinden het moeilijk om medewerkers en klanten hierin mee te nemen. Ze stuiten bijvoorbeeld op weerstand bij collega’s of klanten. Veel mensen zijn geneigd vast te houden aan oude gewoonten.

Geïntegreerd platform

Met de totaaloplossing Exact Online Accountancy tackelt de softwareleverancier de hierboven geschetste problemen. Erik Ledeboer: ‘We bieden op één platform alle software aan waarmee

Erik Ledeboer

accountants- en administratiekantoren hun diensten kunnen verlenen. Het gaat daarbij om de domeinen boekhouding, salaris, fiscaal, jaarwerk en periodieke rapportages. Omdat alle software is geïntegreerd, komen gegevens uit de boekhouding of de salarisadministratie automatisch in fiscaal en jaarwerk terecht. Dat scheelt het opnieuw inkloppen van data en voorkomt fouten. (Pijnpunt 3) Bovendien verzorgt het platform het intern kantoorbeheer – zoals CRM, documentbeheer, urenregistratie en declaratie. Kortom, alles-in-één.’

Eén app voor de ondernemer

Mijn Exact ontwikkelde voor de klant een ‘Mijn [Kantoor]’-app, die het accountantskantoor kan voorzien van zijn eigen naam. ‘Een leuk persoonlijk kadootje’, meent Martin van Vliet. ‘De ondernemer hoeft niet meer via verschillende apps gegevens in te voeren of te bekijken. Met de app kunnen zij eenvoudig inkoopbonnen en facturen uploaden. Ook kan de ondernemer tegenwoordig dankzij de Europese betaalrichtlijn PSD2 eenvoudig betalingen doen vanuit de app. Omdat de software al deze gegevens direct en automatisch verwerkt, heeft de ondernemer actueel zicht op de bedrijfsvoering.’

Dankzij de ‘Mijn[Kantoor]’-app verloopt voortaan alle communicatie via één kanaal. Van Vliet: ‘Voor de ondernemer een verademing; hij kreeg voorheen soms van drie verschillende afdelingen van het accountantskantoor vragen over bijvoorbeeld een nieuw aangeschafte auto. Omdat alle communicatie tussen kantoor en ondernemer centraal wordt vastgelegd, is dat verleden tijd.’ (Pijnpunt 4)

Prepare by client-vragenlijst

Exact neemt voorts de grootste ergernis weg: een aangifte of jaarrekening niet kunnen afronden omdat de juiste gegevens ontbreken (Pijnpunt 1). De klant wordt – via de Mijn[Kantoor]’-app – verzocht informatie aan te leveren met hulp van prepare by client-vragenlijsten. Zo krijgt de ondernemer enkel vragen die van toepassing zijn op zijn onderneming. Is er geen onroerend goed, dan laat de accountant deze vragen achterwege. De PBC’s (prepare by client-vragenlijsten) zorgen ervoor dat kantoren beschikken over alle relevante informatie om het fiscale en jaarwerk in één keer te doen.

Domeinoverstijgende inzichten

Het integreren van software zorgt niet alleen voor efficiënter werken. ‘Het leidt ook tot domeinoverstijgende inzichten’, vertelt Ledeboer. ‘Door data uit de salarisadministratie of boekhouding te koppelen aan fiscale gegevens, verkrijgen accountant en ondernemer 360 graden overzicht op het bedrijf. Wat is de omzet per medewerker per vestiging of per periode? In dashboards kan de accountant alertfuncties instellen waarmee hij afwijkingen tijdig kan signaleren. Zo kan hij de ondernemer proactief en tijdig wijzen op risico’s of kansen en daarmee ontzorgen.’ (Pijnpunt 2)’

Exact Online Accountancy Suite

Transformatie in stappen

Hoe overtuig je klanten en medewerkers mee te gaan in de digitale transformatie? (pijnpunt 5) ‘Natuurlijk begint het met laagdrempelige, gebruiksvriendelijke software, zoals Exact Online’, aldus Ledeboer. ‘Vertel je klant wat de voordelen zijn. Dat hij dankzij een actuele, volledige administratie altijd de juiste keuzes kan maken.’ Begin de de transformatie met enkele klanten en medewerkers die veranderingsgezind zijn. Omdat Exact Online Accountancy een open systeem is dat goed koppelt met bestaande software van derde partijen, kan het in stappen. Het hoeft niet met één ‘big bang.’

Dit artikel verscheen eerder in het AV-magazine van september 2021.


Over Exact

Exact werd in 1984 opgericht in Delft door zes studenten. Zij begonnen in een kantoortje boven een garage en geloofden dat informatietechnologie in het bedrijfsleven belangrijk zou worden. Nu, 35 jaar later, is Exact marktleider in financiële en bedrijfssoftware. Exact heeft vestigingen in 20 landen en ruim 1.850 werknemers. In de Benelux bedient Exact meer dan 7.500 accountants- en administratiekantoren.

Categorie: Accountancy, Blog

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant  – Eindhoven
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant – Helmond
aaff
Algemeen directeur
Scab
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Teamleider Accountancy 
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Junior audit manager
RA12
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 16.9k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 12.8k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.2k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.5k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen