Dat staat in het nieuwe rapport van Oxfam A European Agenda to Tax the Super‑Rich. “In Europa komen er iedere week nieuwe miljardairs bij, terwijl miljoenen Europeanen grote moeite hebben om rond te komen,” zegt Bram Joanknecht, Oxfam’s expert economische ongelijkheid. “Deze enorme ongelijkheid is geen toeval, maar het gevolg van politieke en economische keuzes van Europese overheden die elkaar beconcurreren op belastingmaatregelen waar vooral de superrijken van profiteren.”
Voortdurend verlaagd
Het nieuwe onderzoek toont aan dat EU-regeringen belastingen voor miljardairs en bedrijven sinds de jaren tachtig voortdurend hebben verlaagd. Tegelijkertijd zijn zij meer en meer gaan leunen op belastingen die vooral door gewone mensen worden opgehoest zoals op consumptie en arbeidsloon. Tegenwoordig wordt 8 van de 10 euro van de EU-belastinginkomsten hoofdzakelijk betaald door gewone Europeanen. Winstbelasting voor bedrijven draagt slechts 9% bij en belasting op de vermogens van de superrijken slechts een schamele 0,4%.
Arbeid zwaar belast
Gewone Europeanen werken voornamelijk in loondienst. Hun salaris wordt relatief hoog belast. De enorme inkomens van de superrijken zijn vooral gebaseerd op vermogensgroei door te beleggen en het gebruik van slimme belastingtrucs via hun bedrijven en holdingmaatschappijen. Inkomen uit vermogen wordt relatief lager belast dan inkomen uit salaris. Daardoor betalen superrijken in de EU vaak een veel lager effectief belastingtarief over hun inkomen dan gewone mensen. Dit komt doordat enorme vermogens in de EU zelf nauwelijks worden belast: tien EU‑landen kennen geen erfbelasting en slechts één EU‑land ,Spanje, hanteert een vermogensbelasting. In Nederland lukt het de overheid al jaren niet om een juridisch houdbare belasting in te voeren die het vermogen van de aller rijksten in Nederland eerlijk en effectief belast.
Onrechtvaardig
“Ook in Nederland is vermogen zeer ongelijk verdeeld en lukt het de overheid maar niet om een vermogensbelasting in te voeren die rechtvaardig is waarbij de superrijken hun eerlijke aandeel aan belasting betalen. Het is zaak dat het nieuwe kabinet zo snel mogelijk aan de slag gaat met het belasten van miljoenenvermogens en miljoenenerfenissen om ervoor te zorgen dat we voldoende inkomsten hebben voor zorg, onderwijs en infrastructuur. 7 op de 10 Nederlanders vindt dat de superrijken in ons land meer belasting moeten betalen, we moeten niet langer treuzelen maar zo snel mogelijk stappen zetten om dit waar te maken. Waar wachten we nog op?” aldus Joanknecht.
Uit het rapport blijkt verder dat:
- In maart 2025 telde de EU 487 miljardairs, 39 meer dan in 2024. Alleen al het afgelopen jaar kwam er gemiddeld elke negen dagen een nieuwe miljardair bij in de EU.
- De 3.600 rijkste Europeanen bezitten nu evenveel vermogen als de armste 181 miljoen mensen, ongeveer gelijk aan de bevolking van Duitsland, Italië en Spanje samen.
- Een Europese vermogensbelasting van maximaal 5% op het vermogen van multi-miljonairs en miljardairs kan het door de Europese Commissie voorgestelde jaarlijkse EU‑budget volledig dekken.
- In de jaren ’90 bezitten EU landen ongeveer 10% van het totale vermogen in de EU. Nu is dat gedaald naar slechts 6%.
- In Nederland wordt een effectief belastingtarief van 20% op de rijkste 0,1% van de bevolking geheven, vergeleken met 40% voor de meerderheid van de bevolking.


De bedrijven die deze rijken bezitten betalen ook belasting maar dat wordt niet meegenomen in deze berekening. De conclusie dat 5% heffing slaat nergens op omdat dan niemand meer in de EU blijft. Bewijst maar weer dat er eerst gekeken wordt naar meer belasting innen ipv de kosten op orde brengen.
“OOk in Nederland is vermogen zeer ongelijk verdeeld”. Ik citeer deze zin letterlijk uit de tekst en het punt is, vermogens moet je verdienen want er vindt geen vermogensverdeling plaats. Dit geciteerde zin veronderstelt dat vermogens verdeeld worden over de bevolking. Natuurlijk is dat niet zo, vermogens worden opgebouwd door o.a. keihard te werken, zelf discipline en opoffering en betaling van belasting over eerder verdiend geld. Kortom het is net of Nederland een communistisch land is als je stelt dat vermogens verdeeld zouden moeten worden in gelijke porties. Neen, er zijn veel kansen om veel geld te verdienen en het is een keuze aan de burger of zij die zelfdiscipline en opofferingen ervoor over hebben om die kansen te benutten
Tot 2025 ontvangt Oxam ongeveer 60mln per jaar voor ontwikkelingssamenwerking van de NL staat (bron: grok). Gezien dat ze zich niet meer bezig houden met onafhankelijke ontwikkelingssamenwerking maar met linkse politieke standpunten mbt. belasting van de rijken en anti-Israel lijkt het me tijd dat de overheid dit soort subsidies stop zet.
Daarnaast krijgt deze organisatie miljoenen via de postcodeloterij voor meer activisme. De deelnemers aan deze loterij zijn vaak helemaal niet op de hoogte dat ze links activisme steunen.
Helemaal eens u ziet wat ik ook zie
OXfam is een pro-enlargement of government staff Club.
(net zoals de OECD=OESO).
Het doel is om de bevolking, zo mogelijk wereldwijd, aan de grillen v een parasitererende overheid te onderwerpen, zodat er met dat “surtaxation” geld, steeds meer neven en achternichten v zittende ambtenaren, ook aan de bak kunnen komen, als… – u raadt het al -.. ambtenaar!
De VS heeft zich ooit om surtaxation, vrijgevochten v het VK.
Het romeinse rijk IS ten onder gegaan, aan surtaxation (Zoek het eens op)
History is never the same…. But it sure rhymes.
Als u vermogen heeft, SMEER HEM!
Genoeg plekken in de wereld waar geen government overreach is.
Uiteraar is de natte droom v OXfam en OESO, om “de Hele wereld” om te vormen tot “Government based surtaxation parasites”…. Maar in een aantal anti democratische landen, is nog echte democratie, te vinden, in de echte zin v het woord.
Democratic, qua term, wordt nogal eens misbruikt, (door links) om te duiden: alles wat zich gedraagt naar de ideologies v bepaalde kneiter linkse groene comuniste n Democratic Parties.
Zo wordt Milei in Argentine, Al snel als “anti democratic” bestempeld, enkel omdat ie niet links en woke genoeg is. Wat nergens op slaat, want hij is met grote MEERDERHEID verkozen!
(u ziet hier, hoe links, ineens een zeer democratische gekozen man, ALSNOG als “niet Democrat” bestempeld, enkel omdat hij een rechtse visie heeft)
Want: zijn Partij, volgt de ideologies niet, v de Democrat party (Biden’s party) en dan Ben je automatisch “anti democratic” ?
U wordt er met rust gelaten. Zolang u zich niet in politiek mengt. In landen zoals Argentine, Singapore, uae, Hong Kong.
Maar nog veel BELANGRIJKer, u wordt gegund dat u uw (bescheiden) vermogen behoudt. Dat. DAT, is wat vrijheid is!
Absolute Property rights.
En niet zoals bijv de vvd, die een Exit tax voorstaat,.. Zelfs voor (reeds belast) bescheiden vermogens!!
Resultaat is kapitaalvlucht.
Want wat is er zo bijzonder aan NL?
U riskeert te makkelijk euthenasie, als u “te duur wordt” op uw oude dag.
U MAG geen 24hx24 meid/au pair, op uw oude dag, zelfs niet als u kost en in woning geeft. Want “dat is tegen mensenrechten”.
U riskeert overvallen te worden, want ambtenaren vinden politie in de stad “te duur”.
U krijgt dus slechter service dan op een plek als uae of Hong Kong.
DUS waarom zou u zich nog lange laten kastijden en kaal plukken? ?