Ziekenhuizen hebben een radicaal nieuw businessmodel nodig. Anders dreigt een zorginfarct, concludeert BDO uit de jaarlijkse benchmark Ziekenhuizen.
Nederlandse ziekenhuizen lijken het financieel goed te doen. Hun financiële gezondheid scoort over 2017 gemiddeld een 7,2, net beter dan de 7,1 van 2016. Maar onderhuids spelen grote problemen, aldus BDO. “Door de dalende rendementen van ziekenhuizen in combinatie met personele krapte en te verwachten toenemende vraag staat de beschikbaarheid van zorg sterk onder druk.” Sinds 2013 is het rendement van ziekenhuizen gedaald van 2,7% naar 1,2%.
Vooral kleine ziekenhuizen doen het beter
De verbetering is vooral te danken aan kleinere ziekenhuizen. Middelgrote en grote ziekenhuizen laten een lichte daling zien. In totaal scoren veertien ziekenhuizen een onvoldoende. Daarvan scoorden er negen het jaar ervoor ook een onvoldoende. Nummer 1 in de benchmark Ziekenhuizen staat het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland, 66e en laatste is het Amstelveense Amstelland Ziekenhuis.
Van kwantiteit naar kwaliteit
Chris van den Haak, voorzitter van de branchegroep Zorg van BDO, pleit voor een radicaal ander businessmodel waarin niet het aantal behandelingen, maar de kwaliteit, preventieve werking en gezondheidswinst voor de patiënt beloond worden. “Daarmee houden we de zorg betaalbaar en de kwaliteit op peil.” Daarvoor is meer focus op preventie, innovatie, digitalisering en samenwerking binnen de zorgketen noodzakelijk. Nog meer rendementdenken is een doodlopende weg, aldus Van den Haak. “De uitgaven blijven stijgen, de financiering staat onder hoge druk en de aanhoudende krapte laat geen ruimte voor de vereiste veranderingen in het zorglandschap.”
Hulp van overheid en verzekeraars
Een nieuw verdienmodel moet mede gestalte gaan krijgen met behulp van overheid en zorgverzekeraars: “Middelen genoeg, denk bijvoorbeeld aan populatiebekostiging en het stimuleren van gelijkgestelde belangen binnen ziekenhuizen door medisch specialisten actiever te laten participeren, of door ze in loondienst te nemen. Maar ook door regelgeving te vereenvoudigen en door, onder duidelijke voorwaarden, op beperkte schaal winstuitkering toe te staan voor alle organisaties in de zorgketen. Alleen daarmee kunnen we in onze optiek hoge maatschappelijke kosten door faillissementen en/of saneringen vermijden.”
Geef een reactie