Een vrouw met een voormalige betalingsachterstand op een doorlopend krediet bij ABN Amro komt wat de rechtbank Amsterdam betreft gewoon in aanmerking voor een hypotheek van ruim zes ton. Haar BKR-registratie is ‘disproportioneel’ en moet daarom worden verwijderd, aldus de rechtbank.
De vrouw leende €4000, waarop ze maandelijks € 80,- aan rente en aflossing moest voldoen. Ze verstrekte ABN Amro een volmacht om dit maandbedrag automatisch te incasseren van haar bankrekening. Na verloop van tijd verhoogde ze het krediet tot € 10.000,-. Het maandelijks te betalen bedrag veranderde daardoor in €200. Dat verzuimde ze drie keer. Een ‘matige betalingsmoraal’, vond de Amsterdamse rechtbank. De achterstand ontstond volgens de vrouw door verblijf in Luxemburg, waar ze werkte. De automatische betalingen werden niet verricht via de rekening waarop haar salaris werd gestort. Betaling was daardoor omslachtig, zeker vanuit Luxemburg, voerde ze aan, en het zorgde voor een flinke vertraging.
A12-notering
Haar verzuim leverde een zogeheten ’A12’-notering op bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Voor geldverstrekker is dat een rode vlag, die stelt dat ze haar niet te veel meer moeten lenen. De bank schakelt een incassobureau in, en de vrouw liep telkens de achterstand in. Het openstaande bedrag werd gereduceerd tot €0,00, maar de BKR-registratie bleef staan. Voor de rechtbank toonde de vrouw aan dat zij slechts één keer door de bank was gewaarschuwd voor een BKR-registratie en de eventuele gevolgen daarvan. In dezelfde brief stond nota bene dat de achterstand op de betalingen voor het doorlopend krediet €0,00 bedroeg. Verder beriep de vrouw zich erop dat in de voorwaarden voor het krediet stond dat na een achterstand van 90 dagen een BKR-melding zou plaatsvinden. Dat was te vroeg gebeurd.
Huwelijk
Tussentijds is de vrouw in gemeenschap van goederen getrouwd met een partner met wie ze samen een inkomen van €250.000 heeft. Als ze aanklopt voor een hypotheek van ruim zes ton bij ABN Amro omdat ze haar ‘droomwoning’ heeft gevonden, krijgt ze nul op het rekest. Bij een andere bank kan ze vanwege de BKR-registratie niet terecht. Omdat ze het huis toch wil kopen, komt ze met de verkoper overeen dat zij het huurt door de duur van één jaar, onder de voorwaarde dat zij de woning alsnog zou afnemen. Indien zij hierin niet slagen, zijn zij en haar man € 10.000,- verschuldigd aan de verkoper. Van het ‘huurbedrag’ van € 1.500,- wordt maandelijks €500,- per maand verrekend met de koopprijs. Wordt het huis niet binnen een jaar gekocht, dan zijn zij dat geld kwijt. Ook het aflossingsvrije bedrag van hun hypotheek van de voormalige woning konden zij dan niet meenemen, hetgeen zou leiden tot hogere maandlasten.
De rechter oordeelt uiteindelijk dat het verzamelinkomen van de echtelieden groot genoeg is om een hypotheek te verstrekken en dwingt ABN AMRO op straffe van een fikse dwangsom om een streep te laten zetten door de hinderlijke BKR-notering, die de vrouw achtervolgt.
Dossier inzien
Het BKR maakt het consumenten niet makkelijk om gegevens over betalingsachterstanden op te vragen. Antwoord op een vraag over het eigen dossier kan maximaal 28 dagen op zich laten wachten. In de praktijk gaat het volgens het BKR om gemiddeld 22 dagen. Wie er wat geld voor wil neertellen, krijgt voorrang. In de meeste gevallen duurt het dan maar een paar minuten, en in uitzonderingen een paar dagen. De Autoriteit Persoonsgegevens is bezig met een onderzoek naar de werkwijze van de organisatie. ‘Er zijn regels in de privacywet AVG in opgenomen over het recht op inzage. De klachten roepen de vraag op of de werkwijze in lijn is met de AVG’, aldus een woordvoerder tegenover de NOS.
Geef een reactie