• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Gratis parkeren tijdens vakantie is loon, oordeelt Kennisgroep

Gratis parkeren tijdens vakantie is loon, oordeelt Kennisgroep

Fiscaal, Nieuws

Werkgevers mogen werknemers hun auto niet onbelast laten stallen op een eigen parkeerterrein tijdens hun vakantie. Maar tot het Handboek Loonheffingen is aangepast, geldt respijt.

9 oktober 2025 door Accountancy Vanmorgen

Werknemers die hun auto gratis op het parkeerterrein van hun werkgever laten staan tijdens hun vakantie, genieten daarmee loon in natura. Dat blijkt uit een nieuw standpunt van de Kennisgroep Inkomstenbelasting van de Belastingdienst. De groep concludeert dat het zogenoemde nihilwaarderingsregime voor werkplekvoorzieningen niet geldt voor parkeren tijdens vakanties.

De casus betreft een werkgever die eigenaar is van een openbare parkeergelegenheid nabij het kantoor. Werknemers mogen daar normaal tegen betaling parkeren, maar de werkgever wil hen toestaan om eenmaal per jaar drie weken gratis te parkeren tijdens hun vakantie. De parkeerplaats ligt niet direct op het bedrijfsterrein, maar in de omgeving ervan, en het normale tarief bedraagt €16 per dag.

Geen werkplekvoorziening

Volgens de kennisgroep kan deze vorm van parkeren niet worden aangemerkt als een voorziening op de werkplek in de zin van artikel 3.7 van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011 (URLB 2011). Dat artikel bepaalt dat voorzieningen die geheel of gedeeltelijk op de werkplek worden gebruikt en die niet gebruikelijk zijn elders te gebruiken, op nihil mogen worden gewaardeerd.

De parkeervoorziening valt hier volgens de Belastingdienst niet onder, omdat het gebruik tijdens de vakantie geen verband houdt met het verrichten van arbeid. De werknemer gebruikt de voorziening dan niet “op de werkplek”, maar voor privédoeleinden. Bovendien is het voordeel substantieel: drie weken gratis parkeren vertegenwoordigt een waarde van €16 per dag.

De kennisgroep stelt daarom dat gratis vakantieparkeren belast loon in natura vormt. De waarde van het voordeel moet worden vastgesteld op basis van de normale gebruiksprijs – in dit geval €16 per dag.

Handboek Loonheffingen

Toch krijgen werkgevers voorlopig nog enig respijt. In het Handboek Loonheffingen 2025 staat dat een parkeerplaats in de omgeving van de werkplek onbelast mag worden gebruikt als een werknemer de werkgever aansprakelijk kan stellen bij schade door nalatigheid. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen zakelijk of privégebruik.

De kennisgroep erkent dat de tekst van het handboek op dit punt ruimer is dan de wetgeving. Omdat werkgevers in redelijkheid mogen vertrouwen op de informatie in het Handboek, zal de Belastingdienst dat standpunt voorlopig honoreren. Werkgevers mogen dus nog uitgaan van de bestaande uitleg tot het verschijnen van de nieuwe editie in 2026.

De tekst in het Handboek Loonheffingen wordt volgend jaar aangepast aan het striktere wettelijke kader. Dat betekent dat gratis parkeren buiten werktijd of tijdens vakantie vanaf dat moment wél als loon moet worden behandeld, ook als de parkeergelegenheid onder verantwoordelijkheid van de werkgever valt.

Nihilwaardering

De nihilwaardering is bedoeld om praktische redenen: kleine voordelen die samenhangen met het werk, zoals koffie of werkplekvoorzieningen, hoeven niet afzonderlijk te worden belast. De wetgever wilde zo voorkomen dat werkgevers ingewikkelde waarderingsregels moeten toepassen op kleine werkgerelateerde voordelen. Dat uitgangspunt gaat volgens de kennisgroep niet op voor drie weken gratis parkeren, omdat dat voordeel “naar maatschappelijke opvattingen als loon wordt ervaren”. Ook is het parkeren tijdens vakantie niet in het belang van het arbeidsproces of de bedrijfsvoering, maar puur privé.

Overgangsperiode

Werkgevers die vóór publicatie van dit standpunt al gebruikmaakten van de ruimere uitleg in het Handboek Loonheffingen 2025, kunnen zich tot aan de publicatie van het Handboek 2026 blijven beroepen op die tekst. Daarna geldt onverkort dat vakantieparkeren loon in natura is.

Lees hier het standpunt.

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: nihilwaardering

Tags: nihilwaardering

Gerelateerde artikelen

25 juni 2018

Novak licht waarderen deelneming met negatief eigen vermogen toe

13 oktober 2015

Woninglening verplicht belast vanaf 2016?

Reacties

  1. Gert Timmerman zegt

    10 oktober 2025 om 10:05

    Zolang alles loon is en parkeren onder alles is te vatten is parkeren van hun auto in hun vakantie dus hun loon, logisch toch? Misschien wat te kleinzerig of -zielig gedacht? Nee, hou het helder!

    Beantwoorden
  2. Christiazn zegt

    10 oktober 2025 om 14:12

    Gaan we toch helemaal de verkeerde kant op in NL.
    Toen ik ging werken kreeg ik Algemeen Dagblad, volkskrant, NRC handelsblad gratis thuidbezorgt van mijn toenmalige werkgever, daarnaast, Veronica gids kregen werknemers gratis mee, ook werken in de middag tot in de avond, gratis maaltijden. Op de zaterdag of zondag werken extra direct inbare reiskosten van de werkgever vergoed. En dan hadden we nog een personeelswinkeltje elke vrijdag korting ongeveer 70 procent op de normale winkelprijs…Nederland op zijn smalst…Iedereen weet dat een goedkope auto, de kosten per km 31 zijn…Tegenwoordig heeft een werkgever niet meer zulke voordelen, werken tijdens dinertijd, zelf regelen…dat iemand die voor een vliegtuigmaatschappij ontslagen kan worden om een waterflesje of zakje pinda’s, die al uren aan de weer is en geen eigen eten lag meenemen is absurd….

    Beantwoorden
  3. Chris zegt

    10 oktober 2025 om 19:03

    Ik dacht dat ze bij de Belastingdienst zo’n ontzettend personeelstekort hadden.

    Misschien moeten ze maar wat minder tijd aan dit soort onzin besteden.

    Beantwoorden
  4. Ronald Boom. zegt

    11 oktober 2025 om 23:11

    Dan moet de.koffie die ambtenaren gratis onder werktijd ook worden belast. 300 dagen x 5 koffie x 2,50 is meer

    Beantwoorden
    • Michael Plas zegt

      14 oktober 2025 om 12:10

      was het maar zo dat ambtenaren 300 dagen per jaar zouden werken Ronald Boon

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Accountant – Helmond
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy 
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Algemeen directeur
Scab
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Junior audit manager
RA12
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 27.6k weergaven

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.3k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 17.4k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 13k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 7.8k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen