KPMG heeft het platform Digital Advisor ontwikkeld, waarmee bedrijven digitale assistenten en chatbots kunnen bouwen, onderhouden en beheren. Doelstelling is dat organisaties door de ‘low code’-omgeving applicaties snel en relatief goedkoop kunnen ontwikkelen.
Klanten kunnen bij het inrichten van chatbots gebruik maken van verschillende technologieleveranciers. Met name het low code-aspect moet een uitkomst zijn voor bedrijven, aldus KPMG. “Steeds meer bedrijven hebben een grote behoefte om hun klantcontacten, IT-helpdesks, HR-processen, opleidingen, gebouwenbeheer en informatiestromen door middel van deze technologie te automatiseren. De meeste afdelingen lopen echter harder dan de IT-afdeling in het algemeen kan bijbenen. Bovendien zijn de benodigde vaardigheden niet altijd aanwezig binnen de afdeling en zijn de huidige IT-systemen dermate complex dat het ontwikkelen veel tijd in beslag neemt. Dat betekent dat de systemen alweer verouderd zijn als ze worden opgeleverd. Het nieuwe KPMG-platform biedt zowel business als de IT-afdelingen de mogelijkheid om nauw samen te werken en in weinig tijd oplossingen te bouwen die direct waarde toevoegen.”
SaaS en compatibel met bestaande diensten
Een platform biedt de kans om de ontwikkeling van digitale assistenten en chatbots volledig in eigen hand te nemen, aldus KPMG. “Bovendien kunnen ondernemingen deze nieuwe technologie binnen meerdere domeinen en usecases implementeren en verkennen. De meeste chatbot-startups en projecten bij bedrijven zijn gericht op het bouwen van één specifieke usecase.” Het platform is een volledig beheerd Software as a Service-product en werkt bovenop bestaande chatbot-diensten van IBM, Microsoft, Google en Amazon.
Chatbots nemen vlucht
KPMG voorziet een sterke groei van het gebruik van chatbots en virtuele assistenten in combinatie met Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI). Klant- en leveranciersvragen beantwoorden via een chatbot bespaart veel tijd en geld. “De belangrijkste uitdaging bij de ontwikkeling van chatbots is het trainen van de intentieherkenning van de gebruiker en het onderhouden van de conversatiedialogen. Chatbots kunnen immers pas het juiste antwoord geven op de vraag van een klant als de computer de context van de vraag goed begrijpt. Door middel van goed getrainde marktspecifieke machine learning-modellen zullen bots echter steeds beter in staat zijn adequaat met de klant te communiceren.”
Geef een reactie