In de Nederlandse wet staat dat een digitale handtekening dezelfde juridische geldigheid heeft als de handgeschreven handtekening. Maar dan moet de methode waarop de digitale handtekening gebruikt wordt wel voldoende betrouwbaar zijn. Er zijn namelijk verschillende soorten digitale handtekeningen. Hieronder leggen we uit hoe het precies zit met de rechtsgeldigheid van de digitale handtekening.
Wat staat er in de wet over de digitale handtekening?
In 2003 is de Wet Elektronische Handtekening van kracht geworden. De definitie van elektronische handtekening (oftewel digitale handtekening) luidt als volgt: ‘Een handtekening die bestaat uit elektronische gegevens die zijn gekoppeld aan andere elektronische gegevens, en gebruikt worden voor authenticatie’.
Om te bepalen of de handtekening voldoende betrouwbaar is, wordt er gelet op het doel waar de handtekening voor gebruikt wordt. Het doel van een digitale handtekening is het vaststellen van authenticiteit, identificatie en integriteit.
- Zekerheid over identiteit van de afzender van de digitale handtekening (authenticiteit en identificatie);
- Zekerheid over dat de gegevens niet gewijzigd zijn (integriteit).
Als een digitale handtekening niet aan deze punten voldoet, is er dus in principe geen sprake van een digitale handtekening. Maar waarom is het van belang om te weten of het om een echte digitale handtekening gaat? Het artikel over digitale handtekeningen in de wet geeft aan dat een digitale handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als een handgeschreven handtekening, mits de methode die ervoor gebruikt is voldoende betrouwbaar is voor authentificatie. Hierbij wordt gelet op het doel waarvoor de digitale handtekening wordt gebruikt en op overige omstandigheden in de kwestie.
Als er dus geen sprake is van een digitale handtekening, heeft deze niet dezelfde (rechts)geldigheid als zijn handgeschreven variant.
Rechtsgeldigheid van de digitale handtekening in Nederland
Maar hoe werkt dit nu op juridisch gebied? Een digitale handtekening die volgens de juiste methode is gebruikt, bijvoorbeeld een gekwalificeerde digitale handtekening, is in rechtsgeldigheid gelijk aan de handgeschreven handtekening. Claimt iemand dat de digitale handtekening vals is? Dan is er sprake van omgekeerde bewijslast. De tegenpartij moet bewijzen dat het niet klopt. Bij andere soorten digitale handtekeningen moet de ondertekenaar zien te bewijzen dat zijn handtekening betrouwbaar en dus rechtsgeldig is.
De digitale handtekening is ook een handige methode om aan de eisen bij digitale facturen te voldoen. Volgens de Belastingdienst is een digitale handtekening bij een digitale factuur echter niet verplicht.
Hoe speelt Legal Things hierop in met haar digitale handtekening?
Het zou dus mooi zijn als er met 100% zekerheid kan worden vastgesteld dat een digitale handtekening ook echt van degene is die hem heeft geplaatst. De meest recente oplossing hiervoor is de toepassing van blockchain technologie door LegalThings.
Blockchain is een soort wereldwijde infrastructuur waarop u transacties kunt vastleggen die voor iedereen controleerbaar zijn. Een gevolg hiervan is dat de rol van iedere CA (certificaat autoriteit) geautomatiseerd kan worden.
Hierdoor is de rol van een overheid, bank of notaris niet of minder nodig. Mochten deze wel ingeschakeld worden, dan kunnen ook deze personen worden gecontroleerd. Dit zal naar wij denken op termijn een enorme impact hebben op de juridische en financiële sector, maar ook op het werken van en met overheden. Immers, iedereen kan via de blockchain, overal ter wereld, transacties vastleggen en controleren . Wilt u hierop inspelen? En zelf ervaren hoe dit werkt, of uw voordeel doen met deze technologie voor uw (juridische) praktijk? Vraag dan een demo aan.
Beste,
Mooi om te lezen hoe verschillende partijen diverse manieren hebben gevonden om digitaal ondertekenen de standaard te maken. Wij hebben zelf (https://www.e-signer.eu) een cloud-ruimte waarin alle documentatie bewaard wordt die ondertekend moet worden d.m.v telefonische verificatie.
leuk artikel!
Groet