• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Kabinet wil rekeningrijden vanaf 2030

Kabinet wil rekeningrijden vanaf 2030

Fiscaal, Nieuws

30 juni 2022 door Accountancy Vanmorgen

Het kabinet werkt aan plannen om automobilisten vanaf 2030 te laten betalen per gereden kilometer. Anders dan in het verleden wordt er geen onderscheid gemaakt tussen rijden in de spits of daarbuiten.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) presenteren binnenkort een eerste opzet voor het rekeningrijden dat de coalitie vanaf 2030 wil gaan invoeren. Volgens ingewijden wordt daarbij gekozen voor de meest simpele variant: rijden per gereden kilometer, ongeacht het tijdstip en de locatie. Ook zal rekeningrijden gelden voor alle wegen en dus niet alleen snelwegen. Uit een rekenvoorbeeld dat de coalitiepartijen hebben laten maken zou blijken dat iemand die gemiddeld 80 kilometer per dag (29.200 km per jaar) rijdt circa 2,5 keer zoveel autobelasting gaat betalen. Wie slechts 20 kilometer per dag met de auto rijdt (7.300 km per jaar), zou juist bijna 50 procent voordeliger uit zijn dan nu.

Regeerakkoord

In het regeerakkoord is de komst van een ‘systeem van betalen naar gebruik’ in 2030 aangekondigd. Dat moet uiteindelijk net zoveel gaan opleveren als de wegenbelasting, dat de schatkist circa 6 miljard euro per jaar oplevert. Hoewel het kabinet lijkt te kiezen voor de meest eenvoudige versie van rekeningrijden, zijn er nog een hoop vragen, bijvoorbeeld hoe de overheid wil bijhouden hoeveel kilometer iemand heeft gereden en hoeveel belasting er dus betaald moet worden. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden. Het zou bijvoorbeeld via de RDW kunnen lopen, die bij apk-keuringen de nieuwe kilometerstand kan noteren. Nadeel daarvan is dat nieuwe auto’s pas na vier jaar gekeurd hoeven te worden en daarna eerst om de twee jaar. Dat zou betekenen dat er dan telkens een flinke som taks moet worden afgerekend.

Verzet

Rekeningrijden is al een oud idee. Het werd voor het eerst geopperd tijdens het tweede kabinet-Lubbers in de jaren tachtig. Toen dacht men nog vooral dat met betalen per kilometer de groei van het aantal files kon worden tegengegaan. Diverse kabinetten bogen zich over een uitwerking van het idee, maar stuitten daarbij op veel maatschappelijk verzet, aangevoerd door de Telegraaf en ANWB. Dat rekeningrijden er uiteindelijk niet kwam, had ook te maken met technologische uitdagingen. Zo liep de politiek stuk op de vraag hoe de kilometerregistratie moest worden bijgehouden. Kastjes in auto’s en een app op de telefoon bleken onhaalbaar, onder meer vanwege de privacy. Het is afwachten hoe Harbers en Van Rij deze nog altijd onopgeloste kwestie denken op te lossen.

Opcenten

Een ander probleempunt zijn de opcenten: de belasting die autobezitters bij hun provincie moeten afrekenen. Het is een van de weinige heffingen die de provincies kunnen innen en die goed zijn voor zo’n 98 procent van hun inkomsten. Bij het invoeren van een kilometerheffing verdwijnt de wegenbelasting en daarmee ook de opcenten. Het zou een flink gat slaan in de provinciekas.

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: rekeningrijden

Tags: rekeningrijden

Gerelateerde artikelen

23 augustus 2023

‘Rekeningrijden raakt plattelandsbewoners hard’: antwoord op Kamervragen

27 juni 2023

Rekeningrijden kost burger mogelijk 7 tot 8 cent per kilometer

7 juni 2023

‘Rekeningrijden kost werkenden honderden euro’s extra per maand’

5 oktober 2021

‘Bouw accountantskantoren om tot woningen’

Reacties

  1. Lia zegt

    30 juni 2022 om 11:20

    En de aow,er ? Die afhankelijk zijn van de auto ook om gezondheidsredenen , bijstandsmensen , die net als bejaarden nu al amper rond kunnen komen.
    Spek de regeringskas en kleed deze mensen maar helemaal uit.

    Beantwoorden
  2. Roland zegt

    1 juli 2022 om 16:58

    Berekenen bij APK krijg je dus ook de kilometers gereden in het buitenland waar je over moet betalen. Terwijl in Frankrijk de wegenbelasting in de brandstof verwerkt zit. Dus ga je 2x voor iets betalen, wat in mijn ogen oplichting is. Gereden kilometers in het buitenland zouden niet in deze berekeningen meegenomen mogen worden. Verder prima idee, maar eigenlijk de veel rijders betalen nu ook al meer azijns doordat ze meer brandstof moeten kopen.

    Beantwoorden
  3. M. Peters zegt

    4 juli 2022 om 16:37

    Het kan niet zo zijn dat iemand die in de provincie woont waar zo goed als geen openbaar vervoer is de klos is van dit beleid. Je bent afhankelijk van je auto omdat je zonder je auto nergens kunt komen. Dus iemand in de stad waar het openbaar vervoer praktisch voor je deur stopt die hoeft dadelijk bijna geen belasting te betalen en het platte land kan weer de staatskas financieren. Rijden in het buitenland. Hoe kun je nu geld vragen voor het gebruik van andermans wegennet? en dan betaal je vaak ook nog tol daar. Dan gaat het weer dubbel op. Maar de vliegtickets maken we goedkoper…

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Zo beheer je documenten op een veilige manier
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Miljoenennota herverdeeld naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 12.3k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 6.3k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.9k weergaven
  • Onderwijsinspectie beschuldigt RA van broddelwerk bij controle Scholen voor Persoonlijk Onderwijs 3.6k weergaven
  • Gearresteerde boekhouder helpt gedupeerden geld te vinden 3.3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Assistent accountant duaal
Flynth
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Externe Accountant
Coney Minds
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Adviseur internationaal
Flynth
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Belastingadviseur
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Controleleider audit – Goes
Flynth
Account AA (teamleider)
Flantüa
Boekhouder
Gelders Genootschap
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Accountant
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Controleleider
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen