• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Verzuim in coronatijden: ‘Goede communicatie is juist nu heel belangrijk’

Verzuim in coronatijden: ‘Goede communicatie is juist nu heel belangrijk’

Accountancy, Blog

19 februari 2021 door Sazas

Accountancy Vanmorgen

Verzuim is in deze coronatijden een belangrijk onderwerp. Het brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Accountants merken dat ondernemers met situaties te maken krijgen waar ze voorheen nog geen ervaring mee hadden of rekening mee hoefden te houden. Dit roept nieuwe vragen op, bijvoorbeeld op het gebied van verzuim en het beheersen daarvan. Hoe help je hier een ondernemer mee op weg?

Misschien wel aan de hand van een mooi praktijkvoorbeeld. We spreken met Esther Hokke, HR-adviseur bij Ter Laak Orchids in Wateringen, over het verzuim binnen het bedrijf, dat al jarenlang bij Sazas is verzekerd. Het zijn momenteel uitdagende tijden voor veel bedrijven. Ook voor Ter Laak Orchids in Wateringen, waar ze op 17,5 hectare groot- en kleinbloemige orchideeën kweken voor tuincentra en bloemisten in heel Europa. Het verzuim bij het familiebedrijf, waar zo’n 250 mensen werken, is relatief laag, zo vertelt HR-adviseur Esther Hokke. Dat geldt zowel voor de vaste medewerkers als voor de uitzendkrachten, veelal arbeidsmigranten uit Polen. Momenteel heeft het bedrijf te maken met twee langdurig zieken. ‘Ondanks dat we er in beide gevallen niet zoveel aan kunnen doen, heeft dit natuurlijk wel invloed op de verzuimcijfers’, geeft Hokke aan.

Aansluiting behouden

Ter Laak doet er alles aan om het verzuim binnen de perken te houden. Zo probeert het bedrijf goed in gesprek te blijven met haar medewerkers. De bedrijfsleiders spelen daarin een centrale rol. ‘Doordat ze veel contact hebben met de medewerkers, weten ze wat er speelt en kunnen ze problemen vroegtijdig signaleren. Die korte lijnen zijn heel belangrijk om de aansluiting met de medewerkers te behouden. Bovendien moeten medewerkers zich persoonlijk ziekmelden bij de betreffende manager en hem of haar op de hoogte houden.’

Maar ook door middel van teamoverleg en verzuimgesprekken houdt Ter Laak de vinger aan de pols. ‘We gaan in gesprek met mensen die frequent verzuimen. We proberen ze ook echt te helpen en ervoor te zorgen dat ze op een goede manier aan het werk kunnen blijven. Heeft iemand bijvoorbeeld een aangepaste stoel nodig of te maken met financiële problemen? Dan gaan we op zoek naar een oplossing.’

Goede voorzieningen

Ook de werkomstandigheden dragen er volgens Hokke aan bij dat de verzuimcijfers redelijk laag zijn. ‘Het werk is schoon en niet heel zwaar. Bovendien zijn de voorzieningen goed en houden we alles zo goed mogelijk fris en schoon. Via het uitzendbureau horen we regelmatig dat mensen graag bij Ter Laak willen werken.’ Wat daarbij ook meespeelt, is dat de orchideeënkweker de taken zoveel mogelijk probeert te rouleren. Dit betekent dat medewerkers iedere week drie tot vier verschillende taken uitvoeren. Bijvoorbeeld stokken, planten rapen en inpakken. ‘Hierdoor zijn ze niet alleen breed inzetbaar, maar wordt het werk ook minder belastend en afwisselender, en daarmee leuker.’ 

Extra maatregelen

Ter Laak heeft diverse maatregelen genomen om het coronavirus zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Zo moeten de medewerkers niet alleen hun handen ontsmetten en 1,5 meter afstand houden, maar zijn er ook vaste looplijnen, verschillende start- en pauzetijden, is er extra ruimte gecreëerd in de kantine en zijn de werkstations afgescheiden door plexiglas. Daarnaast zijn de medewerkers sinds 19 oktober verplicht om mondkapjes te dragen als ze zich door het bedrijf verplaatsen. Bijvoorbeeld als ze naar de wc of kantine lopen.

Om het werk zoveel mogelijk door te laten gaan, overweegt Ter Laak om sneltesten af te nemen. ‘Nu moeten mensen met klachten thuisblijven en zich eerst laten testen. Dan ben je zo een dag of vier verder’, weet Hokke. Het bedrijf onderzoekt nog welke test het meest geschikt is en wie deze moet afnemen. ‘We zien dat andere bedrijven partners of familieleden inschakelen die in de zorg werken. Misschien gaan we dat hier ook doen.’

Goede communicatie

Het opvolgen van de regels blijft volgens Hokke de grootste uitdaging. Het is zaak dat medewerkers zich niet alleen op het werk, maar ook thuis aan de regels houden. Nauw contact met de medewerkers is daarbij van groot belang. ‘Je moet weten wat er bij de mensen speelt. Bovendien moet je ze blijven informeren. Goede communicatie is juist nu het allerbelangrijkste.’

Hokke vertelt dat het bedrijf begin dit jaar dagelijks een nieuwsbrief stuurde. Inmiddels gebeurt dat niet meer iedere dag, maar de medewerkers worden wel regelmatig geïnformeerd over nieuwe coronamaatregelen. De nieuwsbrieven worden daarbij ook in het Pools vertaald. ‘Veel Poolse medewerkers kijken Poolse televisie, maar in Polen gelden andere maatregelen dan hier. Het is dus belangrijk om ook hen goed te informeren.’

Daarnaast begint het bedrijf iedere dag met een ‘dagstart’, waarbij de belangrijkste coronaregels nog even de revue passeren. Een moment waarop de bedrijfsleiding ook kan signaleren of iemand bijvoorbeeld een snotneus of andere klachten heeft. ‘Ondanks alle maatregelen hebben we wel mensen met klachten gehad, maar die hebben in die periode thuisgewerkt. Tot nu toe houden we de zaken dus redelijk goed onder controle.’

Samenwerking met Sazas: ‘De zaken lopen gewoon goed’

Om alles rondom het verzuim soepel te laten verlopen, doet Ter Laak al jarenlang zaken met Sazas. ‘Eigenlijk hebben we niet eens veel contact met Sazas; de zaken lopen gewoon goed’, zegt Esther Hokke. ‘Zo kunnen we het verzuim eenvoudig digitaal melden en de uitkering voor de langdurig zieken verloopt goed. Ook biedt de website van Sazas goede en duidelijke informatie en organiseren ze leuke en informatieve klantendagen.’


Wilt u meer weten over het verzekeren van de risico’s van verzuim voor ondernemers? Bekijk de verzuimverzekering van Sazas, verzuimspecialist voor het mkb.

Categorie: Accountancy, Blog Tags: communicatie, corona, verzuim

Tags: communicatie, corona, verzuim

Gerelateerde artikelen

13 februari 2025

Opnieuw tuchtklacht in dossier rond vermeende miljoenenfraude coronateststraten

10 januari 2025

Alcohol- en drugsgebruik in relatie tot werk

11 november 2024

Psychisch verzuim kost werkgevers bijna 4,5 miljard

18 oktober 2024

Mantelzorg combineren met betaalde baan: hoe voorkom je verzuim? 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Neem je de exitstrategie wel mee bij je keuze voor nieuwe software?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Deadline Amerikaanse belastingaangifte voor Nederlanders nadert
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
Essentiële datastappen bij fusies en overnames
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Blinqx Accountancy & Tax lanceert Wealth Monitor
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
‘Technologie verandert de accountancy, maar de eindklant bepaalt de richting’
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Controleleider
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant RA
PIA Group
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Financieel administratief medewerker
Scab
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • ‘Accountant’ blijkt zich al jaren ten onrechte als accountant voor te doen 10.1k weergaven

  • Beleggers verliezen tonnen in beleggingsfondsen, KPMG niet aansprakelijk 9.9k weergaven

  • Stemming over reparatiewet box 3 uitgesteld na discussie over boxhopregeling 8.4k weergaven

  • Hoge Raad bevestigt zware straf voor administratiefraude 7.4k weergaven

  • Kamerdebat tegenbewijsregeling box 3: onenigheid over kostenaftrek en overgangsmaatregelen vastgoed 6k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen