• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Corona en thuiswerken: wat moet je weten?

Corona en thuiswerken: wat moet je weten?

Branches, Nieuws

4 december 2020 door Accountancy Vanmorgen

De Inspectie SZW behandelt enkele veelgestelde vragen over corona en thuiswerken. Wat zijn bijvoorbeeld de verplichtingen van de werkgever bij thuiswerken en waar moet een goed ingerichte werkplek aan voldoen? De vragen en antwoorden op een rij:

Is thuiswerken verplicht?

Om verspreiding van COVID-19 te voorkomen, heeft het kabinet de volgende oproep gedaan: werk thuis, tenzij het niet anders kan.

De werkgever is verplicht de werknemers te beschermen tegen risico’s op de arbeidsplaats. De blootstelling aan het coronavirus is een van deze risico’s. Een maatregel die de werkgever kan treffen om de werknemers te beschermen, is het gelegenheid geven tot thuiswerken, in die gevallen waar dat kan.

Als de werkgever onvoldoende nadenkt over hoe zijn werknemers beschermd kunnen worden, geen beleid heeft ontwikkeld over mogelijkheden tot thuiswerken en geen veilige arbeidsplaats biedt op kantoor, kan dat in bepaalde omstandigheden een overtreding van de zorgplicht zijn.

Ik wil thuiswerken, maar dat mag niet van de werkgever. Wat kan ik doen?

Werkgever en werknemer moeten samen kijken of thuiswerken tot de mogelijkheden behoort. Bespreek met elkaar of en waarom het werk wel of niet thuis is uit te voeren.

COVID-19 is een risico op de werkplek en daarom moet de werkgever maatregelen nemen om zijn werknemer te beschermen. De werkgever moet daartoe een beleid voeren en daarbij de arbeidshygiënische strategie volgen (volgorde van maatregelen: beginnen bij aanpak van de bron, dan collectieve maatregelen, individuele bescherming, en als sluitstuk persoonlijke beschermingsmiddelen).

Als thuiswerken niet tot de mogelijkheden behoort, zal de werkgever er dus wel voor moeten zorgen dat werken op de arbeidsplaats gezond en veilig kan.

Ik moet thuis werken, maar mijn thuiswerkplek is niet goed. Wat zijn de verplichtingen van de werkgever?

De werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer en een werkplekinrichting die is aangepast aan de persoonlijke kenmerken van de werknemer. Dit geldt ook als de werkgever de werknemer wil laten thuiswerken.

Verschillende artikelen van het Arbobesluit zijn hierbij van toepassing. Denk hierbij aan fysieke belasting en beeldschermwerk (bij meer dan 2 uur beeldschermwerk per 24 uur).

Dit betekent dat de werkplek moet worden ingericht volgens de ergonomische beginselen, tenzij dit redelijkerwijs niet van de werkgever is te vergen.

De werkgever moet de nodige faciliteiten, zoals een bureau, toetsenbord of monitor ter beschikking stellen, tenzij de werknemer die al heeft. Dat betekent niet dat hij nieuwe meubels en dergelijke moet kopen of vergoeden. De werkgever kan ook bureaustoelen van kantoor ter beschikking stellen. Ook moet de werkgever instructies geven over de juiste inrichting van de werkplek.

Toegang tot internet (en elektriciteit) is vaak al in huis aanwezig. Als de werkgever verplicht tot thuiswerken, volstaat hij over het algemeen met een vergoeding van de kosten voor elektriciteit en internet, of biedt hij mobiel internet aan. Maar dit volgt niet uit de Arbowet.

Hoe ziet een goed ingerichte werkplek eruit?

In het Arbeidsomstandighedenbesluit is opgenomen dat de werkplek in de eigen woning moet worden ingericht volgens de ergonomische beginselen.

Belangrijk bij het inrichten van de werkplek is een goede positie van het beeldscherm, het op elkaar afstemmen van de stoel- en tafelhoogte zodat de armen een ontspannen houding aan kunnen nemen, de muis dichtbij het lichaam plaatsen en de stoel zo instellen dat voeten, bovenbenen en onderrug goed worden ondersteund.

Bij een laptop is het nodig om een extra toetsenbord, een muis en eventueel een beeldscherm te gebruiken.

Daarnaast moet de werkplek voldoen aan de eisen die worden gesteld aan beeldschermarbeid. Dit betekent dat het werken achter een beeldscherm op gezette tijden moet zijn af te wisselen door andere werkzaamheden of rusttijd.

Nadere voorschriften voor beeldschermarbeid zijn bijvoorbeeld:

  • Het beeldscherm is van goede kwaliteit, gemakkelijk instelbaar en kantelbaar en mag niet spiegelen.
  • Beeldscherm en toetsenbord mogen niet aan elkaar vast zitten.
  • De werkplek moet een comfortabele houding mogelijk maken.
  • De verlichting op de werkplek zorgt voor voldoende licht en een beheerst contrast tussen het beeldscherm en de omgeving.
  • De programmatuur is aangepast aan de te verrichten taken.

Om bedrijven te ondersteunen heeft TNO het risicobeoordelingsinstrument Beter achter je beeldscherm ontwikkeld.

Ga voor meer informatie naar Arboportaal:

  • Arboportaal over thuiswerken
  • Factsheet Arboportaal vitaal  thuiswerken
  • Video Arboportaal vitaal thuiswerken

Bron: Inspectie SZW

 

Categorie: Branches, Nieuws Tags: Coronavirus, thuiswerken

Tags: Coronavirus, thuiswerken

Gerelateerde artikelen

20 mei 2022

Arbodiensten zien ziekteverzuim flink afnemen na maandenlange stijging

13 mei 2022

Minister Kuipers: financieel beheer corona-uitgaven verbeterd

12 mei 2022

Digitalisering in zakelijke dienstverlening vaakst genoemd als positieve impact van coronacrisis

26 april 2022

UWV: hoger aantal arbeidsongeschikten gevolg van corona

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Dga fiscaal advies- en administratiekantoor op de vingers getikt over bijtelling en gebruikelijk loon
  • BDO naar rechter om ex-werknemer 385 euro te laten terugbetalen
  • ‘Edelachtbare, ik betaalde mijn boekhouder in drugs’
  • Hoge Raad: geen rechtsherstel box 3 voor belastingplichtigen die te laat bezwaar maakten

Partnercarrousel

Wat zijn de highlights uit het nieuwe pensioenstelsel?
Kantoren laten kansen liggen bij automatisering interne processen
Visma Pinkweb logo
Digitaal ondertekenen met Visma | PinkWeb nu nog vollediger
Belastingaangifte 2021: doorvragen helpt (7 voorbeelden)
Exact logo
Exact lanceert Exact Globe+
Yuki logo 042021
Waarom de moderne accountant investeert in cloud-accounting
Asista Werkplekbeheer biedt Practical een veilige totaaloplossing
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen
Waarom een accountancy-dashboard werkt voor kantoren met ambitie 
Slimme koppelingen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
AFAS lanceert complete boekhoudoplossing voor ondernemers en accountantskantoren
Software succesvol maken voor jouw kantoor? Arjan geeft advies
3 randvoorwaarden voor een schaalbaar advieskantoor
Het verschil tussen payroll en salarisadministratie
Zwangerschap: hoe zit het met verlof en verzuim?
4 tips hoe je omgaat met veranderende software en applicaties
Personalia | Annemarie van der Pol wordt nieuwe COO bij SBR Nexus
Zo werk je als accountant goed samen met je klanten
Hoge werkdruk en gebrek aan ‘handjes’?
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
De benoeming van een bestuurder en de managementovereenkomst
‘Er is voor de MKB-accountant een wereld te winnen’
Rol van de accountant anno 2022
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
Door dreigende nieuwe rechtspraak is vertrouwenspersoon in de accountancybranche verstandiger dan ooit 
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
IT auditor Alphen aan den rijn
Lansigt
Senior Supervisor Assurance
CROP
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Tax Manager
Crop
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Partner & Externe Accountant
Coney
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Klantmanager
Finance Plus
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Controleleider
SNP Adviseurs
(Senior) marketeer
Fiscount
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Assistent Accountant
Schuiteman
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Manager Assurance
CROP
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent accountant
Rikst
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Financial Controller
ENTRPNR
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder
Scab
Staff Compilation
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Supervisor Assurance
CROP
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Senior IT-Audit Professional
CROP
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Ervaren accountmanager
Fiscount
Fiscalist
Extendum
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Supervisor Compilation
CROP
Supervisor Compilation
CROP
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Controleleider  
Scab
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Controleleider in Terneuzen
DRV
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen