• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Aantal werknemers dat niet thuis werkt maar wel zou kunnen is klein

Aantal werknemers dat niet thuis werkt maar wel zou kunnen is klein

Branches, Nieuws

4 februari 2021 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De werkomgeving is de op twee na grootste bron van coronabesmetting. Maar het idee dat we nog veel meer thuis zouden kunnen werken, klopt niet. Minister Koolmees ziet het meest in betere naleving van de regels op de werkplek, vooral de anderhalve meter regel met klanten.

Thuiswerken helpt

Thuiswerken waar dat kan, is een belangrijke maatregel om het risico op besmettingen met het coronavirus op de werkvloer en onderweg van en naar het werk te verminderen. Werkgevers en werkenden lijken zich grotendeels te houden aan het dringende advies om thuis te werken. Sinds het begin van de coronacrisis wordt door veel mensen al langdurig thuisgewerkt. Bovendien laten de cijfers uit verschillende publieksonderzoeken van TNO en RIVM nog steeds een toename zien. Maar er zijn ook nog werkgevers en werknemers die het werk nog op kantoor doen waar dat ook thuis zou kunnen. Op die groep gaat het kabinet zich meer richten.

RIVM en TNO

Het RIVM gedragsonderzoek maakt duidelijk dat tweederde van de werkenden aangeeft thuis kan werken. Uit de laatste trendpeiling (4-10 januari 2021) blijkt dat 73% van deze groep (werkenden die de mogelijkheid hebben om thuis te werken) dit ook daadwerkelijk doen. De rest van de werkenden heeft een beroep of functie waarbij zij aangeven dat thuiswerken niet kan. In november werkten volgens TNO 34,5% van alle werknemers geheel thuis en 13,5% gedeeltelijk thuis en op kantoor (samen circa 3,5 miljoen mensen). Het aantal werknemers dat niet thuis werkt maar volledig op locatie is, bedroeg 52% (circa 3,9 miljoen mensen).

Slechts 9%

Koolmees stelt vast dat van de groep mensen die vooral op locatie werkt slechts 9% aangeeft dat meer thuis werken tot de mogelijkheden behoort. De ene helft geeft aan op locatie te werken omdat de werkgever dat verwacht (4,8%), en de andere helft (4,4%) heeft zelf voorkeur voor werken op locatie. Koolmees: ‘De ruimte om nog meer mensen thuis te laten werken, lijkt dus beperkt. Dat neemt niet weg dat er toch nog ruimte is voor verbetering. Daar richten de activiteiten van het kabinet zich op.’

Thuiswerkers voelen zich redelijk

De Kamer had zich eerder bezorgd getoond over het welbevinden van thuiswerkers. TNO heeft in november 2020 werknemers (thuiswerkers en locatiewerkers) ondervraagd op vier dimensies van welbevinden: algemene gezondheid, psychisch welbevinden, tevredenheid, en eenzaamheid. Daarnaast heeft TNO ook gekeken naar klachten aan arm, nek en schouder en naar de balans tussen werk en privé.

De resultaten van het onderzoek schetsen een redelijk stabiel beeld t.o.v. een jaar eerder. Een nuancering die daarbij moet worden geplaatst is dat ten tijde van deze november 2020 meting het onderwijs en de kinderopvang nog geopend waren en stevigere contact beperkende maatregelen pas kort van kracht waren. De meting van november wijst uit dat op nagenoeg alle dimensies er geen negatief effect op het welbevinden naar voren komt gedurende de coronacrisis onder de populatie thuiswerkers in den brede. TNO ziet in de onderzochte periode ook geen negatief effect op jongeren die thuiswerken. Hun gezondheid is beter en hun niveau van eenzaamheid is lager dan gemiddeld. Wel lijkt in deze peiling de eenzaamheid onder thuiswerkers verhoogd ten opzichte van ander onderzoek. Het beeld uit de TNO-cijfers strookt met eerdere bevindingen van het SCP. Ook het SCP concludeerde dat het welbevinden in oktober 2020 nauwelijks veranderd was ten opzichte van de periode vóór corona. Het leek er al met al op dat corona invloed had op de stemming van mensen (somberheid), maar dat dit zich (nog) niet vertaalde in psychische klachten.

Omstandigheden besmettingen

Uit de laatst gepubliceerde RIVM-(week 26 januari-2 februari) bleek dat 17,7% van alle positief geteste mensen waarvan de besmettingsbron achterhaald kan worden in de werksetting besmet zijn geraakt. Na de thuissituatie (56,7%) en bezoek thuis (20,0%) is de werkplek de derde besmettingsbron. Helaas is het niet mogelijk deze cijfers verder uit te splitsen naar type werklocatie. Aangezien een groot deel van de werkenden in een beroep werkt dat niet thuis uitgevoerd kan worden, denk aan de zorg, het openbaar vervoer, handhaving of werk in een productieomgeving, kan aangenomen worden dat een deel van de besmettingen mogelijk daar wordt veroorzaakt. Zo laat de rapportage van het epidemiologische beeld zien dat de surveillance onder zorgmedewerkers uitwijst dat zorgmedewerkers een relatief groot deel uitmaken van het totaal aantal gemelde personen met een positieve testuitslag. Van de werkenden die nu niet (geheel) thuis werken, werkt bovendien een relatief klein aandeel op kantoor.

