• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » 5 tips om de productiviteit op uw accountantskantoor te verhogen

5 tips om de productiviteit op uw accountantskantoor te verhogen

Accountancy, Blog

19 juli 2018 door Ageras

Accountancy Vanmorgen

Voor accountants, die meerdere klanten hebben en verspreid zijn over meerdere interne teams, is productiviteit een van de belangrijkste factoren voor succes.

Het vinden van manieren om productiviteit te verhogen is voornamelijk belangrijk wanneer accountants en boekhouders in plaats van alledaagse verwerkingstaken meer een adviseursrol op zich nemen. Dit is ook van toepassing zodra men te maken krijgt met meer complexe fiscale zaken, waar het cruciaal is om efficiënt en effectief te zijn om de complexiteit onder de knie te krijgen.

Simpel gezegd – productiviteit betekent meer doen met minder geld. Het automatiseren van vaak terugkerende processen en taken is een manier om meer te bereiken met minder. Het verhogen van productiviteit is vaak het resultaat van dingen op een andere manier aanpakken.

Door uzelf te wijden aan het verhogen van de productiviteit zorgt u er automatisch voor dat u ook focust op uw echte prioriteiten. Nu het belastingseizoen vrijwel voorbij is, is dit het perfecte moment om te focussen op het verhogen van uw productiviteit en het verlagen van de werkdruk.

Om u een beetje op weg te helpen, hebben we 5 tips op een rijtje gezet die u vandaag nog kunt toepassen om de productiviteit te verhogen.

1. Ga strategisch met uw tijd om

Zorg ervoor dat u uw tijd strategisch inplant. Makkelijker gezegd dan gedaan, toch? Bent u een echt ochtendmens? Zorg dan dat u die tijd blokkeert zodat u niet gestoord kunt worden en zo efficiënt complexe taken kunt uitvoeren. Gebruik deze tijd dus om de taken met de meeste prioriteit af te ronden. Taken die minder focus nodig hebben, kunt u in de middag aanpakken, wanneer u minder concentratie heeft.

Wees daarnaast serieus over het beschermen van uw tijd – of u uw agenda nou digitaal bijhoudt of in een papieren agenda. Blokkeer blokken van uw tijd zodat u zeker weet dat u op bepaalde momenten niet gestoord wordt – zo kunt u uw prioriteiten aanpakken. Bewaak deze tijd en wees hier duidelijk over naar uw collega’s toe.

Zorg ook dat u geen dubbele afspraken inplant. Daarnaast is het verstandig om af en toe nee te zeggen tegen een bespreking of overleg. Heeft het aanwezig zijn voor u geen directe meerwaarde? Besteed uw waardevolle tijd dan aan iets anders.

2. Maak een geprioriteerde takenlijst

Voordat u naar uw overvolle inbox kijkt of verdwaalt in de dagelijkse sleur, is het een goed idee om eerst een takenlijst te maken en deze taken een prioriteit te geven. Zorg er ook voor dat u voor elke taak actie-items maakt – hoe gedetailleerder, hoe beter. Als een taak een deadline heeft, voeg deze dan toe aan uw agenda. Op deze manier kunt u efficiënt te werk gaan.

Daarnaast zijn er tegenwoordig veel apps die u kunnen helpen met het herdenken van uw takenlijsten. Denk bijvoorbeeld aan Wunderlist, Taskly, Todoist of Asana. Met deze online tools kunt u uw takenlijsten overal bereiken, aanpassen, maar ook delen met collega’s. Ideaal dus voor een efficiënte samenwerking.

Ook zijn zulke apps handig als braindump. Zo kunt u een backlog creëren met taken die nog uitgevoerd moeten worden, maar niet persé prioriteit hebben. Het bijhouden van andere ideeën en gedachten is ideaal en het voorkomt dat u op zoek moet naar die ene post-it waar u toevallig uw idee op had geschreven.

3. Benut uw reistijd optimaal

Verminder de tijd die u doorbrengt in de auto en kies er vaker voor om met openbaar vervoer te reizen als dit mogelijk is. Zo kunt u uw tijd productiever doorbrengen. Een uur in de auto is verloren tijd, maar een uur in de trein kunt u efficiënt benutten door verschillende simpele werkzaamheden uit te voeren of uw inbox door te werken.

Moet u toch met de auto? Luister dan in plaats van naar de radio naar een relevante podcast. Zo raakt u geïnspireerd en krijgt u nieuwe ideeën waardoor u uw klanten nog beter kunt helpen. Ook kunt u ervoor kiezen om een audioboek op te zetten. Zo haalt u het meeste uit uw tijd in de  auto (én in die eventuele file!).

4. Versimpel de communicatie

Voorkom dat uw inbox volstroomt met e-mails met korte en simpele vragen en gebruik een “direct message” systeem zoals Slack. Met zulke programma’s kunt u snel een korte vraag stellen aan een collega, maar ook (video)bellen. Efficiënt dus!

Heeft u wel een volle inbox? Plan dan elke dag een vast moment (of twee) in waarop u uw e-mails doorspit. Zo voorkomt u dat u door e-mails continu gestoord wordt. Als iemand echt dringend antwoord nodig heeft, dan zal deze persoon hoogstwaarschijnlijk meteen de telefoon pakken. Een e-mail kan meestal wel even wachten.

5. Wees transparant

Zit iedereen in uw kantoor altijd op dezelfde pagina? Waarschijnlijk niet. Toch is het belangrijk dat teamleden duidelijkheid hebben omtrent de doelen van uw bedrijf én welke rollen zij spelen bij het bereiken van deze doelen. Is dit niet het geval? Dan is dat een recept voor verloren productiviteit. Communiceer dus helder en transparant over de te behalen doelen en iedereens rol hierin.

Wees ook eerlijk over taken die uitgevoerd worden die eigenlijk niet werken. Een van de meest kritische aspecten van efficiënt werken draait om het wegwerken van wat niet werkt voor uw kantoor. Maak een lijst van processen, hulpmiddelen, en gewoonten die niet voor u hebben gewerkt en probeer andere manieren te bedenken om deze te elimineren.

Hoe Ageras kan helpen met het verhogen van uw productiviteit

Met het online klantmanagementsysteem kunt u overzichtelijk en eenvoudig contact houden met al uw klanten. Ook kunt u efficiënt nieuwe klanten vinden, waardoor u geen tijd hoeft te steken in marketingactiviteiten. Zo kunt u uw focus houden op de werkzaamheden waar u goed in bent!


Het winnen van nieuwe klanten kan tijdrovend zijn, dus helpt Ageras u graag. Laat de klantenwerving maar aan ons over. Op ons platform kunt u een groot aantal opdrachten terugvinden van potentiële klanten: allemaal zijn ze op zoek naar de hulp van een boekhouder of accountant. Registreer vandaag nog voor onze demoversie en bekijk live alle lopende zaken – het is gemakkelijk en bespaart u veel tijd!

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountantskantoor, productiviteit

Tags: accountantskantoor, productiviteit

Gerelateerde artikelen

19 juni 2025

DH Accountants wordt Inspea

22 mei 2025

Van overleven naar leiden: de stap die elk kantoor móét zetten

4 februari 2025

Garanties niet geschonden, geen schadevergoeding voor koper van accountantskantoor

12 augustus 2024

Rechter zet streep door een-tweetje met lening voor accountantskosten

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Durf vooruit te denken
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Agro Accountant
Schipper Accountants
Accountant RA
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Controleleider
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Financieel administratief medewerker
Scab
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Finance Consultant
a.s Works
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 15.5k weergaven

  • Levert vlucht naar BV door hoger forfait box 3 wel wat op? 6.4k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 4.5k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 4.4k weergaven

  • Werknemer voelt zich onder druk gezet door app van boekhouder 3.6k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen