Exact introduceert een nieuwe oplossing voor practice management waarmee accountant- en administratiekantoren zowel de administratie van hun klanten, als hun eigen administratie kunnen bijhouden en monitoren in de cloud.
De oplossing richt zich op de belangrijkste onderdelen van het eigen kantoorbeheer, waaronder CRM, documentbeheer, urenregistratie, facturatie, workflow en interne boekhouding. Dit biedt accountants de mogelijkheid interne processen beter in te richten in de cloud, om zo efficiënter te werken en pro-actiever te adviseren. Uit de MKB Cloud Barometer 2015 van Exact bleek eerder dat hier nog veel terrein te winnen is. Bijna de helft van de Nederlandse respondenten gaf aan dat hun eigen administratie verdeeld is over meerdere softwaretoepassingen. Door meerdere systemen te gebruiken, zijn er vaak extra administratieve handelingen nodig. Dat leidt weer tot tijds- en kwaliteitsverlies, aldus de onderzoekers.
Advieskansen groter
Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact: ‘Accountants zijn genoodzaakt nieuwe kansen te creëren nu traditionele administratieve diensten, zoals BTW-aangifte en het opmaken van de jaarrekening, steeds minder rendabel zijn. Die kansen zitten vooral in het domein van advisering. Dat bleek onlangs nog uit onderzoek van ING Economisch Bureau. De kansen voor accountants- en administratiekantoren liggen in digitalisering en beter datagebruik. Om dit te versnellen, richten we onze dienstverlening zodanig in dat we niet alleen ondersteunen met software, maar ook helpen met de ontwikkeling van de business.’
Ontworpen door en voor accountants
Gerrit Veltkamp, Thought Leader Accountancy bij Exact: ‘We hebben tijdens het ontwikkelen van deze oplossing, diverse accountants gevraagd om intensief met ons mee te denken. Daar is bijvoorbeeld het client dashboard met notificaties over gemiste deadlines, budgetoverschrijdingen, fouten in de administratie en afwijkende key performance-indicatoren uitgekomen. Zo kun je stellen dat onze oplossing niet alleen is ontworpen vóór, maar ook dóór accountants en dat maakt dit systeem heel relevant voor onze doelgroep.’
CRM en documentbeheer voor accountants
De nieuwe oplossing voor kleine en middelgrote accountant- en administratiekantoren is volledig geïntegreerd in Exact Online Accountancy. Zo vormt het een totaaloplossing waarin het eigen kantoorbeheer en de boekhouding van de klanten samenkomen. Een belangrijk onderdeel is CRM en het daaraan gekoppelde documentbeheer voor accountants. Hierbij wordt alle klantinformatie centraal opgeslagen en gekoppeld aan de bijbehorende administraties. Dit maakt alle relevante klantinformatie direct toegankelijk en biedt accountants 360-graden inzicht in de administraties van hun klanten.
Beschikbaarheid en functionaliteiten
De oplossing voor practice management wordt gefaseerd beschikbaar gesteld. De eerste stap is CRM, dat in de eerste helft van 2016 algemeen beschikbaar komt. Onderdeel daarvan is onder meer:
- Het registreren van specifieke klantinformatie die relevant is voor de correspondentie met de fiscus en andere instanties zoals: rechtspersoon, RSIN (fiscaal nummer) en oprichtingsdatum.Vastleggen van moeder- en dochterbedrijven indien sprake van een holdingstructuur.
- Registratie van contactpersonen (aandeelhouders) vanuit compliance-redenen
- Overzicht van ‘Mijn cliënten’ toont alleen de klanten waarbij de gebruiker betrokken is.
Overige onderdelen van de practice management-oplossing zoals uitgebreider documentbeheer, urenregistratie, facturatie en workflow, worden later in 2016 verwacht.
Geef een reactie