• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Wat is het belang van een Preventief Medisch Onderzoek (PMO)?

Wat is het belang van een Preventief Medisch Onderzoek (PMO)?

Accountancy

14 september 2022 door Sazas

In de Arbowet staat dat medewerkers eens in de zoveel tijd de gelegenheid moeten krijgen om een (medisch) onderzoek te ondergaan. Dit onderzoek is gericht op het voorkomen en beperken van de risico’s die het werk heeft voor de gezondheid van de medewerkers. Een gezondheidscheck kan veel opleveren voor de medewerker. Een mogelijkheid voor zo’n gezondheidscheck is een Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Het geeft werkgevers de kans om het functioneren van uw medewerkers te bewaken, beroepsziekten en verzuim te voorkomen en hun werkplezier te vergroten.

Actie ondernemen aan de hand van een PMO

Een PMO bestaat uit vragenlijsten over gezondheid en werkplezier. Daarnaast kan er een lichamelijk onderzoek en een laboratoriumonderzoek gedaan worden. Aan de hand van dit soort onderzoeken kunnen extra gezondheidsrisico’s worden achterhaald. Hierbij kunt u denken aan risico’s die te maken hebben met werk, maar ook de privésituatie en de leefstijl van een medewerker worden meegenomen. Heeft er een adviesgesprek plaatsgevonden met een arts? Dan zal de arts na afloop een rapport met bevindingen opstellen. Zo kan er bijvoorbeeld aan het licht komen dat een medewerker een leesbril nodig heeft, of dat het verstandig is om zijn of haar voedingspatroon aan te passen door een verhoogd cholesterolniveau in het bloed. Op beide zaken kan de medewerker dankzij het PMO nu gericht actie ondernemen.

Dit betekent een PMO voor werkgevers

Werkgevers krijgen niet de individuele uitkomsten van een PMO. De medewerkers krijgen zelf wel inzicht in de uitkomsten van het onderzoek. Het is aan de medewerker zelf om te bepalen wat hij of zij daarmee doet. Hier hebben werkgevers niet altijd invloed op. Toch kan de werkgever hierin wel een belangrijke rol spelen voor medewerkers. Bijvoorbeeld door een luisterend oor te bieden wanneer de medewerker hierom vraagt. In sommige branches is het aan de werkgever om te bepalen welke onderdelen er wel of niet in een PMO wordt opgenomen. Binnen bepaalde werkvelden is fysiek onderzoek een standaard onderdeel van een PMO. Een voorbeeld hiervan is de bouwsector.

De voordelen van een PMO

Voor de medewerker is het uiteraard fijn om, helemaal gratis, te weten wat zijn of haar gezondheidssituatie is. Een PMO biedt ook directe voordelen voor werkgevers. Zij kunnen verzuim en hiermee ook hoog oplopende verzuimkosten voorkomen bij medewerkers. Bij voldoende deelnemers kan de werkgever een algemeen beeld vormen van de gezondheid binnen het bedrijf. Zo kan bijvoorbeeld naar voren komen dat bepaalde klachten vaker voorkomen dan andere klachten. Ook kunnen bepaalde klachten vaker dan gemiddeld op bepaalde afdelingen voorkomen. Er zijn ook mogelijkheden om vergelijkingen te maken met cijfers uit de branche. Deze cijfers bieden werkgevers de kans om doelgericht actie te ondernemen. Bij een volgend PMO kunnen werkgevers ook zien of de ingezette acties effect hebben gehad.

Signalen herkennen via een PMO

Eerder in dit artikel kwamen beroepsziekten al even aan bod. Door een PMO hebben werkgevers de kans om signalen die kunnen duiden op beroepsziekten bij hun medewerkers op te vangen. Daar kunnen werkgevers acties op ondernemen en daarmee verzuim voorkomen. De verzuimkosten door beroepsziekten zijn in vier jaar tijd meer dan verdubbeld: van 1,2 naar 2,5 miljard euro. Dit is een hoge kostenpost voor werkgevers. Zo’n 27 procent van het aantal werkgerelateerde verzuimdagen blijkt in direct verband te staan met psychische beroepsziekten. In 2019 gaf 26 procent van de medewerkers die hebben verzuimd aan dat dit verzuim geheel of deels het gevolg is geweest van werk.

We kunnen onderscheid maken tussen psychische en fysieke beroepsziekten. Bij psychische beroepsziekten gaat het bijvoorbeeld om:

  • Overspannenheid
  • Burn-out
  • Depressie
  • Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Hebben we het over fysieke beroepsziekten, dan kan het gaan om:

  • Rugklachten
  • Nekklachten
  • Schouderklachten

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas


Meer weten?
Als accountant kunt u uw klanten informeren over praktische zaken rond verzuimbeleid. Sazas kan als verzuimspecialist u en uw klanten professioneel ondersteunen op het gebied van verzuim én verzuimpreventie. Neem een kijkje in de Sazas Kennisbank, met veel praktische informatie over verzuim, of bekijk met welke verzuimdiensten Sazas u en uw klanten op het gebied van verzuim kan ondersteunen.

Categorie: Accountancy Tags: Sazas, verzuim, verzuimkosten, verzuimpreventie

Tags: Sazas, verzuim, verzuimkosten, verzuimpreventie

Gerelateerde artikelen

17 september 2023

Medewerkers met schulden; wat betekent dit voor uw klant?

21 augustus 2023

Verzuim voorkomen onder 55-plussers: tips voor meer vitaliteit

15 augustus 2023

ABN AMRO: preventie ziekteverzuim cruciaal vanwege aanhoudende werkstress

10 juli 2023

Zo help je je klant met het opstellen van een verzuimbeleid en verzuimprotocol

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Miljoenennota herverdeelt naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 11.3k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.9k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 5.7k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.8k weergaven
  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 3.6k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Externe Accountant
Coney Minds
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Accountant
Flynth
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Adviseur internationaal
Flynth
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Controleleider
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Boekhouder
Gelders Genootschap
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent accountant duaal
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Belastingadviseur
Flynth
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Controleleider audit – Goes
Flynth
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Account AA (teamleider)
Flantüa
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen