• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Werk-privébalans verslechterd door corona; zó voorkom je verzuim

Werk-privébalans verslechterd door corona; zó voorkom je verzuim

Accountancy, Blog

16 september 2021 door Sazas

Afgelopen maart lieten we al weten dat uitval van personeel door stress werkgevers in Nederland miljarden kost. U heeft ongetwijfeld ook klanten die te maken hebben met verzuim van personeel door stress. Dit soort verzuim is vaak langdurig en kan verstrekkende gevolgen hebben voor zowel medewerker als werkgever. Voor werkgevers is het dus belangrijk om hier alert op te zijn.

Door corona werken veel medewerkers thuis en de verwachting is dat we naar een hybride vorm van werken gaan, deels op de werkplek en deels thuis. Bij (meer) thuiswerken vervaagt de grens tussen werk en privé. Aan de ene kant biedt dat medewerkers veel vrijheid en flexibiliteit, maar het zorgt er ook voor dat ze te lang of minder efficiënt werken. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor werkgevers want op de lange termijn kan dit zorgen voor stress, een hoger verzuim of zelfs langdurige uitval.

Het is daarom van belang dat een werkgever – ook op afstand – goed de vinger aan de pols houdt. Dit kan veel voordeel opleveren. Medewerkers moeten zoeken naar een nieuwe balans tussen werk en privé en werkgevers kunnen hierbij helpen.
Het werken in een huis vol mensen kan ertoe leiden dat werk- en zorgtaken door elkaar gaan lopen. Hierdoor bestaat het gevaar dat medewerkers te lang of minder efficiënt werken. Bijvoorbeeld omdat ze worden gestoord door de kinderen, geen geschikte werkplek hebben, of moeilijk afstand kunnen nemen van hun werklaptop of smartphone. Dat komt de productiviteit niet ten goede.

De voordelen van een goede werk-privébalans

Een goede werk-privébalans heeft dan ook een positieve invloed op de prestaties van een medewerker. Maar er zijn meer voordelen. Medewerkers met een goede balans tussen werk en privé voelen zich namelijk gezonder, gelukkiger, creatiever en meer betrokken. Ook ervaren ze meer voldoening en halen ze meer plezier uit hun werk. En dat zorgt er weer voor dat ze beter functioneren.

Maar ook voor het bedrijf is het belangrijk om de werk-privébalans van medewerkers in de gaten te houden. Een aantrekkelijke werkgever met aandacht voor een gezonde werk-privébalans trekt niet alleen sneller talent aan, maar is ook beter in staat om talent te behouden.

Bovendien draagt een goede werk-privébalans van medewerkers bij aan een lager verzuim. Medewerkers die in balans zijn ervaren namelijk minder stress en melden zich ook minder vaak (langdurig) ziek. Ook gaan ze minder snel weg bij een bedrijf. Kortom: aandacht voor een gezonde werk-privébalans kan een werkgever veel opleveren.

Tips voor een betere werk-privébalans

1. Het bespreekbaar maken van de werk-privébalans op de werkvloer is essentieel

Het belangrijkste dat werkgevers kunnen doen voor een goede werk-privébalans is hier openlijk over communiceren. Dit brengt zowel henzelf als hun medewerkers vooruit. Is het onderwerp bespreekbaar, dan durven medewerkers op tijd aan de bel te trekken. Ook het (preventief) aanbieden van ondersteuning – bijvoorbeeld in de vorm van een workshop of coaching – kan hier een positieve bijdrage aan leveren.

2. Werkgevers moeten zelf het goede voorbeeld geven

Medewerkers kopiëren (on)bewust het gedrag van hun baas. Voor werkgevers is het daarom belangrijk dat zij het goede voorbeeld geven. Hiermee stimuleren ze medewerkers om gezondere keuzes te maken. Als een werkgever niet wil dat medewerkers hun mail tijdens vakanties beantwoorden, moeten zij dit zelf ook niet doen. En om medewerkers te stimuleren om meer te bewegen kan een werkgever zélf een dagelijkse wandeling maken. Goed voorbeeld doet namelijk volgen.

3. Werkgevers moeten sociaal contact onder medewerkers stimuleren

Een goede werk-privébalans valt of staat met voldoende sociaal contact. Werkgevers kunnen sociaal contact onder medewerkers stimuleren, ook wanneer zij thuiswerken. Bijvoorbeeld door het organiseren van online meetings, een online borrel, of een quiz. Dit is niet alleen gezellig, maar het versterkt ook de betrokkenheid en teamspirit.

4. Werkgevers moeten transparant zijn over hun beleid en regelingen rondom de werk-privébalans

Door transparant te zijn over hoe hun organisatie aankijkt tegen een gezonde werk-privébalans en door inzicht te geven in de (verlof-)regelingen schept een werkgever duidelijkheid en vertrouwen. Bovendien zorgt het ervoor dat alle medewerkers op dezelfde manier worden behandeld. Het maken van duidelijke afspraken over werkzaamheden en de bijbehorende verwachtingen is hiervoor essentieel.

5. Werkgevers moeten investeren in goede thuiswerkplekken

We zijn massaal thuis gaan werken tijdens de coronapandemie, maar lang niet iedereen heeft thuis een goed ingerichte werkplek. Terwijl gezond en prettig werken verzuim voorkomt. Werkgevers moeten er daarom voor zorgen dat medewerkers hun thuiswerkplek zo goed mogelijk kunnen inrichten. Bijvoorbeeld door ze te ondersteunen bij de aanschaf van goed meubilair.

6. Werkgevers moeten goed de vinger aan de pols houden

Om een verstoorde balans te herkennen, is het belangrijk om nauw contact te houden met medewerkers. Werkgevers moeten er daarom voor zorgen dat taken duidelijk en haalbaar zijn en dat medewerkers, juist in deze ongewone en stressvolle tijden, openlijk over hun situatie kunnen praten.

7. Werkgevers moeten medewerkers stimuleren om voldoende te bewegen, ook nu ze veelal thuiswerken

Beweging is belangrijk. Je voelt je niet alleen fitter en gezonder, maar beweging verkleint ook de kans op allerlei ziekten. Zo heeft beweging een gunstig effect op hart en bloedvaten en vermindert het stress. Ook bevordert het de nachtrust en draagt het bij aan een gezond gewicht. Werkgevers moeten er dus voor zorgen dat medewerkers niet de hele dag achter hun bureau blijven zitten. Ze kunnen bijvoorbeeld lunchwandelingen of bedrijfsfitness aanbieden. Ook kunnen ze medewerkers stimuleren om thuis in beweging te blijven. Fitte medewerkers presteren namelijk beter en zijn creatiever.

Werk-privébalans verslechterd door corona

Daarnaast laat het rapport van Hays zien dat 34% van de medewerkers sociale interactie mist en zich geïsoleerder voelt. Ook heeft 14% moeite met het aanpassen aan de nieuwe werkomgeving. Bovendien denken medewerkers sinds de crisis meer na over hun leven en de positie van het werk daarin. Zo wil 34% zich laten omscholen of een andere organisatie zoeken, 19% wil vaker vanuit huis werken en 17% wil meer aandacht besteden aan gezondheid en welzijn.

Succesvol thuiswerken

Heeft u klanten die hulp kunnen gebruiken bij het succesvol inzetten van thuiswerken? Op onze site delen we 10 tips voor succesvol thuiswerken voor werkgevers en medewerkers.

Bron: Werk-privé balans verbeteren met 7 tips | Sazas

Categorie: Accountancy, Blog Tags: verzuim

Tags: verzuim

Gerelateerde artikelen

4 mei 2022

Zwangerschap: hoe zit het met verlof en verzuim?

26 april 2022

Tips voor uw klanten om verzuim te voorkomen

15 april 2022

Verzuimadministratie en de AVG-regels

8 april 2022

Het belang van een vertrouwenspersoon op het werk

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Dga fiscaal advies- en administratiekantoor op de vingers getikt over bijtelling en gebruikelijk loon
  • Hoge Raad: geen rechtsherstel box 3 voor belastingplichtigen die te laat bezwaar maakten
  • BDO naar rechter om ex-werknemer 385 euro te laten terugbetalen
  • ‘Edelachtbare, ik betaalde mijn boekhouder in drugs’

Partnercarrousel

Wat zijn de highlights uit het nieuwe pensioenstelsel?
Kantoren laten kansen liggen bij automatisering interne processen
Visma Pinkweb logo
Digitaal ondertekenen met Visma | PinkWeb nu nog vollediger
Belastingaangifte 2021: doorvragen helpt (7 voorbeelden)
Exact logo
Exact lanceert Exact Globe+
Yuki logo 042021
Waarom de moderne accountant investeert in cloud-accounting
Asista Werkplekbeheer biedt Practical een veilige totaaloplossing
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen
Waarom een accountancy-dashboard werkt voor kantoren met ambitie 
Slimme koppelingen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
AFAS lanceert complete boekhoudoplossing voor ondernemers en accountantskantoren
Software succesvol maken voor jouw kantoor? Arjan geeft advies
3 randvoorwaarden voor een schaalbaar advieskantoor
Het verschil tussen payroll en salarisadministratie
Zwangerschap: hoe zit het met verlof en verzuim?
4 tips hoe je omgaat met veranderende software en applicaties
Personalia | Annemarie van der Pol wordt nieuwe COO bij SBR Nexus
Zo werk je als accountant goed samen met je klanten
Hoge werkdruk en gebrek aan ‘handjes’?
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
‘Er is voor de MKB-accountant een wereld te winnen’
Rol van de accountant anno 2022
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
Door dreigende nieuwe rechtspraak is vertrouwenspersoon in de accountancybranche verstandiger dan ooit 
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Adviseur MKB Accountancy
NBA
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior IT-Audit Professional
CROP
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Supervisor Compilation
CROP
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Manager Assurance
CROP
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Senior) marketeer
Fiscount
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Senior Supervisor Assurance
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Staff Compilation
CROP
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Financial Controller
ENTRPNR
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
IT auditor Alphen aan den rijn
Lansigt
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Assistent accountant
Rikst
Fiscalist
Extendum
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Controleleider  
Scab
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Tax Manager
Crop
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Supervisor Assurance
CROP
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Supervisor Compilation
CROP
Controleleider in Terneuzen
DRV
Partner & Externe Accountant
Coney
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Controleleider
SNP Adviseurs
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Klantmanager
Finance Plus
Ervaren accountmanager
Fiscount
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent Accountant
Schuiteman
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Relatiebeheerder
Scab
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Fiscalist
SNP Adviseurs

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen