• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Reorganisaties verhogen het risico op verzuim: voorkom extra kosten

Reorganisaties verhogen het risico op verzuim: voorkom extra kosten

Accountancy, Blog

11 oktober 2021 door Sazas

Accountancy Vanmorgen

Als accountant heeft u te maken met klanten voor wie de coronacrisis grote impact heeft op de onderneming en bedrijfsvoering. In sommige branches is de vraag van klanten veranderd of zijn de kosten hoger dan de inkomsten. Dit geeft werkgevers grote zorgen. Met de NOW-regeling konden bedrijven in ieder geval het loon van hun medewerkers doorbetalen en zo de tijd overbruggen. Maar deze regeling is gestopt per 1 oktober 2021 en niet elk bedrijf heeft hier gebruik van kunnen maken. Om tijdens de coronacrisis het hoofd boven water te houden, besparen sommige werkgevers op hun uitgaven door te reorganiseren. Een reorganisatie kan grote impact hebben op medewerkers en daarmee ook op verzuim. En dat brengt weer risico met zich mee voor de werkgever.

Stress en onzekerheid

Een reorganisatie kan heftig zijn en brengt vaak de nodige spanningen met zich mee. Deze spanningen kunnen leiden tot emotionele uitputting, stress en andere gezondheidsklachten bij medewerkers. Dit kan verzuim als gevolg hebben. Vaak speelt onzekerheid een grote rol bij verzuim tijdens een reorganisatie. Behoud ik mijn baan? Wat gaat er veranderen? Blijven mijn collega’s hier nog werken? Dit zijn een aantal vragen en onzekerheden waar medewerkers tijdens een reorganisatie mee te maken kunnen krijgen. Medewerkers hebben het gevoel niet te weten waar ze aan toe zijn en kunnen zich daarom niet goed voorbereiden op de nieuwe situatie. Dit kan tot zoveel stress en fysiek of mentaal ongemak leiden, dat medewerkers zich ziekmelden. Ook kunnen medewerkers minder gemotiveerd raken doordat ze vooraf al weten dat ze hun baan verliezen door de reorganisatie.

Verzuim voorkomen tijdens een reorganisatie

Werkgevers kunnen verzuim voorkomen door goed met hun medewerkers te communiceren over de reorganisatie. Betrek ze in het proces en bied waar mogelijk ondersteuning. Zo kunnen de negatieve effecten van een reorganisatie zoveel mogelijk beperkt worden, en daarmee ook verzuim. Gelukkig kan een reorganisatie ook positieve effecten hebben. Dit kan leiden tot een andere of zelfs betere inzetbaarheid, en daarmee ook tot minder verzuim.

Goede communicatie

Goede communicatie speelt een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan het uitleggen van de reden van de reorganisatie, welke stappen er genomen worden en hoe de nieuwe situatie wordt vormgegeven. Hierbij is het essentieel om op tijd nieuwe informatie te geven en medewerkers op de hoogte te houden met tussentijdse updates. Op die manier weten medewerkers altijd wat er speelt en kunnen ze zich beter voorbereiden op een nieuwe situatie. Als werkgevers regelmatig in gesprek blijven met medewerkers, blijven ze op de hoogte van wat er speelt en welke vragen, zorgen en onzekerheden medewerkers hebben. Als de stress door de reorganisatie te hoog wordt, kunnen medewerkers uitvallen. Werkgevers kunnen dit voor blijven door onzekerheden zoveel mogelijk weg te nemen en duidelijkheid over de situatie te geven. Dit kan op termijn verzuim als gevolg van een een reorganisatie voorkomen.

Enkele voorbeelden van vragen en onzekerheden waar medewerkers tijdens een reorganisatie mee te maken kunnen krijgen:

  • Wat betekent de reorganisatie voor mij en mijn collega’s?
  • Verdwijnen er banen? En zo ja, van wie en hoe worden we daarin begeleid?
  • Is er sprake van omscholing? Voor wie?
  • Hoe ziet mijn rol eruit na de reorganisatie?

Onze tip voor werkgevers: let hiernaast ook (extra) goed op signalen die kunnen wijzen op toekomstig verzuim.

Medewerkers betrekken bij het proces

Tijdens een reorganisatie verandert er in de meeste gevallen veel, ook voor de toekomstige rol van sommige medewerkers. Het is goed voor werkgever om medewerkers te betrekken in dit proces. Laat ze meedenken over hun eigen toekomstige rol binnen de organisatie. Betrek ze bij beslissingen over taken en verantwoordelijkheden van hun nieuwe rol. Bespreek met medewerkers hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen en wat ze daarvoor nodig hebben. Zo krijgen ze meer duidelijkheid en voelen ze zich gehoord en meer betrokken bij de (re)organisatie.

Ondersteuning bieden met coaching en training

Bij reorganisaties is het belangrijk om medewerkers voor, tijdens en na de reorganisatie ondersteuning te bieden. Over het algemeen is het goed om hen deel te laten nemen aan trainingen/workshops over het omgaan met veranderingen. Daarnaast kunnen werkgevers ook andere vormen van coaching en training aanbieden. Stem dit per medewerker of team af, zodat iedereen de juiste persoonlijke ondersteuning krijgt. Op deze manier kunnen medewerkers zich ontwikkelen in het omgaan met de verandering.

Bron: Sazas 

 

 

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: verzuim

Tags: verzuim

Gerelateerde artikelen

20 februari 2023

Minder verzuim bij SRA-kantoren

5 januari 2023

Verzuim schiet door werkdruk omhoog in het mkb

21 december 2022

Einde collectiviteitskorting op zorgverzekering in 2023

20 december 2022

Vijf belangrijke veranderingen voor (zieke) medewerkers in 2023

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Financieel dienstverlener retail Marshoek gaat samen met De Jong & Laan
  • Geheel terugbetalen voorschot zorgtoeslag onevenredig
  • Tuchtklachten curator failliete energieleverancier gegrond: half jaar doorhaling RA en AA
  • Boekhouder stal 1,2 miljoen, maar zegt dat hij half miljoen aan directeur gaf

Partnercarrousel

Visma Pinkweb logo
Hoe efficiency de productiviteit en klanttevredenheid verhoogt
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Vier salarissoftware trends voor 2023
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Exact logo
Risicogericht samenstellen: hoofdpijndossier of ultieme kans?
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Medewerkers helpen bij het stoppen met roken: wat zijn de mogelijkheden?
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
Koen Scheepers adviseur bij Credion

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Het cybercrime-abc
Een uitleg voor de ZZP-praktijk na de langverwachte Deliveroo-zaak
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Open brief | Ondernemer, zorg dat je niet uit de betalingsregeling loopt
Het belang van ID-verificatie in de accountancy
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
PSD2, wat moet je ermee?
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Bewaartermijnen personeelsdossier, hoe zit dat ook alweer?
Fraude, continuïteit en duurzaamheid bij iedere accountant op de radar

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Medewerker Facturatie
Flynth
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Controleleider
Lansigt
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Vacature Manager Assurance
CROP
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Manager audit
Moore MTH
Assistent Accountant Agro
Flynth
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Externe Accountant
Coney Minds
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Officemanager
van Helder
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Controleleider Audit
Flynth
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Cost Accountant
Top Onions
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Vacature accountant
WEA Deltaland
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Zelfstandig assistent accountant
CROP
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Accountant
Marshoek
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
IT Auditor
Lansigt
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Belastingadviseur Agro
Flynth
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Audit
Lansigt
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Hoofd financiële administratie
Fiscount
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Controleleider
Moore MTH
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
(Junior) Accountant
Lansigt
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Accountant Agro
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Manager audit
Moore MTH
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Controleleider
WEA Gouda
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen