De toegang tot de UBO-registers wordt beperkt tot instanties met een wettelijke taak bij het voorkomen en tegengaan van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarnaast kunnen personen en instanties toegang tot het UBO-register krijgen als zij een legitiem belang hebben, zoals pers en ngo’s.
De ministerraad heeft ingestemd met de wijzigingswet van minister Kaag van Financiën, minister Yesilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid en minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat. Aanleiding hiervoor is de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie van november 2022. Waar voorheen iedereen toegang had tot het register, wordt met dit voorstel geregeld dat de toegang wordt beperkt tot een aantal partijen.
Verdere uitwerking
Banken, notarissen en bevoegde autoriteiten kunnen toegang krijgen tot UBO-informatie uit de registers om witwassen aan te pakken en te voorkomen. Journalisten en maatschappelijke organisaties kunnen toegang krijgen als zij zich bezighouden met onderzoek naar personen achter een bedrijf of organisatie in het kader van het opsporen van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. In dit geval wordt gesproken van een legitiem belang. Wat dit precies inhoudt zal de komende tijd in een besluit verder worden uitgewerkt. Dit besluit wordt volgend jaar geconsulteerd via internet.
Aanpassingen na consultatie
Eerder dit jaar is het wetsvoorstel openbaar geconsulteerd. Het voorstel is naar aanleiding van deze internetconsultatie op een aantal punten aangepast. De belangrijkste aanpassing is dat ook medeoverheden, zoals gemeentes en provincies, toegang kunnen krijgen tot de registers om in die gevallen waarin het noodzakelijk is, te voorkomen dat de overheid misbruikt wordt voor criminele activiteiten.
De ministerraad heeft ermee ingestemd de Wijzigingswet voor advies aan de Raad van State te zenden. Daarna volgt de parlementaire behandeling.
ar jansen zegt
De WWFT toepassen is voor mijn administratiekantoor zwaar belastend. het uitvragen bij de klant van een UBO verklaring, en het terugkerend controleren er van is tijdrovend en stuit op onbegrip bij klanten.
Ook als ik zaken wil gaan doen met een bedrijf wordt ik als bedrijf geacht onderzoek te doen naar de antecedenten van het bedrijf. Vooral ook de sanctiewet geeft flinke druk om te weten wie de UBO van dat bedrijf is. Feitelijk is het not done om aan een aspirant leverancier te vragen om maar even de UBO kenbaar te maken. Ook qua tijdsbesteding een lastige zaak. Via mijn platform klikklaar.com verkrijg ik omslachtig en duur wel de ubo informatie door de KvK nader uit te vragen (bij 100% aandeelhouderschap dus) Het is dus om meerdere redenen goed als ik als administratiekantoor toegang zou mogen krijgen tot het register.