DJ Administratie, de naam zegt het al, is een administratiekantoor speciaal voor DJ’s, producers en overige beginnende, amateur of zelfstandigen uit de muziek- en entertainmentwereld. Vijf vragen aan eigenaar Bert Duizer.
Hoe kom je erbij om juist deze doelgroep te bedienen?
Ik ben jarenlang zelf als DJ actief geweest. DJ’s en artiesten zijn creatieve mensen en vinden de administratie niet hun meest favoriete bezigheid. Veel DJ’s kwamen in de problemen met de Belastingdienst, omdat ze hun IB- en OB-aangifte niet of niet volledig indienden. Mensen uit de muziekwereld wisten dat ik een achtergrond in de administratie heb. Zij vroegen mij of ik administratiepakketten speciaal voor DJ’s kon ontwikkelen, zodat er geen problemen meer met de Belastingdienst zouden zijn. Ik ben dat toen gaan uitzoeken en vond dat superleuk om te doen. Op hetzelfde moment bleek mijn partner zwanger te zijn. Na de geboorte van mijn dochtertje heb ik nog een klus als DJ gedaan in het buitenland, maar ik kreeg heimwee. Dat was een mooi moment om me volledig op DJ Administratie te richten. Een grotere tegenstelling bestaat er niet: van bruisende feesten, naar een saai kantoor, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad.
Waarin verschilt de administratie van een DJ van die van een “gewone” ZZP’er?
Qua wetgeving zit er weinig verschil tussen beide. Je hebt natuurlijk de artiestenregeling, maar daar willen zij liever niet onder vallen. Dan zijn ze het btw-voordeel kwijt. Het grote verschil is dat DJ’s en artiesten qua kosten hele andere dingen hebben. Ze maken kosten die een gewone ZZP’er niet zo snel zou maken. DJ’s hebben bijvoorbeeld geen vast kantoor, maar zitten overal over de wereld. En het begrip dat een administratie echt nodig is, is bij een ZZP’er veel hoger. Zij hebben bewust gekozen voor het ZZP’er-schap en weten dat de administratie daar een onderdeel van is. DJ’s en artiesten zijn het vak vaak ingerold en zijn alleen maar met hun muziek en niet met de consequenties van het ondernemerschap bezig. Je moet ze echt aan de hand nemen en sturen.
Hoe krijg je ze zover dat ze een administratie gaan bijhouden?
Het scheelt heel veel dat ik uit het wereldje kom. Ik word vaak uitgenodigd op DJ-scholen om lezingen en workshops te geven. Dan probeer ik ze er op een simpele manier bewust van te laten worden waarom de administratie en Belastingdienst zo belangrijk zijn en dat het ook in je voordeel kan werken. Ik zeg bijvoorbeeld altijd dat de Belastingdienst net zoiets is als naar de wc gaan: je kan het heel lang ophouden, maar uiteindelijk moet het toch gebeuren. Op die manier probeer ik tot ze door te dringen. Ze vinden het vaak prachtig dat ik het op die manier breng en weten ook dat ze tegen mij alles kunnen zeggen. We proberen het voeren van een administratie ook zo laagdrempelig te maken door verschillende pakketten aan te bieden. Het meest simpele pakket kost 65 euro per maand. Daar zit alles in. De verwerking van de administratie en hun IB- en OB-aangifte. En het is ook inclusief toegang tot Yuki, het boekhoudpakket waarmee wij werken. Daarnaast kunnen ze ook het pluspakket nemen. Dan garanderen wij onder meer dat boekingen binnen 48 uur zijn verwerkt in Yuki. Wij hebben meerdere bekende DJ’s en artiesten als klant. Zij hebben vaak fiscale vraagstukken. Hiervoor schakelen wij dan een derde partij in. Dit valt onder het Online Pro pakket. Deze is duurder, maar omvat een volledig boekingsprogramma en aansluiting op de software van boekingskantoren. Klanten kunnen er trouwens ook voor kiezen om hun administratie 1x per jaar offline te laten verwerken voor de vaste prijs van 500 euro.
Jullie werken dus met vaste prijzen?
Ja, dat doen wij al vanaf het begin. Ik vind het zelf prettig om transparant voorgelicht te worden. Dat wil ik ook naar mijn klanten doen. De mensen weten bij ons waar ze aan toe zijn. Ook als ze een vraag hebben, krijgen ze geen rekening. Aangezien wij ons gespecialiseerd hebben, kunnen we van de 100 vragen er 95 zo beantwoorden. En die andere 5 zijn voor ons ook leerzaam. Dat is onze insteek.
Waarom hebben jullie voor Yuki gekozen?
Ik heb er best lang over gedaan om te kijken wat voor ons het beste pakket zou zijn. Het pakket moet wel aansluiten bij de wensen van onze klanten. Zij werken over heel de wereld en zijn laks in hun administratie. Ik zocht dus iets waarmee zij met zo weinig mogelijk handelingen hun administratie konden doen. De scan en herken app van Yuki is echt goud. Mijn klanten hebben hun telefoon altijd bij de hand en dan is zo’n app een geweldige uitkomst. Wat voor mij persoonlijk de doorslag gaf, is de communicatie via het Yuki-platform. Als je bijvoorbeeld een bon of een factuur hebt die niet helemaal duidelijk is, dan kun je daarover communiceren zonder dat het document erbij hoeft te worden gehaald. Het document blijft altijd centraal staan. En mijn klanten vinden het erg handig dat zij extra mappen aan hun administratie kunnen toevoegen voor eigen belangrijke documenten. Ik vind Yuki echt de Ferrari onder de administratiepakketten. Zij denken anders dan de andere pakketten en dat doe ik ook. Waarschijnlijk zijn we daarom zo’n goede match!’
Geef een reactie