Aanleiding voor de brief was de onzekerheid die ontstond na de arresten van juni 2024, waarin de Hoge Raad het door de wetgever geboden box 3-herstel voor spaarders en beleggers onvoldoende achtte. Hoewel de rechter grenzen stelde aan compensatie, bleven kernvragen over de berekening van het werkelijk vermogensrendement onbeantwoord.
Ongemak op ministerie
De ongebruikelijke brief (van onder andere NOB, RB en NBA) veroorzaakte ongemak bij het ministerie van Financiën en de Belastingdienst, zo blijkt uit via de Woo openbaar gemaakte interne correspondentie. Binnen de stuurgroep box 3 werd het idee van een gezamenlijke brief aan de Hoge Raad “ongemakkelijk” gevonden; Financiën koos ervoor de openstaande punten indirect te agenderen via een brief aan de Tweede Kamer. De concerndirectie fiscale en juridische zaken waarschuwde bovendien dat het onjuist en ongepast is de indruk te wekken dat het ministerie zelf vragen aan de Hoge Raad zou willen voorleggen, aangezien de staatssecretaris procespartij is.
Bij de fiscus leidde de brief tot ergernis over de angst bij de koepelorganisaties voor aansprakelijkheidsclaims van cliënten, als er door onduidelijkheid belastingvoordelen zouden worden gemist. Ambtenaren merkten op dat iedere ongunstige wetgevingskeuze waarschijnlijk tot nieuwe procedures zal leiden.
Hoge Raad
De Hoge Raad bevestigt kennis te hebben genomen van de brief, maar benadrukt dat vragen uitsluitend in cassatieprocedures worden beantwoord. De beroepsorganisaties waren daar uiteraard van op de hoogte en verzochten in de brief dan ook om de vragen waar mogelijk te adresseren tijdens gerechtelijke procedures. Inmiddels heeft de rechter inderdaad ook al in enkele recente uitspraken verduidelijkingen meegenomen.
Bron: FD


Transparentie is nog steeds een probleem bij de belastingdienst. Wordt er doorgevraagd raken ze nog geïrriteerd ook. Ze vergeten nog steeds dat wij hun salaris betalen. Geen belastingen, geen inkomen.
Het is pure roverij en als doe Timmermans aan de macht komt is Nederland reddeloos verloren er blijft dan niemand meer over met geld maar gelukkig gaan de mensen dan die ruimhartig binnen zijn gehaald en jaren hebben kunnen uitrusten dan flink aan de bak om de nodige belastingen te gaan betalen . Wan de mkb er en de middenstand is dan begraven ?
Vanaf begin wet ib 2001 schuttert ministerie al met de vermogensrendementheffing
In het begin was er een juridisch slecht onderbouwde vorm van deze heffing
Met sowieso jarenlang een te hoog tarief tot de werkelijk behaalde rendementen
En nu komen ze met een hartstikke ingewikkelde vorm van herstel.
En dat terwijl het in de oude wet ib 64 hartstikke makkelijk en duidelijk was.
Eerste euro duizend aan rente en dividenden vrijgesteld en daarna gewoon heffen in het ib-schijventarief van de inkomsten uit werk.
Foei
Kan een negatief rendement, verrekend worden met andere jaren??