Maatregelen toegepast

Het TNO-onderzoek laat zien dat het aandeel werknemers dat (deels) op locatie werkt dat aangaf dat de werkgever de algemene COVID-maatregelen toepast, hoog is en in november 2020 iets is toegenomen naar 90%. Het aandeel op locatie werkende werknemers dat aangaf dat de werkgever beschermingsmiddelen ter beschikking stelt, is gestegen van 61% in de zomer naar 77% in het najaar. Het merendeel (84%) van de werknemers die aangeven dat de werkgever persoonlijke beschermingsmiddelen verstrekt, droeg in het najaar ook beschermingsmiddelen op de werkplek. Voorts kan 93% zich vaak of altijd aan de hygiëne maatregelen houden. Het naleven van de algemene maatregel afstand houden gaat ook beter dan tijdens de zomer, maar een derde van de werknemers (34%) kan niet vaak of altijd afstand houden van collega’s, en 48% kan dat niet van klanten.

Onvoldoende afstand

In lijn met voorgaande, laten gegevens van de Inspectie SZW (gepubliceerd 14 januari 2021) zien dat onvoldoende afstand houden op de werkvloer de vaakst gehoorde klacht is binnen een melding aan de Inspectie SZW. Ook de aanwezigheid van zieke werknemers op de werkvloer, onvoldoende hygiënische maatregelen en een gebrek aan goede persoonlijke beschermingsmiddelen worden bij meldingen veel genoemd. Waar thuiswerken niet mogelijk is, is het van groot belang dat op de werkvloer de COVID-maatregelen door iedereen worden toegepast, met name naleving van de anderhalve meter afstand, vooral in contact met klanten.

Wetsvoorstel

Teneinde adequater te kunnen optreden bij geconstateerde besmettingen op de werkvloer heeft het kabinet de Inspectie SZW, als onderdeel van de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm COVID-19), inwerking getreden op 1 december 2020, tijdelijk meer wettelijke mogelijkheden gegeven om in te grijpen, indien nodig. Zo kan de Inspectie bij werkgevers die in ernstige mate nalaten maatregelen te nemen om de werknemers te beschermen tegen besmetting, op basis van de tijdelijke wijziging van de Arbowet werkzaamheden stilleggen en/of direct een boete opleggen. Daarnaast werkt het kabinet aan een wet waardoor panden makkelijker gesloten kunnen worden. Het kabinet verwacht begin maart het voorstel aan de Kamer aan te bieden.

Download hier de brief van de minister.

 

 

Categorie: Branches, Nieuws Tags: corona, thuiswerken

Tags: corona, thuiswerken

Gerelateerde artikelen

9 maart 2023

College haalt wind uit de zeilen: regels zijn regels

24 februari 2023

OMT: ‘Coronapandemie officieel voorbij’

18 november 2022

Fiscale behandeling thuiswerkende grenswerker verandert voorlopig niet

14 november 2022

Zeven op tien werkgevers willen thuiswerken aan banden leggen

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geheel terugbetalen voorschot zorgtoeslag onevenredig
  • Verhuurders verkopen huizen om middenhuur en box 3
  • ‘Zuinigerd’ werd vlak voor dood gul, boekhouder vertrouwt het niet
  • Tuchtklachten curator failliete energieleverancier gegrond: half jaar doorhaling RA en AA

Partnercarrousel

Bewaartermijnen personeelsdossier, hoe zit dat ook alweer?
Een uitleg voor de ZZP-praktijk na de langverwachte Deliveroo-zaak

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Het belang van ID-verificatie in de accountancy
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Visma Pinkweb logo
Hoe efficiency de productiviteit en klanttevredenheid verhoogt
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Open brief | Ondernemer, zorg dat je niet uit de betalingsregeling loopt
Het cybercrime-abc
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
Medewerkers helpen bij het stoppen met roken: wat zijn de mogelijkheden?
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Vier salarissoftware trends voor 2023

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Help de DGA met pensioen in eigen beheer bij echtscheiding
PSD2, wat moet je ermee?
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Exact logo
Risicogericht samenstellen: hoofdpijndossier of ultieme kans?
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
(Junior) Accountant
Lansigt
Manager audit
Moore MTH
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Assistent Audit
Lansigt
Cost Accountant
Top Onions
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Manager audit
Moore MTH
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Vacature accountant
WEA Deltaland
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Belastingadviseur Agro
Flynth
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Officemanager
van Helder
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
IT Auditor
Lansigt
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Financieel administratief medewerker
Scab
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Vacature Manager Assurance
CROP
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Controleleider Audit
Flynth
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Externe Accountant
Coney Minds
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Accountant Agro
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Assistent Accountant Agro
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Medewerker Facturatie
Flynth
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Assistent Accountant
Marshoek
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Controleleider
Lansigt
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Controleleider
WEA Gouda
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Hoofd financiële administratie
Fiscount
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Controleleider
Moore MTH
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen