• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?

KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?

Branded Content

De accountancysector wordt regelmatig geconfronteerd met witwassen en andere criminele praktijken. Niet voor niets moeten accountantskantoren voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (de Wwft).

4 november 2025 door Company.info

Een gedegen klantonderzoek is daar een belangrijk onderdeel van: het zogenoemde Know Your Customer (KYC) proces. Een correct en efficiënt klantacceptatieproces ligt aan de basis van het KYC-proces. In dit artikel behandelt Ruben Wooldrik, expert in compliance-automatisering, de keuzes tussen geautomatiseerde en handmatige processen en hij biedt handvatten om te bepalen welke aanpak het beste bij jouw bedrijf past.

Wanneer kies je voor handmatige processen?

Bij een handmatig klantacceptatieproces voeren medewerkers alle onderzoeken stap voor stap uit door zelf alle benodigde informatie op te zoeken en in te voeren in verschillende systemen. Via de Kamer van Koophandel worden bijvoorbeeld uittreksels opgevraagd en er wordt op verschillende sanctielijsten gekeken of de organisatie of betrokken personen daarop vermeld staan. Wanneer klantonderzoek een aantal keren per jaar plaatsvindt kun je als organisatie kiezen voor een handmatig proces.

Wanneer je kiest voor een handmatig proces zijn er een aantal belangrijke aandachtspunten:

  • Zorg voor een standaardproces zodat iedereen weet hoe en wanneer bepaalde onderzoeken gedaan moeten worden.
  • Gebruik een online portal voor bedrijfsinformatie om klantonderzoeken te doen. Daarin vind je alle relevante bedrijfsinformatie van alle bedrijven in Nederland overzichtelijk op één plek. Je achterhaalt daardoor makkelijk de eigendomsstructuur en de UBO van een organisatie en voert in een paar klikken compliance checks uit. Voor kleinere accountantskantoren die slechts enkele onderzoeken per jaar uitvoeren, is een portal een kostenefficiënte oplossing om het compliance proces te professionaliseren en tijd te besparen.
  • Sla documenten en resultaten van onderzoeken op een centrale plaats op, zodat bij een audit eenvoudig kan worden aangetoond dat er compliant gewerkt wordt.

Klantonderzoek en andere compliance processen handmatig uitvoeren heeft wel een aantal nadelen:

  • Het kost relatief veel tijd, omdat je alle informatie handmatig opzoekt en controleert.
  • De kans op fouten is groter.
  • De dossiervorming en audit trail handmatig bijhouden is lastig.

De gevolgen van gemaakte fouten kunnen groot zijn. Denk aan boetes omdat een audit trail niet in orde is of schade aan je reputatie als gevolg van het accepteren van een cliënt die later betrokken blijkt bij witwassen of andere frauduleuze activiteiten.

Wanneer kies je voor automatiseren?

Als het aantal onderzoeken dat moet worden uitgevoerd toeneemt, maar bijvoorbeeld ook wanneer je die klanten continu wilt monitoren, dan is een handmatig proces niet langer toereikend. Automatiseren is dan nodig om het werk behapbaar te houden.

Het automatiseren van compliance processen heeft meerdere voordelen:

  • Het bespaart tijd en minimaliseert de kans op fouten.
  • Eenvoudige dossiervorming; alle nodige documenten worden centraal opgeslagen en zijn eenvoudig toegankelijk.
  • Een volledig inzichtelijke audit trail; welke onderzoeken wanneer en door wie zijn gedaan, en wat de uitkomsten daarvan waren, worden automatisch vastgelegd.

Er zijn verschillende mogelijkheden om compliance processen te digitaliseren en te automatiseren. Eén daarvan is het gebruik van KYC software. Daarmee zoek je de juiste organisatie op en de KYC-workflow start vervolgens automatisch: UBO bepalen en verifiëren, check op PEP check, adverse media check, check op sanctielijsten, risicocategorie vaststellen, dossier maken en de cliënt na acceptatie reviewen. Doordat dit binnen één oplossing wordt uitgevoerd, breng je de tijd die je kwijt bent aan het onderzoeken van 1 klant terug naar slechts minutenwerk.

Wanneer je dagelijks klantenonderzoek doet en wanneer je een continu proces wilt inrichten in je eigen systemen, zijn compliance check API’s en UBO API’s een betere oplossing. In dat geval haal je alle benodigde bedrijfsinformatie op in je systemen en worden alle onderzoeken automatisch voor je gedaan. Alle resultaten worden vervolgens ook in jouw eigen systeem opgeslagen.

Handmatig werken of automatiseren; waar kies je voor?

Als je een keuze wilt maken voor het al dan niet automatiseren van compliance processen zijn er verschillende zaken om rekening mee te houden.

  • Schaalgrootte: Hoeveel klantonderzoeken voer je uit? Kost het te veel tijd? Is het lastig om het overzicht te bewaren? Doe je jaarlijks enkele onderzoeken? Overweeg dan een handmatig proces, ondersteund door een online portal voor bedrijfsinformatie. Bij een maandelijkse frequentie ben je met een op zichzelf staande KYC-tool geholpen en bij wekelijkse of dagelijkse onderzoeken zijn API’s juist de beste oplossing.
  • Beschikbare middelen: Hoeveel technische capaciteit is er in huis? En hoeveel budget is er beschikbaar om te automatiseren? Is de capaciteit beperkt? Overweeg dan een online portal voor bedrijfsinformatie of een KYC software tool. Voor deze tools is geen technische implementatie nodig. Voor het gebruik van API’s is wel technische capaciteit nodig.

Start met inzicht en overzicht.

Om te kunnen bepalen of een handmatig of geautomatiseerd proces het beste bij je past is inzicht en overzicht nodig. Breng in kaart hoeveel onderzoeken je per jaar uitvoert en vooral ook hoeveel tijd het vergt van medewerkers. Wanneer je automatisering overweegt, kijk dan of de juiste technische capaciteit in huis is. De antwoorden op deze vragen geven je een eerste indicatie van de mogelijkheid en noodzaak om te automatiseren.


Wil je weten hoe Company.info jou kan helpen bij het soepel en efficiënt inrichten van jouw compliance proces? Maak dan een vrijblijvende afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek. Wij helpen je graag verder.

Categorie: Branded Content Tags: automatiseren

Tags: automatiseren

Gerelateerde artikelen

8 oktober 2025

3 tips om slimmer digitaal samen te werken

8 september 2025

Accountancy automatiseren of digitaliseren – wat is het verschil?

12 augustus 2025

Waarom real-time inzicht zorgt voor groei én grip

6 augustus 2025

Vooruitkijken begint met actuele inzichten 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Teamleider Accountancy 
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Accountant  – Eindhoven
aaff
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant – Helmond
aaff
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Algemeen directeur
Scab
Junior audit manager
RA12
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 19.6k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 15.6k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.9k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 7.4k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.6k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen