• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Bloggen als accountant – Deel 2: Tips voor beginners

Bloggen als accountant – Deel 2: Tips voor beginners

Accountancy, Blog

21 juni 2018 door Ageras

Accountancy Vanmorgen

We vertelden u eerder al dat een blog allerhande voordelen heeft voor u en uw accountantskantoor. Een blog beheren is namelijk de uitgelezen manier om uw bereik te vergroten, uw ranking in zoekmachines te verbeteren en u te profileren als expert.

Wilt u graag een blog beginnen? Proficiat! Wij begrijpen dat die eerste post, dat lege scherm, u heel wat angst inboezemt. U bent een expert op het gebied van fiscaliteit, maar u heeft misschien weinig ervaring met creatief schrijven. Gelukkig baart oefening kunst, en onthoud dat uw lezers geen hoogstaande literatuur of briljante wetenschappelijke publicaties van u verwachten.

En er is nog goed nieuws: bloggen is veel eenvoudiger dan het opstellen van een aangifte inkomstenbelasting! Wees dus niet langer bang van dat lege blad en ga aan de slag!

Dit moet u weten vóór u de pen ter hand neemt

Stel uzelf de volgende twee vragen:

1. Wat is het doel van uw blog?

Wilt u voornamelijk een informerende rol vervullen, en met uw artikelen aan uw klanten uitleggen wat ze wanneer moeten indienen? Of is het de bedoeling om met uw teksten potentiële klanten te overtuigen om een afspraak met u in te plannen? Ook belangrijk: verwacht u van uw lezers een actieve of een passieve rol? Wilt u een dialoog openen met uw huidige en potentiële klanten?

2. Voor wie schrijft u?

Wie zit er allemaal in uw doelgroep? Mikt u op werknemers, zelfstandigen, ondernemers – of nog op een ander segment? Hoe nauwkeuriger u uw doelgroep weet te bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om te blijven schrijven. Zowel uw onderwerpen als uw schrijfstijl (incl. terminologie en vakjargon) moeten namelijk zorgvuldig afgestemd zijn op uw lezerspubliek.

Zo vindt u geschikte onderwerpen

Geen idee wat uw lezers interesseert? Probeer eens om inspiratie te vinden bij uw eigen klanten: welke vragen krijgt u het meest? Welke problemen komen het vaakst voor? Als u die kwesties helder kunt toelichten op uw blog, kunnen die artikelen u zelfs tijd besparen op kantoor: met één duidelijke uitleg bereikt u verscheidene klanten en spaart u veel telefoontjes uit – want u moet niet meer steeds hetzelfde uitleggen.

U kunt uw blog eveneens gebruiken om uw (potentiële) klanten te informeren over de huidige belastingwijzigingen. Lezers willen niet letter per letter weten wat de nieuwe wet voorschrijft, maar welke impact deze verandering heeft op hun leven.

De belangrijkste missie van een blog is dus om waarde toe te voegen, om iets aan uw lezers te bieden dat ze elders niet kunnen vinden. In tegenstelling tot traditionele advertenties zijn uw schrijfsels geen pure promopraatjes, maar begrijpelijke en toegankelijke oplossingen voor concrete problemen waar uw klanten mee te maken krijgen.

Als u graag uw persoonlijkheid wilt benadrukken, kunt u natuurlijk over uw eigen zaken schrijven. Zolang u hierbij vertrouwelijkheid, gegevensbescherming en privacy respecteert, kunt u uw competenties in de verf zetten zonder de indruk te wekken dat u aan hooghartige zelfpromotie doet. Zo kunt u bv. schrijven over de moeilijkheden die op uw pad kwamen en hoe u er in slaagde om die te overwinnen en de situatie van de klant te verbeteren. Veel lezers zullen zich herkennen in dit scenario en u zien als een proactieve helper en praktisch denkende probleemoplosser.

Het is erg belangrijk dat u complexe en droge onderwerpen zo levendig en beeldrijk mogelijk weet te vertellen. Uw lezers zijn namelijk niet geïnteresseerd in de saaie en langdradige technische aspecten van een boekhoudoplossing – zij willen antwoorden en suggesties voor actie.

Neem de tijd om een lijst op te stellen met onderwerpen – waarover gaat u schrijven, en wanneer? Natuurlijk kunt u die lijst aanvullen met spontane ideeën: zodra u een ingeving heeft, voegt u het toe aan de planning, zodat u er later over kunt schrijven.

Vraag ook raad en inspiratie aan uw eventuele werknemers. Zo krijgt u meteen een breder aanbod aan thema’s, en kunnen zij met u gedachten uitwisselen over het schrijfproces en de problemen die daarmee gepaard kunnen gaan.

Beginnen met schrijven

Het is eindelijk zover: u begint aan uw allereerste blogartikel! Hoe begint u eraan?

Zodra u het hoofdonderwerp heeft gevonden, moet u zichzelf de volgende vraag stellen: welke punten wil ik in dit artikel vermelden? Geef het stuk ook meteen een titel: dat helpt u gefocust te blijven en voorkomt dat u te veel afdwaalt. Nadat u alle onderdelen heeft opgesomd, structureert u ze en splitst u ze verder op. Nu is de ruwe lay-out klaar.

Tijd om te schrijven! Houd daarbij steeds uw doelgroep in uw achterhoofd: er is niets mis met cijfers en feiten, maar vermijd technische vaktaal. Blijf ook authentiek en laat uw persoonlijkheid doorschemeren in de tekst: met deze teksten leren de lezers u kennen, en zij kunnen mogelijk op basis van uw woorden beslissen of zij met u willen samenwerken of niet. Stop ook niet met schrijven na de eerste versie: herlees en herschrijf tot de taal en structuur goed zit.

De lengte van het artikel hangt af van de reikwijdte van uw onderwerp: schrijf genoeg, maar niet te veel. Blogartikelen zijn vaak tussen de 400 en 800 woordenlang. Als uw artikel korter is dan 400 woorden, dan vinden zoekmachines u niet meer relevant. Indien u meer dan 800 woorden schrijft, is het belangrijk om uw tekst goed te structureren en zo de lezer een goed overzicht te geven.

Structuur is cruciaal: een goede opbouw garandeert leesplezier. Verdeel uw artikel in paragrafen, gebruik lijsten met opsommingstekens, of zorg voor een opvallend visueel element zoals tabellen, infografieken of afbeeldingen. Daarnaast kunt ook handige video’s toevoegen aan uw teksten. Korte, verklarende video’s zijn niet alleen nuttig voor uw klanten, maar verbeteren ook uw positie in de resultatenlijst van zoekmachines. Let wel op: als u foto’s en video’s integreert, moet u ervoor zorgen dat alles gecoördineerd is en elkaar aanvult – de verschillende multimedia-elementen moeten samen één geheel vormen.

Verspreiding en onderhoud

Gefeliciteerd met uw eerste blogartikel(en)! Nu u de smaak te pakken heeft, zijn er twee dingen waar u rekening mee moet houden: verspreiding en onderhoud van uw kersverse content.

Natuurlijk kunt u geduldig wachten tot uw bezoekers uw blog zelf vinden, maar u kunt uw bereik ook een handje helpen. Deel de link op sociale media, voeg ze toe aan uw e-mailhandtekening en uw visitekaartje, en vertel het voort aan uw klanten.

Waarschijnlijk heeft u na één of twee artikelen het gevoel dat het zwaarste gedeelte achter de rug is: alle begin is namelijk moeilijk. Helaas is niets minder waar: zodra uw content online is, moet u uw blog uitbreiden en updaten. Uw lezers zullen namelijk verwachten dat u regelmatig nieuwe artikelen publiceert.

De oplossing: maak een planning en houd u daaraan. Blokkeer op tijd en stond uw agenda om exclusief aan uw blog te werken. Anders zal het schrijven nooit een deel worden van uw werkroutine. Beschouw het als een onderdeel van uw baan; een deel dat net zo belangrijk is als uw andere verplichtingen jegens uw klanten. Mik op twee nieuwe artikelen per maand – en dat is het absolute minimum. Eén keer per week is ideaal. Bedenk ook dat regelmatigheid uw zoekmachine-optimalisatie alleen maar ten goede komt. Het komt er dus op aan om uw blog stevig te verankeren in uw marketingstrategie. Heeft u die nog niet? Lees hier hoe u een efficiënte marketingstrategie kunt uitwerken – en waarom u die nodig heeft.

Geef niet op! U zult merken dat het schrijven na verloop van tijd gemakkelijker wordt. Wij wensen u alvast veel succes en schrijfplezier toe.


Bent u op zoek naar nieuwe klanten?

Het winnen van nieuwe klanten kan tijdrovend zijn, dus helpen wij u graag. Laat de klantenwerving maar aan ons over. Op ons platform kunt u een groot aantal opdrachten van potentiële klanten terugvinden – het is gemakkelijk en bespaart u veel tijd. Registreer vandaag nog voor onze demoversie en bekijk live alle lopende zaken.

Categorie: Accountancy, Blog Tags: bloggen

Tags: bloggen

Gerelateerde artikelen

13 juni 2018

Bloggen als accountant – Deel 1: Vijf voordelen voor u en uw kantoor

Reacties

  1. Peter zzp-boekhouder zegt

    21 juni 2018 om 11:35

    Prima blog en uitstekend om de accountant bewust te maken van zijn nog onbewust kapitaal. Namelijk zijn kennis en tips gratis delen met zijn klanten en volgers die vervolgens als ambassadeur de blogs kunnen delen en/of liken waardoor het netwerk van de accountant en zijn knuffelgehalte toeneemt.

    Blog je ook over persoonlijk items dan gaat ook de mens achter ‘ het pak’ leven en ook dat zorgt voor een andere uitstraling die in het voordeel kan werken

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk

Partnercarrousel

Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware
Exact logo
Exact Live: Hoe kan software-innovatie bijdragen aan toekomstbesteding groeien?
Wat moet je doen als je op een phishinglink hebt geklikt?
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Hoe je als accountant je klant helpt met het delen van bestanden
Yuki logo 042021
Duurzaamheidsmonitor van Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers maakt verplichte rapportage toegankelijk voor mkb
Zeven feitjes over vakantiegeld
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast
PSD2, wat moet je ermee?
KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Like-IT
Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
Het belang van een passende bedrijfscultuur

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt
Hoeveel is kennis waard?
Adviseren op basis van realtime accounting – laat de tools voor je werken
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
Verduurzaming zorgt voor meer groene businesscases
Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk

Meest gelezen

  • Van Rij ziet verplaatsen eigen woning naar box 3 niet zitten
  • ‘Nieuwe box 3-belasting desastreus voor startups’
  • Wat is er toch met de voorlopige jaarrekening?
  • Jaarrekeningen 2019/2020 nog altijd niet samengesteld: onbereikbare AA doorgehaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Medewerker Facturatie
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Officemanager
van Helder
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Manager audit
Moore MTH
Externe Accountant
Coney Minds
Belastingadviseur
Flynth
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
IT Auditor
Lansigt
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent Audit
Lansigt
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Cost Accountant
Top Onions
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Controleleider
Lansigt
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Assistent Accountant
Marshoek
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
(Junior) Accountant
Lansigt
Boekhouder
Gelders Genootschap
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Controleleider
WEA Gouda
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Controleleider
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Accountant Agro
Flynth
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Financieel administratief medewerker
Scab
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Assistent Accountant Agro
Flynth
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Controleleider
Moore MTH
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Belastingadviseur Agro
Flynth
Director accountancy & advies
Baker Tilly
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Adviseur internationaal
Flynth
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen