• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » 5 + 2 vragen aan… | NUWEA | ‘Yuki is een belangrijk onderdeel van onze basishygiëne.’

5 + 2 vragen aan… | NUWEA | ‘Yuki is een belangrijk onderdeel van onze basishygiëne.’

Accountancy, Blog

23 april 2020 door Yuki

Accountancy Vanmorgen

In zijn scriptie beschreef Sebastian Visser, directeur bij NUWEA, ruim acht jaar geleden al verschillende businessmodellen voor de accountant van de toekomst. Inmiddels is hij bij NUWEA met een van die modellen aan de slag gegaan. En dat legt het bedrijf geen windeieren.

Welke businessmodellen passen bij de accountant van de toekomst? 

‘Ik heb drie modellen beschreven. De eerste is de specialist. Dat is het kantoor dat er bijvoorbeeld voor kiest alleen audits te doen of dat alleen werkt voor een specifieke branche. Het tweede model is het efficiënte administratiekantoor. Dat kantoor automatiseert alle processen. Het derde businessmodel is de zogenoemde “huisartsenpraktijk”. De accountant is dan de gekwalificeerde adviseur op een breed terrein.’

Welk model past het best bij NUWEA?

‘Je kunt ons zien als de huisartsenpraktijk. Wij doen fiscale en juridische zaken, personeel, HR en uiteraard de boekhouding. Voor overnametrajecten, fiscale vraagstukken en dat soort zaken maken we gebruik van de specialisten bij WEA Noord-Holland, de maatschap waaronder NUWEA valt. Zo kunnen we snel schakelen. Dat vind ik ook onze toegevoegde waarde.

NUWEA is een one-stop shop. Om dit te zijn, moet de basishygiëne wel op orde zijn. Dat betekent het automatiseren en digitaliseren van je administratie. De tijd die je daarmee bespaart, kun je gebruiken om je te specialiseren in een andere dienstverlening. Yuki vormt een belangrijk onderdeel van onze basis. Het is dankzij Yuki dat onze administratie op orde is. We hebben dit jaar natuurlijk niet voor niets de Operational Excellence Award gewonnen (red: Yuki-award voor het kantoor dat het meest uitblinkt in de dienstverlening aan klanten). Dat zegt genoeg.’ 

Aan welke andere diensten moeten we dan denken?

‘Er is momenteel een stagiair met een scriptie bezig om te kijken of we de winstadviseur kunnen implementeren. Dat is één dienst. Daarnaast groeien we enorm en krijgen we dus steeds meer data tot onze beschikking. Daar willen we wat mee gaan doen: combineren, benchmarken, prognosticeren. Dat soort zaken. Ook gaan we steeds meer op het ICT-vlak zitten; we bouwen koppelingen en adviseren steeds meer over de operationele kant van ICT. 

Daarnaast proberen onze medewerkers ook veel meer met de ondernemer te gaan zitten om samen korte- en langetermijnbeslissingen te nemen. Daar is namelijk ruimte voor wanneer je administratie actueel is. We hebben momenteel een tijdigheid van 95%, de klanttevredenheid scoort een 8,9, en de automatiseringsgraad is 70%!

Klanten moeten in hun administratieve proces natuurlijk wel de toegevoegde waarde zien. Ook daar zijn we druk mee bezig. We kijken wat we nog meer kunnen om de klant te ontzorgen. Bijvoorbeeld het debiteurenbeheer uit handen nemen.’ 

Hoe ziet jullie klantenkring eruit?

‘NUWEA bestaat sinds 2017 en valt onder WEA Noord-Holland. In het begin zijn enkele klanten van WEA Noord-Holland overgezet naar NUWEA. Op een gegeven moment kwamen er steeds meer nieuwe klanten, tot wel drie à vier per week. Dat ging heel snel. Nog steeds groeien we flink door. Voorheen kwam 90% van onze klanten van WEA Noord-Holland, nu is dat heel anders. Dat komt vooral omdat we duidelijk zeggen dat we ons richten op het automatiseren van de administratie. Dat heeft een aanzuigende werking. Onze klanten komen van heinde en ver. Vaak zijn ze enthousiast geworden door een collega-ondernemer. Yuki draagt zeker bij aan het enthousiasme, vooral als we het platform laten zien. De scan- en herkenfunctionaliteit, de app, 24/7 inzicht, de verkoopmodule, de monitor, de bankenkoppeling en het eigen Yuki e-mailadres waar ze hun factuur naartoe moeten sturen. Ondernemers die hun onderneming serieus nemen, vinden deze functionaliteiten fantastisch.’

Hoe hou jij je klanten tevreden?

‘Mijn doel is om ondernemers weer plezier te laten krijgen in de financiën rondom hun administratie en hun onderneming. Door de boekhouding te automatiseren hebben ondernemers constant inzicht in hun administratie. Hoe staat het met hun openstaande debiteuren? Hoeveel geld krijgen ze nog? Wat moeten ze nog betalen? Hun relatiebeheerder ziet deze gegevens ook, die is nog meer betrokken. Het contact wordt dus veel intensiever. Het is ook grappig om te zien dat je nu heel andere vragen krijgt. Vragen als “Moet ik alvast dividend uitkeren?” of “Ik zie in mijn administratie dat het eigenlijk best wel goed gaat, moet ik in de bv?”. Het is echt een wisselwerking. Beide partijen kunnen veel sneller schakelen. 

Klanten vinden het ook fijn dat wij transparant zijn. Wij werken met een vast maandbedrag. Ik bereken het vaak op basis van het aantal transacties en dan nog het extra werk. Voor de personeelsadministratie rekenen we ook gewoon vaste bedragen per salarisstrook, per maand. En als er een creditkaart of kas is, rekenen we daar een vast bedrag extra voor. Maar allemaal heel transparant. Als ik Yuki aan klanten toon, zeg ik altijd: “Alles wat ik je laat zien, zit er ook in.” Dat is dus de aangifte inkomstenbelasting, de aangifte omzetbelasting, onze hulp en de verwerking van de administratie. Dan is het voor ons de uitdaging die automatisering naar 90% te helpen, zodat we er ook werkelijk weinig tijd aan kwijt zijn.’ 

Momenteel is de wereld van slag door het coronavirus. Hoe reageren jullie klanten op deze crisis?

‘Wij hebben veel horecaondernemers als klant, en daar merk je toch wel lichte paniek en onduidelijkheid. Die onduidelijkheid is natuurlijk het meest vervelend. Het werk ligt gewoon stil. De betaling van huur, gas, water, licht en personeel gaat door, maar er zijn geen inkomsten. Mensen zijn onzeker. Wanneer kan de zaak weer open?’

Wat doen jullie om jullie klanten te helpen in deze tijd?

‘We krijgen heel veel vragen van ondernemers over wat ze moeten doen. De maandag na de eerste persconferentie hebben wij meteen al onze klanten gebeld die in die getroffen groep vallen en geadviseerd de werktijdverkorting aan te vragen. Inmiddels hebben we, samen met WEA Noord-Holland, een commissie opgesteld die vragen over de coronamaatregelen beantwoordt. Vragen van ondernemers, maar ook van onze eigen medewerkers.

Het beste advies dat ik momenteel aan onze klanten kan geven, is om een beetje op elkaar te letten. Daarnaast adviseer ik om het bedrijfseconomisch proberen op te lossen. Ga bijvoorbeeld met de verhuurder van je pand om tafel. We hebben klanten die vorig jaar zijn begonnen of een onderneming hebben overgenomen voor aardig wat geld. Dan is dit wel wrang. Zij moeten alle financiële maatregelen aangrijpen en daar ook slim mee omgaan. In deze periode is het zo van belang dat je liquiditeit in handen hebt.’


Categorie: Accountancy, Blog Tags: nuwea, Yuki

Tags: nuwea, Yuki

Gerelateerde artikelen

30 september 2022

Toekomstgericht ondernemen door vergaande automatisering

30 november 2021

VISMA | yuki komt met eerste grootschalige toepassing blockchain in Europa

1 juli 2021

Brentjens doet stap opzij bij Visma | Yuki

13 april 2021

Visma zet in op meer eenheid in uitstraling overgenomen bedrijven 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Besluit geruisloze omzetting – waar blijft de update toch?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
DNA Services transformeert administratie in de productieketen en logistiek
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Deadline Amerikaanse belastingaangifte voor Nederlanders nadert
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
Essentiële datastappen bij fusies en overnames
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Zo bedient de accountant van morgen het mkb beter dan ooit
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Blinqx Accountancy & Tax lanceert Wealth Monitor
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
‘Technologie verandert de accountancy, maar de eindklant bepaalt de richting’
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant RA
PIA Group
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Relatiebeheerder  
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Agro Accountant
Schipper Accountants
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Finance Consultant
a.s Works
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Controleleider
PIA Group
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • ‘Accountant’ blijkt zich al jaren ten onrechte als accountant voor te doen 9.7k weergaven

  • Beleggers verliezen tonnen in beleggingsfondsen, KPMG niet aansprakelijk 9.2k weergaven

  • Kamerdebat tegenbewijsregeling box 3: onenigheid over kostenaftrek en overgangsmaatregelen vastgoed 8.5k weergaven

  • Stemming over reparatiewet box 3 uitgesteld na discussie over boxhopregeling 6k weergaven

  • ‘Gebrandmerkt als fraudeur’ door ‘waardeloos rapport’ RA’s 3.9k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen