Sinds enkele weken biedt Moore DRV nieuwe medewerkers een welkomstbonus die kan oplopen tot 4.000 euro. Dat accountantskantoren dringend om mensen verlegen zitten is iedereen bekend. Maar op LinkedIn kan niet iedereen de stap van Moore DRV waarderen. ‘Omkoperij of een slimme zet?’
Het doet terugdenken aan de millenniumwisseling toen IT-bedrijven hun sollicitatiegesprekken verplaatsten naar de showroom van autodealers. Zo ver gaat Moore DRV niet, maar een welkomstbonus van maximaal 4.000 euro voor wie bij het accountantskantoor gaat werken, liegt er niet om. ‘We doen dat sinds deze zomer’, licht bestuursvoorzitter Michael Bick toe. ‘Het is één van de middelen waarmee we dit jaar zo’n 60 nieuwe medewerkers aan ons hopen te binden.’ Bick stelt dat een welkomstbonus geen nieuw verschijnsel is in de accountancy. ‘Volgens mij heeft de Big Four het in het verleden ook wel eens gedaan.’ Moore DRV is ook op dit moment zeker niet de enige met een welkomstbonus, denkt de bestuursvoorzitter.
Omkoperij of slimme zet?
Niet nieuw, maar wel spraakmakend. Dat blijkt uit de discussie die recruiter Marco Lagarde op LinkedIn is gestart. Onder de prikkelende titel ‘omkoperij of een slimme zet’ laat Lagarde meteen weten dat hij eraan twijfelt of een zak met geld wel het verschil gaat maken om nieuwe werknemers te triggeren.
‘Wanhoop’
Pieter de Kok, managing director van ConeyMinds, valt hem hierin bij. ‘Dit idee is door tientallen MT teams ongetwijfeld besproken, op de agenda gezet en dito vaak naar prullenbak verwezen. Ook door ons’, schrijft hij op LinkedIn. Volgens hem toont een tekenbonus de absolute wanhoop. Dit beleid trekt, meent hij., vooral gelukzoekers aan die veel tijd en energie kosten en vervolgens een teleurstelling opleveren. ‘Niet alles is te koop.’
‘Niet bijzonder’
Arnout van Kempen, compliance officer bij Moore DRV, stelt daarentegen dat het al tientallen jaren gangbaar is om medewerkers te belonen die iemand anders weten binnen te halen. ‘Dus wat is hier zo bijzonder aan? Ik vind het niet extreem slim (maar zeker niet dom), en de term “omkoperij” nogal clickbait.’
Trend
Tjibbe Bosman, accountant-onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, is nog een stuk positiever over de actie van Moore DRV. ‘Er is veel vraag naar accountants en weinig aanbod, de accountantsopleiding is zwaar en heeft een hoge marktwaarde’, reageert hij op de post van Lagarde. ‘Moore DRV wil groeien en dit is volgens mij dan ook een hele logische zet. Ik verwacht dat deze bedragen de komende jaren verder oplopen. Er komen te weinig accountants van de opleiding en de vraag naar de competentie van accountants in zowel de openbare praktijk als in de adviespraktijk blijft naar verwachting groeien.’ Volgens Bosman is 4000 euro nog niet eens zoveel. ‘Het tekengeld voor een accountant in Zuid-Duitsland ligt inmiddels rond de 20.000 euro.’
De discussie op LinkedIn laat ook zien dat er veel vragen leven over tekengeld. Welk signaal geef je bijvoorbeeld af aan bestaande medewerkers (die heel waardevol zijn maar geen kans maken op zo’n aantrekkelijke bonus)? En trek je met zo’n welkomstbonus niet per definitie de verkeerde mensen aan, namelijk professionals die jouw organisatie weer net zo makkelijk verlaten als er elders nog meer tekengeld wordt geboden? Accountancy Vanmorgen belt maar even met CEO Michael Bick van Moore DRV. Op de eerste vraag, of de welkomstbonus al vruchten heeft afgeworpen, moet hij het antwoord schuldig blijven. ‘Ik ben net terug van vakantie en heb nog niet met HR gesproken’, verontschuldigt hij zich.
Veel kanalen
Om daar meteen aan toe te voegen: ‘Maar wat het effect van deze welkomstbonus is valt sowieso lastig concreet te maken. Deze maatregel is onderdeel van een heel pakket aan maatregelen om nieuwe mensen aan ons kantoor te binden. Zo werven we flink via allerlei kanalen, we hebben recruiters voor ons aan de slag en belonen we medewerkers die een nieuwe kracht aan boord brengen. Dat laatste doen we trouwens al veel langer en het is behoorlijk succesvol.’ Ook de recente inflatiecorrectie van 2.400 euro op jaarbasis voor huidige medewerkers kan de interesse van andere accountants in Moore DRV hebben vergroot.
Bick is niet bang dat de welkomstbonus vooral ‘gelukszoekers’ zal opleveren die alleen voor het geld komen. ‘Ik ga ervanuit dat we die mensen er bij de selectie wel uit kunnen halen. En als er van de negen goede mensen één bij zit die niet uit het juiste hout is gesneden, dan is dat jammer maar helaas.’
Ken je meer accountantskantoren die met welkomstbonussen werken, en weet je om welke bedragen het gaat? Laat het dan weten in de commentaren onder dit artikel.
hans zegt
een maal binnen bij zo’n accountantskantoor moet je gewoon binnen het salarisgebouw passen met andere woorden bij volgende momenten is de salarisaanpassing zeer gering
JD zegt
Op LinkedIn heb ik connecties met twee Corporate Recruiters van DRV.
Ik ben al 25 jaar werkzaam in de accountancy en heb bij Top-30 kantoren gewerkt. Heb naar mijn idee een prima CV en dito opleidingen.
Enige vreemde is dat DRV zo’n beetje het enige Top-30 kantoor uit de regio is dat mij nog nooit benaderd heeft via LinkedIn, ondanks de connecties.
Tja, als je Recruiters dus het verschil niet maken, is dit de volgende stap!
Jean Pierre zegt
wat voor opleidingen?
JD zegt
SPD
Melissa Corporate Recruiter Moore DRV zegt
Beste JD,
Goed om te lezen dat je al met 2 Corporate Recruiters van Moore DRV connectie bent. Ik denk met mij nog niet, aangezien ik recent in dienst ben getreden. Ik nodig je dan ook van harte uit om mij een connectieverzoek te sturen. Je geeft aan dat wij zo’n beetje het enigste top-30 kantoor in de regio zijn die jou nog niet benaderd hebben. Mocht je dit interessant vinden dan zou ik daar uiteraard verandering in willen brengen en ben je van harte welkom voor een bak koffie! Daarnaast nog een gouden regel: nooit al je parels in één keer benaderen 😉
Herman zegt
waarom destijds niet even doorgestudeerd, want een (AA) titel geeft toch (in eerste instantie) meer mogelijkheden.
Piet snot zegt
En een RA titel nog meer
Leon zegt
als je niets anders kan wordt je recruiter
om ze hebben vaak een waardeloze opleiding gedaan (leisure management aan de Buas in breda of zo) of ze hebben helemaal geen opleidingsachtergrond
Olivier zegt
*word kerel.
Misschien kan jij beginnen met het leren van de Nederlandse taal.
Aart Nijkamp zegt
Ik denk dat recruiters het verschil niet kunnen maken. Zeker niet op middellange cq lange termijn. Het verschil moet n.m.m. zitten in het onderscheidend vermogen van het kantoor. Is de enige duurzame manier om goede collega’s lang aan je te binden, de juiste nieuwe collega’s aan te trekken en zorgen dat zij vanuit hun zelf het kantoor als hele fijne werkgever promoten.. Ik gebruik vaak het voorbeeld uit een andere branche. Het Holst Center in Eindhoven. Deze nieuwe partij binnen de Brainport regio wist destijds binnen drie jaar ruim 200 hoog opgeleide wetenschappers aan zich te binden. En voor lange tijd vast te houden. Dit met zware concurrentie van de TU-e, ASML, Philips, etc. Hoe? Door het als bedrijf echt anders te doen en dit duidelijk te communiceren en het in de dagelijkse praktijk waar te maken. Kleur bekennen dus, en zorgen dat liefhebbers van die specifieke kleur bij jou willen werken. O ja, en veel aandacht voor zachte, zogenaamde feminiene, waarden.
PS: Ik zeg hiermee overigens niet dat het betreffende kantoor geen Holst Center onder de Accountancykantoren is.